نماینده مردم ایلام در مجلس دهم:

دولت روحانی و اصلاح طلبان برای رسیدن به برجام هزینه داده‌اند/ با طرح مجلس دور جدیدی از تنش در خصوص برنامه‌ هسته‌ای به وجود می‌آید/ منتقدان نابودی صنعت هسته‌ای درباره غنی سازی ۲۰ درصدی سکوت کرده‌اند

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۵:۰۵:۵۲
کد خبر: ۱۱۱۹۲۰۰
دولت روحانی و اصلاح طلبان برای رسیدن به برجام هزینه داده‌اند/ با طرح مجلس دور جدیدی از تنش در خصوص برنامه‌ هسته‌ای به وجود می‌آید/ منتقدان نابودی صنعت هسته‌ای درباره غنی سازی ۲۰ درصدی سکوت کرده‌اند
نماینده مردم ایلام در مجلس دهم گفت: فارغ از فضاسازی ها و تبلیغات اکنون همان افراد که دولت را متهم به نابودی صنعت هسته ای می کردند سکوت کرده اند و در عجب آمدند که در کوتاه مدت، غنی سازی ۲۰درصد از سر گرفته شده است.

«جلال میرزایی»، نماینده مردم ایلام در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با افزایش بیست درصدی اورانیوم غنی شده گفت: مصوبه مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها یک تاکتیک است نه یک راهبرد و فعلا خللی در روابط ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد نمی کند. دولت ناچار است این مصوبه را اجرایی کند. قرار نیست در داخل مشغول دعوا و نزاع با یکدیگر باشیم و در مقابل کشورهایی که نگران برنامه هسته ای ایران هستند به تعهدات خود عمل نکنند. اگر قرار است از دیپلماسی استفاده شود و فرصت به دیپلماسی داده شود، کشورهای طرف برجام مانند اروپا و آمریکا هنوز زمان دارند تا به تعهدات خود عمل کنند تا درهای دیپلماسی به روی آنها بسته نشود. 

او ادامه داد: اواخر دولت دوم خاتمی علیرغم توافقات با تروئیکا، ایران به تعهدات خود عمل کرد اما طرف های اروپایی در آن زمان به تعهدات عمل نکردند و دولت خاتمی ناچار شد برنامه های غنی سازی و هسته ای را از سر بگیرد. کشورهای اروپایی هزینه زیادی را به دولت روحانی تحمیل کردند و متوجه نبودند که دولت روحانی و اصلاح طلبان برای رسیدن به برجام هزینه داده اند. این کشورها در عوض دیدن واقعیات سیاسی داخل ایران به دولت روحانی ضربه وارد کردند. مسئولیت طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم ها برعهده مجلس است، این طرح همکاری ها با آژانس را محدود می‌کند و دور جدیدی از تنش در خصوص برنامه هسته ای را به وجود می‌آورد. 

میرزایی در رابطه با برخی اظهارنظرها در زمان اجرای برجام مبنی بر اینکه صنعت هسته ای کشور نابود شده است، گفت: دولت روحانی سعی کرد ضمن اعتمادسازی در برنامه هسته ای غنی سازی را حفظ کند، مخالفین دولت روحانی فضاسازی کاذب کردند که صنعت هسته ای تعطیل می شود، علیرغم توضیحات و بازدیدی که نمایندگان اصولگرا در مجالس قبل از پروژه های هسته ای داشتند اما تغییر در نگرش و تبلیغات آنها به‌وجود نیامد و به جوسازی و تخریب دولت ادامه دادند. نگاه این افراد به برنامه هسته ای متفاوت از نگاه دولت روحانی و‌ کارشناسان است، البته امیدوارم این تفاوت ها در تاکتیک باشد نه در راهبرد. فارغ از فضاسازی ها و تبلیغات اکنون همان افراد که دولت را متهم به نابودی صنعت هسته ای می کردند سکوت کرده اند و در عجب آمدند که در کوتاه مدت، غنی سازی ۲۰درصد از سر گرفته شده است. 

عضو کمیسیون انرژی در مجلس دهم گفت: امیدوارم همه مسایل باعث شود هم نمایندگان و هم منتقدان دولت با تعامل با دولت کار کنند و فضایی را ایجاد کنند تا در راستای منافع کشور حرکت و قدم هایی برداشته شود. تقابل و کارشکنی علیه دولت نباید ملاک باشد. 

او در مورد اظهارنظرها مبنی بر اینکه دولت می خواهد در انتخابات دلار را به یازده هزار تومان برساند، مطرح کرد: در چند روز گذشته که دلار سیر نزولی پیدا کرد رییس مجلس می گوید که دولت بنا دارد در آستانه انتخابات دلار را به ۱۱هزار تومان برساند، این نکته غلطی است. اگر در بحث هسته ای و بودجه ای اینگونه قضاوت و ارزیابی کنند چیزی را به سامان نمی رسانند و مشکلات بیشتر می شود باید منافع ملی را به منافع کوتاه مدت جریانی مقدم بدانند. 4

نظر شما