یک دیپلمات پیشین:

پمپئو نمی‌خواهد سیاست دولت آمریکا در برابر ایران تغییر کند/ اسرائیل و عربستان سعودی به دنبال پرونده های مزمن هستند

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۰:۳۰:۲۸
کد خبر: ۱۱۲۰۲۸۶
پمپئو نمی‌خواهد سیاست دولت آمریکا در برابر ایران تغییر کند/ اسرائیل و عربستان سعودی به دنبال پرونده های مزمن هستند
یک دیپلمات پیشین گفت: کشورهایی مثل اسرائیل و عربستان سعودی هستند که می خواهند از این رویه حمایت کنند که آمریکا به برجام برنگردد و وارد مذاکره با ایران نشود بنابراین بدنبال ضعف های چرکین و پرونده های مزمن می گردند که بیرون بکشند و فرصت تغییر سیاست ها را از بین ببرند.

«قاسم محبعلی»، دیپلمات پیشین، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اظهارات اخیر پمپئو مبنی بر ارتباط ایران با القاعده، اظهار کرد: چیزی که پمپئو مطرح کرده اتهام جدیدی نیست و در گذشته هم از سوی آمریکایی ها مطرح می‌شد اما هدف از مطرح کردن این موضوع، بالا بردن هزینه به دولت بعدی برای تغییر سیاست یا گفتگو با ایران است.

او افزود:  مسئله 11 سپتامبر و اینکه القاعده عامل آن بوده مسئله بسیار حساسی است که هم افکار عمومی و هم اعضای کنگره چه دموکرات ها و چه جمهوری خواهان به شدت نسبت به آن حساس هستند و یک اجماعی در آمریکا در مقابل کسی که خواسته باشد با القاعده همکاری کند، وجود دارد.

محبعلی گفت:  مسئله تروریسم بسیار مسئله حساسی است که اروپایی ها هم نسبت به آن حساس هستند به دلیل اتفاقاتی که طی چند سال اخیر در اروپا اتفاق افتاده است. بنابراین پمپئو خواسته با این کار امکان بهبود رابطه با ایران را از دست دولت های بعدی بگیرد و از طرفی، مسئله تروریست که حساس تر از مسئله هسته ای هست را پیش ببرد. بنابراین هدفش این است که اجازه ندهد سیاست دولت آمریکا در برابر ایران تغییر کند.

او ادامه داد: کشورهای دیگری مثل اسرائیل و عربستان سعودی هستند که می خواهند از این رویه حمایت کنند که آمریکا به برجام برنگردد و وارد مذاکره با ایران نشود بنابراین بدنبال ضعف های چرکین و پرونده های مزمن می گردند که بیرون بکشند و فرصت تغییر سیاست ها را از بین ببرند.

محبعلی گفت: در این باره افکار عمومی تحت تاثیر قرار می گیرد و این بخش، به رفتار ایران برمی گردد و به نوعی گفتار و سیاست هایی خواهد بود که از این به بعد در دولت بایدن درباره ایران مطرح می شود.  3

نظر شما
پرونده ویژه