حمایت ۳ کشور عربی از پیشنهاد مغرب

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۲:۳۵:۰۸
کد خبر: ۱۱۲۱۴۵۹
حمایت ۳ کشور عربی از پیشنهاد مغرب
مغرب در کنفرانسی مجازی که به همت آمریکا برگزار شد، بار دیگر پیشنهاد اعطای حکومت خودگردان به منطقه مورد مناقشه صحرای غربی را مطرح کرد که سه کشور عربی از آن حمایت کردند.

به گزارش برنا، پیشنهاد مغرب برای اعطای حکومت خودگردان به منطقه مورد مناقشه صحرای غربی با حمایت سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس مواجه شد.

مغرب در کنفرانس مجازی که به همت آمریکا برگزار شد، ضمن ارائه پیشنهادی در خصوص اعطای حکومت خودگردان به صحرای غربی، بر حمایت از حاکمیت مغرب بر تمامی اراضی خود از جمله صحرای غربی تأکید کرد.

این کنفرانس توسط آمریکا و با هدف حمایت از حاکمیت مغرب بر صحرای غربی برگزار شد و طی آن «سلطان بن سعید المریخی» وزیر مشاور در دولت قطر از پیشنهاد مغرب برای اعطای حکومت خودگردان به صحرای غربی حمایت کرد.

المریخی افزود که قطر امیدوار است پیشنهاد مغرب به برقراری صلح در این منطقه منجر شود.

روز پنج‌شنبه گذشته نیز «علیاء بنت احمد آل ثانی» نماینده دائم قطر در سازمان ملل بر حمایت کشورش از حاکمیت مغرب بر صحرای غربی و مناطق جنوبی آن تأکید کرده بود.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، «عبداللطیف الزیانی» وزیر خارجه بحرین نیز بر حمایت کشورش از پیشنهاد مغرب تأکید کرد و گفت که منامه حاکمیت مغرب بر منطقه مورد مناقشه بین رباط و جبهه پولیساریو را به رسمیت می‌شناسد.

همچنین «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات نیز در این کنفرانس بر حمایت کشورش از پیشنهاد مغرب تأکید و از تلاش‌های رباط و واشنگتن برای برگزاری این کنفرانس قدردانی کرد.

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب در این کنفرانس گفته بود که گزینه حکومت خودگردان در صحرای غربی زمینه را برای ادغام بزرگ اقتصادی در مغرب و شکوفایی فراگیر در قاره آفریقا می‌شود.

بوریطه افزود که مفهوم جدایی‌طلبی علیه قانون بین‌المللی و تهدیدی برای وحدت و ثبات منطقه است در حالی‌که طرح حکومت خودگردان در صحرای غربی برای حمایت از وحدت و تمامیت ارضی مغرب است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دسامبر گذشته در ازای سازش مغرب با رژیم صهیونیستی، حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و در سال ۲۰۰۷ رسما پیشنهاد اعطای حکومت خودگردان به صحرای غربی را مطرح کرد.

 

نظر شما
پرونده ویژه