واکنش ایران به توقیف نفتکش در آب‌های اندونزی/ خطیب زاده: اینکه برخی طرف‌های برجام تصور کنند، تاریخ را می‌توانند با برخی اظهاراتشان پاک کنند ساده انگارانه است

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۹:۵۰:۵۸
کد خبر: ۱۱۲۶۰۳۲
واکنش ایران به توقیف نفتکش در آب‌های اندونزی/ خطیب زاده: اینکه برخی طرف‌های برجام تصور کنند، تاریخ را می‌توانند با برخی اظهاراتشان پاک کنند ساده انگارانه است
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به توقیف نفتکش ایران در آب های اندونزی گفت: ما منتظر اطلاعات بیشتر از طرف دولت اندونزی هستیم.

به گزارش برنا، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت خارجه، با اشاره به توقیف نفتکش ایران در آب های اندونزی گفت: ما منتظر اطلاعات بیشتر از طرف دولت اندونزی هستیم. برخی اطلاعات ضد و نقیض دریافت کرده‌ایم؛ منتظر دلیل آن هستیم و اگر به نتیجه‌ای برسیم اعلام خواهیم کرد. موضوع فنی است و در کشتیرانی از این موارد اتفاق می‌افتد و سازمان بنادر ما و شرکت صاحب کشتی در پی پیدا کردن دلیل موضوع و حل و فصل آن است. سفارت ما از نزدیک موضوع را پیگیری می‌کند و وزارت خارجه نیز همین طور و اگر به نتیجه‌ای برسیم اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه از گفت و گوی تلفنی رییس مجلس با رییس کنگره خلق چین خبر داد.

سعید خطیب زاده افزود: دکتر ظریف پس از جمهوری آذربایجان به روسیه، گرجستان، ارمنستان و در صورت نهایی شدن به ترکیه خواهد رفت.

او افزود: در خصوص موضوع برجام، ما هنوز شاهد هیچ اتفاق جدیدی نبوده ایم. ما باید شاهد رفع تحریم ها و اجرای موثر برجام از سوی ایالات متحده و سایر طرف های برجام باشیم. تا زمانی که رفع موثر تحریم ها و پایبندی ایالات متحده به قطعنامه 2231 را نبینیم، هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نخواهد خورد.

خطیب زاده گفت: رئیس جمهور اسلامی ایران طرح صلح هرمز را طی نامه ای به همه کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال کرد و به واسطه کویت برای عربستان هم ارسال شد، پیام ما کاملا روشن بود. ما به دنبال ایجاد سازوکار منطقه ای، بومی و چارچوبی برای همکاری های منطقه ای هستیم. اگر عربستان سعودی از چرخه باطل خشونت و نادیده گرفتن امنیت منطقه ای، و همکاری صرف با قدرت های فرامنطقه ای فاصله بگیرد و اگر تغییر و تحول در نگرش، اقدامات عربستان صورت بگیرد، ما حتما گام های موثری طراحی می کنیم و برمی داریم. ولی واقعا ما نمی توانیم شاهد تداوم روزانه عملیات های بمباران یمن باشیم، و بعد هم راجع به صلح در یمن صحبت هایی صورت بگیرد.

او با اشاره به حملات تروریستی در عراق بیان کرد: آنچه در روزهای گذشته در طی عملیات تروریستی در عراق رخ داد، قلب و جان ما را آزرد. این عملیات تروریستی کور در بغداد، نشان دهنده روی کریه تروریسم در منطقه است که برخی به جای اینکه به ریشه های آن بپردازند، فکر می کنند با برخی زد و بندهای سیاسی می توانند بهره برداری هایی بکنند. ایران در کنار متحدان و کشورهای دوست اجازه نخواهد داد بار دیگر داعش در عراق و مناطق دیگر خودش را سازماندهی کند. در خصوص همکاری ها با عراق، در سطوح مختلف روابط بسیار نزدیکی داریم البته برخی موانع هم وجود دارد. هنوز برخی بندهای توافق میان رئیس جمهور اسلامی ایران و نخست وزیر عراق را موفق نشده ایم، اجرایی کنیم.

او درباره سیاست ایران بیان کرد: سیاست «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران برخاسته از یک شناخت است نه از یک الزام بین المللی صرف. جمهوری اسلامی ایران برای اینکه از برخی برداشت های نادرست فاصله بگیرد، نقشه های راهبردی روابط را طراحی کرده است. بالاترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران، استقلال، آزادی و معرفی راه سوم به جهان است. در این راه هم ما همراه با دوستان خود مستقل عمل می کنیم. در روزهایی که در پیش است ما شاهد گسترش روابط خود با محور شرق خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات مداخله جویانه درباره برجام اظهار کرد: اینکه برخی طرف های برجام تصور کنند، تاریخ را می توانند با برخی اظهاراتشان پاک کنند یا حافظه تاریخی ملت ایران تعهدات آن ها در ششم ژوئیه یا بیست و چهارم سپتامبر 2018 را فراموش می کند، بسیار ساده انگارانه است. اروپا بعد از خروج ایالات متحده از برجام، تعهداتی داد که هیچ کدام را نتوانست انجام دهد. انتفاع جمهوری اسلامی ایران از برجام، به خاطر عدم پایبندی اروپا به تعهداتش، بسیار محدود بوده است. اینستکس درست شد برای اینکه تحریم های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی امریکا را بی اثر سازد. اینستکس درست نشد برای اینکه ذیل تحریم ها، برخی مراودات بسیار محدود صورت بگیرد. اینستکس درست نشد که اروپایی ها عدم پایبندی خود را پست این اسم پنهان کنند. به همکاران خود در اروپا توصیه می کنیم به جای این فرافکنی ها به اجرای موثر تعهداتشان بازگردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز