کارشناس مسائل خاورمیانه:

بدون عربستان نمی‌شود با جهان عرب رابطه عادی برقرار کرد/ اگر ایران و عربستان به توافق برسند زمینه خروج نیروهای نظامی از منطقه فراهم می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۲۳:۳۰:۰۲
کد خبر: ۱۱۲۵۶۳۱
بدون عربستان نمی‌شود با جهان عرب رابطه عادی برقرار کرد/ اگر ایران و عربستان به توافق برسند زمینه خروج نیروهای نظامی از منطقه فراهم می‌شود
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان کشور صاحب نفوذی در جهان عرب است و بدون عربستان نمی شود با جهان عرب رابطه عادی برقرار کرد.

«قاسم محبعلی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر عادی سازی رابطه با ایران و عدم پذیرش از سوی کشورمان اظهار کرد: این اظهارات نوعی تعارفات دیپلماتیک بین دو طرف هست، طبیعتا در سطح رسانه ای نمی خواهند علنی شود که طرف ایرانی همواره علاقمند به گفتگو بوده و طرف عربستانی همواره شرط هایی داشته مبنی بر اینکه، ایران باید سیاستش را در قبال کشورهای عربی تغییر بدهد.

او با بیان اینکه اگر رابطه عربستان و آمریکا دستخوش تغییراتی شود، عربستانی ها می‌خواهند متهم به ایجاد بحران و تشنج در خاورمیانه نشوند، گفت: در خصوص آشتی دو کشور زمینه هایی وجود دارد که یکی بحث اراده است. بین طرفین اگر بحث و اراده وجود داشته باشد و اینکه آمادگی داشته باشند که راجع به مسائل مورد اختلاف مستقیما با یکدیگر صحبت کنند در صورت توافق هر دو طرف، سیاست ها تغییر خواهد کرد. مسائل زیادی وجود دارد که میان دو کشور همسایه مشترک است و هم در برخی از مسائل منافع مشترک دارند، البته در خیلی از مسائل هم اختلاف نظر و حتی تضاد رویکرد دارند مانند موضوع عراق، یمن و سوریه.

محبعلی ادامه داد: دیدگاه های متعدد و متفاوتی نسبت به مسائل میان طرفین وجود دارد که باید روی میز مذاکره سرنوشت آن تعیین شود. در بعضی از مسائل مثل آیپک، امنیت خلیج فارس و کشتیرانی و نفت هر دو طرف منافع مشترک دارند اما خوب با توجه به رقابت ها و تضادها این مسائل هم تحت الشعاع قرار گرفته است اما روابط ایران و عربستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او خاطرنشان کرد: عربستان کشور صاحب نفوذی در جهان عرب است و بدون عربستان نمی شود با جهان عرب رابطه عادی برقرار کرد. همچنین عربستان در جهان اسلام دارای نفوذ و قدرت است و توانایی مالی فوق العاده ای دارد و از طریق آن می تواند، علاوه بر توانایی که در روابط تاریخی، روانی، دینی و زبانی در جهان عرب و جهان اسلام دارد، با ایران هم رابطه دوستانه و مناسبی داشته باشد تا منافع مالی این کشور حفظ شود. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به اینکه چه عواملی می تواند بر رابطه ایران و عربستان تاثیر داشته باشد، متذکر شد: عربستان ایران را متهم به تغییر ساختار در منطقه و ایران هراسی می کند. نه تنها عربستان آمریکا و اسرائیل هم ایران را متهم می کنند که بدنبال توسعه، نفوذ و برتری طلبی در منطقه است. از آنجاییکه همسایگان ما کشورهای کوچکتری هستند نیازمند این هستیم که از طریق گفتگو این مسائل را حل و فصل کنیم.

او ادامه داد: اگر ایران و عربستان به توافق برسند طبیعتا اطمینان بخشی در سطح منطقه به وجود می آید و سپس زمینه خروج و کاهش حضور نیروهای بیگانه در منطقه هم از این طریق فراهم می شود.

محبعلی در پایان گفت: عربستان متناسب با شرایط صحبت می کند اما تا وقتی که طرفین روی میز مذاکره ننشستند و به جای اینکه از طریق تریبون های عمومی باهم صحبت کنند روی میز مذاکره با هم صحبت کنند، نمی شود به این مذاکرات دل بست. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز