یک کارشناس مسائل بین الملل:

شاهد افول قدرت آمریکا هستیم/ اجماع نخبگان در ایالات متحده از بین رفته است/ واقعیت های درونی جامعه آمریکا نمایان شد

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۰۵:۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۱۱۹۸۱۱
شاهد افول قدرت آمریکا هستیم/ اجماع نخبگان در ایالات متحده از بین رفته است/ واقعیت های درونی جامعه آمریکا نمایان شد
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: به قول یکی از نظریه پردازان مهم آمریکا آنچه که در کنگره آمریکا اتفاق افتاد نقطه آغازین و البته نقطه آشکار افول قدرت ایالات متحده آمریکاست.

«نوذر شفیعی»، کارشناس مسائل بین الملل، در خصوص تحولات اخیر در آمریکا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: آنچه در کنگره آمریکا اتفاق افتاد در حقیقت انعکاس بخشی از واقعیت های درونی جامعه آمریکا بود، یعنی گاهی اوقات در یک مقاطع تاریخی تحولاتی رخ می دهد که این تحولات انعکاس یک سری مسائل پنهان در درون یک جامعه است که ناگهان سر باز می کند و خودش را نشان می دهد.

او خاطرنشان کرد: آنچه که در کنگره آمریکا اتفاق افتاد معنی اش این بود که برخلاف تصور رایج که آمریکا یک کشور دموکراتیک  و مهد دموکراسی بوده و قرار هست که الگوی سایر کشورها در سطح جهان شود روشن شد که آن طوری که هم گفته می‌شد، بدنه جامعه آمریکا دموکراتیک نیست و هنوز این تمایلات وجود دارد که به شکل های خشونت بار مطالبات خودشان را انعکاس بدهند، حالا چه این مطالبات درست باشد چه غلط.

شفیعی ادامه داد: آنچه که اتفاق افتاد یک رفتار غیر دموکراتیک بود و این رفتار غیر دموکراتیک نشان می دهد که بخشی از بدنه جامعه آمریکا هنوز معنا و مفهوم دموکراسی برایشان نهادینه نشده و در نتیجه در شکل خشونت بار آن را بروز می دهند.

او تصریح کرد: نکته دومی که در ارتباط با این تحول باید گفت این هست که وقتی یک کشور مدعی است که رهبری جهان را بر عهده دارد وقتی در درون خودش این تحولات غیردموکراتیک اتفاق می‌افتد به اعتبار این کشور در عرصه بین المللی ضربه می زند یعنی از این به بعد مردم سایر کشورها آمریکا را به عنوان کشوری که صلاحیت رهبری جهان را برعهده داشته باشد، قبول ندارند زیرا کشوری که مدعی رهبری جهان است رفتارهایش باید برای جهان الگو باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: وقتی یک رئیس جمهور در یک انتخابات دموکراتیک رای نمی آورد و باید قدرت را به طور مسالمت آمیز تحویل بدهد، اما قدرت را تحویل نمی دهد و طرفدارانش را تشویق به سرپیچی از قانون میکند این کشور نزد افکار عمومی بین المللی در حقیقت اعتبارش لطمه دار می شود.

او افزود: نکته سوم این است که معمولا گفته می شود یک قدرت هژمون تحت تاثیر دو عامل، موقعیت هژمونیک خود را از دست می دهد. یکی زمانی است که اجماع داخلی از بین برود و دیگری زمانی است که قدرت‌های رقیب پا به عرصه حضور بگذارند و قدرت هژمون را به چالش بکشند. الان در سطح بین المللی چین به عنوان یک قدرت نوظهور به طور طبیعی موقعیت هژمونیک ایالات متحده آمریکا را به چالش می طلبد، خوب این شرط حاصل شده و شرط دوم هم حاصل می شود.

شفیعی متذکر شد:  یعنی اینکه در درون ایالات متحده آمریکا اجماع نخبگان از بین رفته و در نتیجه جامعه آمریکا دو قطبی شده و این قطبی شدن جامعه باز هم به موقعیت یک کشور در مقام رهبری آسیب می رساند. بنابراین به قول یکی از نظریه پردازان مهم آمریکا آنچه که در کنگره آمریکا اتفاق افتاد نقطه آغازین و البته نقطه آشکار افول قدرت ایالات متحده آمریکاست.۳ 

نظر شما