چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

جن گیران و مجازات افشاگر/ ماجرای کاندیداتوری خاتمی چه بود؟

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۵:۲۹:۳۷
کد خبر: ۱۱۲۵۳۵۰
جن گیران و مجازات افشاگر/ ماجرای کاندیداتوری خاتمی چه بود؟
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسن روحانی

ماجرا از عدم ابلاغ قانون پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی از سوی رییس‌جمهوری به نهادهای اجرایی برای اجرا آغاز شد. دولت و مجلس بر سر این قانون اختلاف‌نظر جدی داشتند. نمایندگان پرداخت این یارانه را نیاز امروز جامعه می‌دانستند ولی دولتی‌ها از یک سو به فقدان منابع مالی لازم آن‌ هم در شرایط اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ معاصر اشاره می‌کردند و از سوی دیگر، تحقق این مهم را با آثاری سوء برای اقتصاد ایران توصیف می‌کردند. مجلس در نهایت کار خود را کرد و با همراهی شورای نگهبان، مصوبه تایید شده را به دولت ابلاغ کرد ولی روحانی آن را برای نهادهای اجرایی و چاپ در روزنامه رسمی ارسال نکرد تا قالیباف با استناد به تبصره ماده یک قانون مدنی این قانون را برای اجرا ابلاغ کند.

نمایندگان مجلس 13 مورد از قوانینی را که روحانی از ابتدای حضورش در قوه مجریه در دولت یازدهم تا امروز را برای اجرا ابلاغ نکرده، ردیف کرده‌اند اما در بعضی از آنان اشتباهات فاحشی دیده می‌شود. «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» و «قانون الحاق یک تبصره به ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» که هر دو پس از تصویب از سوی مجلس و با توجه به مخالفت دولت، برای تعیین تکلیف نهایی به هیات‌عالی حل اختلاف قوا ارجاع داده شد، تنها دو مورد از اشتباهات نمایندگان است بدین معنا که حسن روحانی با استفاده از اهرم قانونی موجود در جمهوری اسلامی، این قوانین را برای تعیین تکلیف نهایی به هیات یاد شده ارجاع داده که در یک مورد از آنها، موفق بوده و مواد یاد شده در آیین‌نامه مجلس که دولت را ملزم به ارایه گزارش عملکرد سالانه به نمایندگان می‌کرد، لغو شد؛ بنابراین نمی‌توان آن را مصداق استنکاف روحانی قلمداد کرد.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری نیز در گفتگویی از 3 گاف دیگر این شکواییه پرده برداشت و اظهار کرد: «3 مورد آن یعنی، «قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو»، «قانون دایمی شدن قانون مجازات اسلامی» و «قانون موافقتنامه خدمات (سرویس‌های) هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت»، توسط رییس‌جمهوری ابلاغ شده بود؛ لکن روزنامه رسمی چاپ نکرده که تصویر ابلاغیه‌ها را به رییس کمیسیون دادم.»

چهره هفته؛ واعظی

روز جمعه بود که رییس‌دفتر رییس‌جمهور در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا، پس از یک هفته به اظهارات صادق خرازی در ششمین کنگره حزب ندای ایرانیان واکنش نشان داد و گفت که دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندا نه‌ تنها در ستاد روحانی در سال ۹۲ هیچ نقشی نداشته، بلکه دلیل حمایت مجموعه اصلاح‌طلبان از حسن روحانی هم فاصله معنادار روحانی و عارف در نظرسنجی‌ها بوده است.

این اظهارات واعظی با واکنش تند خرازی، جواد امام، حسین مرعشی و ابطحی مواجه شد.

در ادامه حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس جمهور، در توییتی و در حمایت از واعظی  نوشت: «در سال ۹۲ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در بستر روانی و سیاسی ناشی از عدم احراز صلاحیت مرحوم هاشمی به رقابت پرداختند و نتیجه انتخابات هم برآیند پاسخ عمومی به این تصمیم شورای نگهبان بود. روحانی هم مانند هاشمی نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب. البته رحم اجاره‌ای مشکل عقیم بودن را حل نمی‌کند.»

جنجال هفته؛ یک نماینده مجلس

هفته جاری عنابستانی، نماینده اصولگرای مجلس، سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی را مورد ضرب و شتم قرار داد. علی‌اصغر عنابستانی با بیان اینکه «ما حتی از ماشین هم پیاده نشدیم»، مدعی است «سرباز مذکور به راننده خودروی ما توهین کرد اما من به صورت سرباز سیلی نزدم.»

ساعاتی پس از انتشار این تصاویر که «عنابستانی» را به هشتگی پُرکاربرد در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد و البته همزمان با مطالبه افکار عمومی برای استعفا، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به این اتفاق واکنش نشان داد. بنابر آنچه امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفته، «با وجود پیگیری‌های چند روزه» گزارش نیروی انتظامی در این باره هنوز به مجلس ارسال نشده است.

رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس البته گفته که پس از رسیدن گزارش‌ها و‌ ادعاهایی مبنی بر درگیری نماینده مجلس و یکی از ماموران پلیس راهور، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری را برای بررسی صحت و سقم و چگونگی موضوع آغاز کرده است. این نماینده عضو جبهه پایداری مجلس گفته که این هیات ادعاهای موجود را بررسی و درصورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.  سرباز حامد اکبری هم تاکید دارد که علاوه بر شهادت شاهدان، می‌توان موضوع را از طریق تصاویر دوربینی که کمی آن طرف‌تر تعبیه شده، پیگیری کرد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، در توییتر خود در این باره نوشت: «برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ⁧‫اولین مدافع‬⁩ حقوق آنهاست. ‌در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.»

در ادامه عنابستانی در 2 دقیقه ابتدایی اظهارات خود از مردم عذرخواهی می‌کند ولی خبری از عذرخواهی از سرباز راهنمایی و رانندگی نیست، در عوض او فقط از این سرباز بابت آنچه اجرای قانون می‌خواند، تشکر می‌کند و در ادامه با بیان اینکه «ما همه انسانیم» و «شما هم اگر توهین بشنوید، ممکن است عصبانی شوید»، نشان می‌دهد که بر اظهارات گذشته خود ثابت‌قدم است و حاضر به پذیرش مسوولیت سیلی زدن به صورت یک سرباز وظیفه نیست.

سوال اینجاست این نماینده مجلس توضیح نداده که اساسا بدون مجوز عبور از خط ویژه در آن بخش از خیابان چه می‌کرده و چرا به خواسته قانونی سرباز راهنمایی و رانندگی که مشغول انجام وظیفه و اجرای قانون بوده، توجه نکرده است؟!

حاشیه هفته؛ توهین به رئیس جمهور

چهارشنبه‌ شب، در برنامه مناظره‌ محور «زاویه» که از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود، حجت‌الاسلام احمد جهان‌ بزرگی که گفته می‌شد عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، در آنتن زنده این‌ گونه گفت: «مسئولی می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این طرف و آن طرف. حتی وزرایش نمی‌توانند با او ملاقات کنند». این ادعای همراه با توهین، نمایندگان قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما را بر آن داشت در نامه‌ای به رئیس این شورا خواستار برخورد حقوقی با هتاکی در این برنامه شوند. مجری برنامه زاویه در پایان تلاش کرد از شدت حملات بکاهد و گفت این سخنان نشانه آزادی بیان است اما همین جملات نیز با واکنش معاون اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری مواجه شد.

علیرضا معزی در توییتر نوشت که این سخنان «افتضاحی شرم‌آور» است و بحث آزادی بیان نیست، چون دیگر همه می‌دانند که نقد و اعتراض که هیچ، حتی با درشت‌گویی به رئیس‌جمهور هم ابدا عقوبتی در میان نخواهد بود؛ اما شوربختانه این‌بار بحث هرزگویی و فحاشی است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در توییتی نوشت وقتی کلیپ این برنامه تلویزیونی را دیدم، بی‌اختیار فراتر از آن توهین، حرمت‌ این کلمات به ذهنم خطور کرده است: دهه فجر‬، ‫روحانیت‬، پژوهشگاه، اندیشه اسلامی و ‫صداوسیما‬ به‌منزله دانشگاه. ‌

محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌هرچه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، توهین به رئیس‌جمهور و تخریب دولت افزایش می‌یابد. این روش غیراخلاقی که با آموزه‌های دینی ما مغایر است، برای توهین‌کنندگان محبوبیت نمی‌آورد، از عزم و اراده رئیس‌جمهور و دولت برای تلاش بیشتر در این شرایط سخت و خدمت به مردم نمی‌کاهد».

در ادامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیانیه اعلام کرد که نسبت به سِمَت علمی احمد جهان‌بزرگی جعل صورت گرفته و ایشان عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی شده‌اند، در‌حالی‌که هیچ‌گونه رابطه استخدامی با این مجموعه ندارند.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اعلام کرد به‌دلیل پخش صحبت‌های توهین‌آمیز درباره رئیس‌جمهور و وزرای دولتش، از این سازمان و همه عوامل پخش برنامه «زاویه» شکایت خواهد کرد.

دروغ هفته؛ تابلو آیدین آغداشلو

روزنامه ایران نوشت؛ الیاس حضرتی در نامه‌ای به محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، از او خواست تا به حواشی پیش آمده درباره حراج تهران و ادعای ارتباط دادن برخی از فروش‌ها با فرزندانش رسیدگی کند. حضرتی با بیان اینکه اشاعه دهندگان خبر دروغ خرید یکی از آثار گرانقیمت هنری در این حراج  توسط فرزند او درصدد تشویش اذهان عمومی و تخریب شخصیت او و خانواده‌اش بوده‌اند، خواستار آن شد که دادستانی کل کشور از باب تظلم خواهی به ماجرا وارد شده و از طریق اعلان عمومی خریدار یا خریداران این اثر هنری را به ملت شریف ایران معرفی کند.

پیش‌تر برخی افراد مدعی شده بودند که یکی از فرزندان این نماینده سابق مجلس تابلو آیدین آغداشلو را به قیمت 12 میلیارد تومان خریده است.

خبر هفته؛ کاندیداتوری خاتمی

 

خواهرزاده سید‌ محمد خاتمی در صفحه اینستاگرام خود از موضع رییس دولت اصلاحات پیرامون انتخابات خبر داد. حجت‌الاسلام محمد صدوقی خواهرزاده سید محمد خاتمی رییس‌جمهور دولت اصلاحات در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سید محمد خاتمی به من گفتند: «کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شوم؛ چراکه سرمایه‌ام اعتماد مردم است و وقتی چنین چیزی ممکن نیست، نباید با امید و اعتماد مردم بازی کرد.» او مثل همیشه دوست دارد فضایی به وجود بیاید که مردم بتوانند انتخاب واقعی و پر شور که نمایندگان همه تفکرات در آن باشند و جمهوریت جلوه ‌پررنگ داشته باشد برگزار شود. امکان حضور حداکثری مردم که همیشه خواست رهبری بوده است در انتخابات۱۴۰۰ می‌تواند میدان را از تندروها بازستاند.»

 

سوژه داغ هفته؛ اظهارات احمد توکلی

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی، معاون سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در یادداشت مشترکی، مدعی شده‌اند که «غسال محمدتقی مصباح یزدی، یک ابَربدهکار بانکی است که جنازه‌های روحانیون سرشناس را به خانه خود می‌برد و غسل می‌دهد.» غسال مصباح یزدی از زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در یک برنامه تلویزیونی به نقل از «غسال آیت‌الله مصباح» گفته بود موقع غسل، میت چشمانش را گشوده و نگاهی مهربانانه به غسال انداخته است. آیت الله صدیقی در ادامه عذرخواهی کرد.

حالا اما دوباره یادداشت احمد توکلی و حسین رجایی این غسال را در مرکز توجه قرار داده است. غسالی که به ادعای احمد توکلی، «یک کلان سرمایه‌دار است که شبکه بزرگ و تو در تویی از ارتباطات با مسوولان عالی رتبه و روحانیون سرشناس دارد». توکلی همچنین اشاره کرده اسناد این مسائل در بررسی های مختلف در موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت موجود است.

محمدجواد ابطحی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، درباره این یادداشت احمد توکلی گفت: آقای توکلی مجموعه‌ای در ارتباط با شفافیت و این دست از مسائل دارد اما خود درگیر بیماری پارکینسون است و در وضعیت سلامتی مناسبی نیست.

نماینده مردم خمینی‌شهر در ادوار هفتم تا نهم مجلس همچنین تاکید کرد: من معتقدم از نام ایشان (احمد توکلی) استفاده می‌شود و افرادی سایت و موسسه را از طرف او اداره می‌کنند؛ به هر حال با وضعیت و شدت بیماری، نمی‌توان از آقای توکلی درباره اظهاراتشان توقعی داشت.

وی درباره ادعای توکلی مبنی بر وجود اسناد در موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت می‌گوید: اگر ایشان اسنادی دارند ارائه کنند

دفتر احمد توکلی با تکذیب سخنان محمدجواد ابطحی به رویداد‌۲۴ توضیح داد: «۵۳ سال فعالیت سیاسی داشتم و حالا می‌گویند یادداشتی که نوشته‌ام از سوی من نوشته نشده است. همین جا اعلام می‌کنم من نویسنده یادداشت‌هایی که به تازگی از سوی بنده منتشر شده هستم و بدون سند و مدرک حرف نمی‌زنم.»

در ادامه این گفتگو، دفتر احمد توکلی، توضیحات تکمیلی را در اختیار رویداد‌۲۴ قرار داد: «آقای ابطحی دچار یک سوء برداشت شدند. بله، آقای توکلی مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، اما این بیماری هیچ تاثیری روی قدرت عقل افراد نمی‌گذارد. این توهینی است که آقای ابطحی نه تنها به آقای توکلی بلکه به تمامی افرادی که به نوعی با این بیماری درگیر هستند، روا داشته‌اند.

یادداشت منتشرشده به نام آقای توکلی از سوی خود ایشان نوشته شده و روی انتقاد اصلی این متن سمت روحانیونی است که «کاسبان» به آن‌ها نزدیک می‌شوند، نه علمایی که این کاسبان ممکن است آن‌ها را غسل داده‌ باشند. در این میان نه آیت‌الله مصباح و نه آیت‌الله حق شناس مورد بحث نبودند، هدف اصلی روحانیونی هستند که این تاجران برای نزدیک شدن به آن‌ها دست به هر کاری می‌زنند؛ از جمله تشیع و غسل روحانیون سرشناس و از جمله کرامت تراشی برای خودشان.

نظر شما