کانادا به تصمیم بایدن اعتراض کرد

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۰۹:۴۱:۳۰
کد خبر: ۱۱۲۳۹۸۸
کانادا به تصمیم بایدن اعتراض کرد
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا از تصیم جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر لغو مجوز احداث خط لوله نفتی کی‌استون اکس ال ابراز یاس و ناامیدی کرد.

به گزارش برنا،  به نقل از سی ان ان، ترودو در بیانیه ای گفت: جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سوگند یاد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که از تعهد رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با تغییرات جوی استقبال می کنیم، در عین حال ناامید شده ایم ضمن اینکه تصمیم وی مبنی بر تحقق وعده انتخاباتی اش در زمینه خط لوله کی‌استون اکس ال را تائید می کنیم.  

ترودو در ادامه این بیانیه تاکید کرد: من به طور مستقیم با بایدن در مورد این پروژه در ماه نوامبر (آذر) صحبت کردم و کرستن هیلمن (سفیر کانادا در آمریکا) و سایرین در دولت ما این موضوع را با مقام های عالی رتبه در دولت بعدی (آمریکا) مطرح کردند.

وی افزود: کارگران در آلبرتا، ساسکاچوان و سراسر کانادا همواره از حمایت ما برخوردار خواهند بود. کانادا بزرگترین تامین کننده انرژی به ایالات متحده است که به تامین انرژی آمریکا و رقابت های اقتصادی کمک می کند و حامی هزاران شغل در دو سوی مرز است.

بایدن مجوز خط لوله کی استون را لغو کرده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا احداث این خط لوله را به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی اش مطرح کرده بود. دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با این پروژه به دلیل ضدیت در مبارزه با تغییرات اقلیمی مخالف بود و بایدن در آن زمان معاون اوباما به شمار می رفت.

خط لوله کی استون ظرفیت انتقال روزانه هزاران بشکه نفت خام کانادا به نبراسکا و از آنجا پالایشگاه ها و بنادر خلیج مکزیک در آمریکا را دارد. توسعه این خط لوله از مدت ها قبل به دلایل زیست محیطی مغفول مانده است.  جمهوری خواهان معتقدند توسعه این خط لوله به اشتغال زایی کمک می کند.

در همین حال، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در نخستین نشست خبری خود پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا گفت که بایدن با ترودو نخست وزیر کانادا تماس برقرار کرده است و انتظار می رود مذاکرات این دو درمورد خط لوله کی استون و روابط دو جانبه بوده باشد.

نظر شما
پرونده ویژه