عباس آخوندی در ششمین مجمع حزب ندای ایرانیان:

باید به ایده ایران بازگردیم/ قوه قضاییه اگر چه باید مستقل باشد، اما به قوه و دولتی مستقل تبدیل شده است

۱۳۹۹/۱۰/۲۶ - ۱۷:۲۸:۳۹
کد خبر: ۱۱۲۱۱۱۱
باید به ایده ایران بازگردیم/ قوه قضاییه اگر چه باید مستقل باشد، اما به قوه و دولتی مستقل تبدیل شده است
وزیر پیشین راه و شهرسازی در ششمین مجمع حزب ندای ایرانیان گفت: بنده راهکار را در این مسئله می‌بینم که به رویکرد تمدنی مبتنی بر تمدن ایران و در عین حال به ایده ایران برای ایجاد یکپارچگی ملی و ایجاد یک وحدت کلی در این سرزمین باز گردیم.

به گزارش برنا، عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی، صبح امروز (جمعه) در ششمین کنگره سالانه حزب ندای ایرانیان گفت: ما در آستانه قرن ۱۵ هجری شمسی همچنان در وضعیت بحران نظری فهم درست از تحول‌های فراملی و جهانی هستیم. دولت مدرن در ایران دچار بحران است و با پدیده بی‌دولتی یا  پدیده چند دولتی مواجهیم. در نتیجه امکان ایفای نقش موثر و مثبت از ایران در پدیده‌های فراملی محدود شده است. 

او افزود: همچنان سایه جنگ و منازعه خارجی بر کشور سنگینی می‌کند وحدت ملی دچار آسیب شده  و جامعه چندپاره گشته است حس شهروندی یعنی شهروند صاحب‌حق مسئول دچار گرفتاری شده  و از مردم سلب شده است در نتیجه همه این اتفاقات،  کشور  در یک وضعیت عدم قطعیت بسیار سنگینی  به سر می‌برد و این عدم قطعیت  بر زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم، شوربختانه ، سایه افکنده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد:  نتیجه عدم قطعیت فرو ریزی سرمایه اجتماعی و نبود چشم انداز امید بخش است.افزایش شکاف اجتماعی باعث شده جامعه همواره در یک مخاطره کلی، دچار خطر جدی شود در حوزه اقتصاد، گسترش فساد در لایه‌های مختلف و فقر عمومی نتیجه این شرایط است.

آخوندی گفت: بنده راهکار را در این مسئله می‌بینم که به رویکرد تمدنی مبتنی بر تمدن ایران و در عین حال به ایده ایران  برای ایجاد یکپارچگی ملی  و ایجاد یک وحدت کلی در این سرزمین باز گردیم همچنین به حاکمیت اراده ملی در چارچوب قانون اساسی و استقرار دولت واحد مدرن در ایران برگردیم. 

او ادامه داد: ما در قرن بیستم و بیست و یکم، با پدیده های فراملی مواجه هستیم در واقع ما نمی توانیم در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ از یک ایده صرفا ملی یاد کنیم اندازه اقتصادی تولید، اندازه فراملی است بازار جهانی بازار فراملی است در این میان آنچه که بیش از همه جهانی شده بازارهای مالی و بانکی است. شما نمی‌توانید بگویید که برای خودم یک مقررات مالی بانکی دارم همه اینها پدیده های فراملی است در روزگاری که با پدیده‌های فراملی مواجه هستیم نیاز داریم که منطق فراملی و فهم فراملی داشته باشیم.

او تاکید کرد: در واقع بدون این منطق امکان ادامه نداریم باید استانداردها را بفهمیم مگر ما می توانیم در یک تجارت معمولی، واحد مقیاس اندازه گیری، پول و غیره مقیاس های جهانی است را در نظر نگیریم داشتن یک فهم از تحولات جهانی بسیار مهم است.

آخوندی با اشاره به مناظره اخیر خود با غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئله این است که این دوستان این مفهوم فراملی ، استاندارد فراملی، نفع فراملی، عمل فراملی را خوب درک کنند متاسفانه دوستان تصورشان این است که می‌توانیم یک قانون مبارزه پولشویی در داخل داشته باشیم و با مشابه خارجی تطبیق نداشته باشد. مشکل اصلی ما این است که چه حد فهم از تحولات جهانی داریم و چگونه می‌توانیم خود را در جهان موقعیت‌یابی کنیم و نقش مثبت در زندگی عموم جهان داشته باشیم. این نقص فهم و مشکل در درک مسائل جهانی موجب ایجاد خلأها و فرصت هایی برای عده ای افراد سودجو و فاسد شده تا بتوانند شبکه گسترده فساد را به صورت شبکه ای در ایران و جهان ایجاد کنند که یک بخش آن به اتفاقاتی که ما در این زمینه به دلیل عدم توجه به این موضوع انجام دادیم بر می گردد. عدم توجه به این موضوع چه بازار مکاره ای را در منطقه ما ایجاد کرده است.

 

این فعال سیاسی بیان کرد: وقتی یک تاجر ایرانی می‌خواهد کالایی را صادر کند، به دلیل ممنوعیت‌های بانکی و مشکلات دیگر حاصل از تحریم‌ها، مجبور است که یک فرآیند طولانی‌تر را با افزودن چند مرحله غیرضروری طی کند. با یک محاسبه ساده می‌توان متوجه شد که این فرآیند در مجموع بین ۱۵ الی ۳۰ درصد هزینه اضافه برای تاجر دارد، یعنی اگر جمع صادرات ایران ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و میانگین این هزینه‌ها را هم ۲۵ درصد درنظر بگیریم، بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار رانت و فساد ایجاد شده است.

آخوندی ابراز کرد: این چرخه از سال ۸۵-۸۶ در ایران شروع شد و شبکه بزرگی از فساد را ایجاد کرد، آیا فکر می‌کنید به راحتی می‌شود آن را از بین برد؟ همه این‌ها وقتی می‌خواهند در مورد FATF صحبت کنند از خدا و پیامبر ، مسئله ملی، مبارزات آزادی بخش حرف می‌زنند.

وزیر پیشین راه و شهرسازی عنوان کرد: ما با یک شبکه عجیبی مواجه هستیم که مستقل از جامعه است و هیچ نیازی به جامعه و پاسخگویی به آن ندارد و همه ارتباطات آن زیر زمینی و مخفیانه است. درنتیجه من فکر می‌کنم اکنون که در آستانه انتخابات هستیم باید ما که جوانی و زندگی خود را برای انقلاب گذاشتیم این روند را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که نتیجه این فرآیند این شده که دولت رسمی منفعل شده و قادر به تصمیم گیری نیست.

او تصریح کرد: امروز قوه قضائیه، مجلس و یا نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام به یک قوه در برابر دولت تبدیل شده‌اند و اساساً ما امروز پنج دولت داریم و در عمل با پدیده بی‌دولتی مواجه هستیم.

 

او با اشاره به تفکیک قوا در نظام سیاسی ایران گفت: قوه قضاییه اگر چه باید مستقل باشد، اما به قوه و دولتی مستقل تبدیل شده است  و مجلس هم به عنوان یک دولت مستقل عمل می‌کند و انگار دولت مستقری در ایران وجود ندارد وظیفه مجمع تشخیص حل اختلافات است، اما آن هم تبدیل به دولت مستقل شده است.

آخوندی با بیان اینکه وضعیت عدم قطعیت کلی در کشور حاکم است، گفت: ایرانیان هر لحظه منتظر خبر جدیدی هستند این پدیده "چه خبر"مفهومش عدم قطعیت مطلق است که در آن امکان سرمایه گذاری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد.

این چهره سیاسی اشاره کرد: وقتی که کشور در چنین وضعیتی قرار می‌گیرد چه می‌شود. رشد سرمایه‌گذاری ۱۰ سال گذشته منهای ۶.۸ درصد است. ۵۰ سال است که ایران تورم دارد. میانگین تورم ایران ۱۸.۴ است. این رقم را به توان پنجاه برسانید، بعد متوجه می‌شوید مفهوم آن یعنی چه؟ یعنی کاهش ثروت ملی به چندین هزارم و در واقع شکاف بین غنی و فقیر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز