رئیس دفتر رئیس جمهور:

نمی‌دانم رئیس سازمان صداوسیما به جلسه دولت دعوت شده بود یا نه/ جهرمی بارها کانال‌هایی که کار خلاف انجام می‌دهند را احضار کرده است/ امیدواریم اولین محموله واکسن روسی قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۱۰:۴۲:۰۷
کد خبر: ۱۱۲۷۴۱۱
نمی‌دانم رئیس سازمان صداوسیما به جلسه دولت دعوت شده بود یا نه/ جهرمی بارها کانال‌هایی که کار خلاف انجام می‌دهند را احضار کرده است/ امیدواریم اولین محموله واکسن روسی قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد
رئیس دفتر رئیس جمهور در رابطه با اینکه ایا‌ رئیس سازمان صدا و سیما به جلسه امروز دولت دعوت شده است یا خیر گفت: نمی دانم دعوت شده اند یا خیر اما در سالنی که من حضور داشتم، نبودند.

به گزارش برنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در رابطه با توهین به رئیس جمهور گفت: اینکه به صورت صریح  و با لحن بد به رئیس جمهور توهین می شود برای وزرای دولت قابل قبول نیست زیرا صدا و سیما متعلق به نظام است و در نتیجه باید این مسائل سامان دهی شود.

واعظی در رابطه با اینکه ایا‌ رئیس سازمان صدا و سیما به جلسه امروز دولت دعوت شده است یا خیر گفت: نمی دانم دعوت شده اند یا خیر اما در سالنی که من حضور داشتم، نبودند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: همه ما از موضوع سیلی زدن نماینده مجلس به سربازی که به وظیفه خودش عمل می کند متاسف شدیم. این کار هم از لحاظ افکار عمومی و هم از نظر دولت و همگان محکوم است و همینطور که رئیس مجلس و دیگران گفتند به این موضوع رسیدگی می کنند امیدوار هستیم که در حد حرف نباشد و عکس العمل جدی در این رابطه داشته باشند. این اتفاقی که افتاد ناخوشایند بود و عکس العمل هم مردم و هم مسئولین کشور در این رابطه قابل تحسین بود.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره واکسن اسپوتنیک روسی گفت: مذاکره درباره واکسن‌ها موضوع جدیدی نیست، با روس‌ها و چینی‌ها و هندی‌ها بیش از دو ماه است که مذاکره می‌کنیم و سرعت مذاکرات با روس‌ها خیلی بیشتر شده، همه اسنادی که داشتند را برای ما فرستادند و گروه علمی وزارت بهداشت همه این‌ها را مورد بررسی قرار داد و  در آنجا سوالاتی که داشتند انجام دادند و در دو روز گذشته تایید شده و تاییدیه را شب گذشته برای روس‌ها فرستادند. مقدمات برای قرارداد فراهم شده است. 2 میلیون دز  به مدت 2 ماه از روسیه وارد کشور می‌شود محموله اول آن احتمالا قبل 22 بهمن صورت می گیرد و محموله دوم و سوم در فوریه و قبل از عید است. امیدواریم واکسیناسیون را زودتر شروع کنیم و براساس همان اولویت بندی که در ستاد ملی تصویب شده است کار انجام شود.

او ادامه داد: سیاست دولت حمایت جدی از واکسن های تولید داخل است، این اولویت اول ما است که هم از واکسن بنیاد برکت و هم واکسن موسسه رازی که کار آن خوب پیش می‌رود و هم واکسن پاستور که به نظر می‌رسد، جلوتر از بقیه است حمایت کنیم. نمی‌توانیم مردم را تا اواخر بهار منتظر نگه داریم. قراردادی با کواکس سازمان بهداشت جهانی بستیم و همچنین با سه کشور چین روسیه و هند که واکسن‌های آنها در کشورهای مختلف استفاده می‌شود، قرارداد می‌بندیم. قرارداد با روس‌ها مقداری از چین و هند جلوتر است تلاش می‌کنیم هر واکسنی که خرید کردیم زودتر به دست ما برسد ولی همزمان فشار می‌آوردیم که محموله اول کواکس را زودتر به ما بدهند.

او گفت: تهیه و تولید واکسن در دنیا بین2 تا 4 سال طول می‌کشد و چهار مرحله دارد و مرحله چهارم، مرحله انبوه سازی است. همه کشورهای دنیا با تایید سازمان بهداشت جهانی مرحله چهارم را حذف کردند و مرحله سوم ‌مرحله نهایی است. همه کشورها از واکسن‌هایی که در سبد سازمان بهداشت جهانی به نام کواکس بوده و از کشورهای دیگری که واکسن تولید کرده‌اند استفاده می کنند. ایران نیز از همین سیستم تبعیت می‌کند. وزارت بهداشت به همین ضرورت رسیده است و در ستاد ملی هم بحث و گفت و گو شده که برای واکسیناسیون باید همین راه را برویم در ایران بنیاد برکت، رازی، پاستور و میلاد در زمینه واکسن کرونا به مرحله تست انسانی رسیده‌اند و اولویت اول ما حمایت از آنها است. باید تا زمانی که واکسن ایرانی تولید می‌شود اجازه ندهیم که جان افراد مسن و بیماران زمینه‌ای به خطر بیفتند. دولت وظیفه دارد که برای آنها واکسن تهیه کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح کرد: پول 16.8 میلیون دز از واکسن کواکس برای خریداری پرداخت شده است. در حال رایزنی هستیم که بخش اول آن زودتر به دستمان برسد. همزمان با 3 کشور چین هند و روسیه در حال رایزنی و مذاکره ایم چرا که واکسن‌های آنها در کشورهای مختلف در حال استفاده است. مذاکره درباره واکسن روسی در سفر اخیر ظریف انجام شد. همه مدارک را گرفتیم و بررسی کردیم،  سفیر ما برای بستن قرارداد در حال مذاکره است. امیدواریم این قرارداد به زودی امضا شود.

او در مورد نظر دولت در موضوع فیلترینگ و احضار وزیر ارتباطات به قوه قضاییه گفت: صداوسیما در برخی از برنامه های خود چه برنامه های زنده چه برنامه های دیگر، افرادی را دعوت می کند که به نوعی مخالفین دولت هستند، در این شرایط بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و انسجام داریم و نیاز است تا با صمیمیت مشکلات داخلی را حل کنیم و بتوانیم، یک صدا در مقابل دشمنان بایستیم. صداوسیما با برنامه ها و مستنداتی که می سازد نباید مردم را ناامید کند بلکه باید به گونه ای عمل کند تا آدرس انسجام دهد. در برنامه زاویه آن روحانی با یک لحن بسیار بد به رییس جمهور توهین کرد، نمی شود که صداوسیما این ها را نمایش بدهد، باید بتوانیم مسایل را ساماندهی کنیم. موضع ما از سال 92 این بوده که فضای مجازی در خدمت مردم و فعالیت های اقتصادی قرار بگیرد و در همه جای دنیا بحث فضای مجازی بحث دیدن فیلم و عکس نیست بلکه بخشی از زندگی مردم شده است. در دوران کرونا، اگر فضای مجازی از سال 92 گسترش پیدا نکرده بود، امورات مردم در ارتباط با کسانی که کسب و کار اینترنتی دارند و خدمات دریافت می کنند با مشکل مواجه می شد. باید به فضای مجازی از منظر اقتصادی نگاه کرد. باید برای حل مشکلات راه حل پیدا کنیم و اجازه دهیم کسب و کار در آن انجام شود. دولت از سال 92 با فساد در فضای مجازی مخالف است و با قوه قضاییه همکاری می کنیم. آقای مهندس جهرمی بارها و بارها خودشان کسانی را که کار خلاف انجام داده اند احضار کرده که با آنها برخورد شود و گزارش ها را برای مراکز انتظامی فرستاده است. اجازه دهیم فضای مجازی فعالیت های خودش را داشته باشد.

واعظی در مورد برجام گفت: موضع ایران از ابتدای برجام روشن بوده است. امروز هم موضع قبلی را تغییر نداده ایم. یک بار در ارتباط با برجام مذاکره کردیم و پرونده برجام بسته شده است، ترامپ هم یکی از خواسته هایش این بود که پرونده را باز کنیم اما همانطوری که در گذشته روی اصولمان ایستادیم امروز هم می ایستیم.  برای ما فرق نمی کند که دولت ترامپ بر سر کار باشد یا دولت بایدن، موضع ما قابل تغییر نیست، اما در رابطه با اینکه برجام چگونه اجرا شود، باید بگویم ایران که در داخل برجام است و باید آمریکا به داخل برجام برگردد. ایران زمانی به تعهدات خود برمی گردد که مطمئن شود، دیگران یعنی اتحادیه اروپا 1+4 و یا  1+5 به تعهدات برجامی خود برمی گردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا قرار است رفع حصر صورت گیرد، گفت: نمی دانم اما علائمی را در این زمینه شاهد هستیم.

واعظی در واکنش به اظهارات یک مقامات رژیم صهیونیست که گفته اسرائیل برنامه حمله به ایران دارد، گفت: مردم ایران و مردم منطقه با ادبیاتی که رژیم صهیونیستی تا الان داشته‌اند، آشنا هستند. آنها بیشتر حرف می‌زنند و به دنبال جنگ روانی هستند ولی عملاً برنامه‌ای و  توانایی ندارند. ارتش و سپاه در دفاع از ایران نیروهای ورزیده‌ای هستند مانورهایی که داشتیم نشانه‌های این است که ما قصد جنگ نداریم اما در دفاع از کشور جدی هستیم. البته برخی مسئولین رژیم صهیونیستی فکر می‌کنند، هر حرفی بزنند واشنگتن حرفشان را می‌پذیرد، حالا یه ترامپی بود و دامادی داشت که عملاً کارگزار صهیونیست ها بود و یکسری کارها را انجام می‌داد و برخی نظرات رژیم صهیونیستی را تحمیل می‌کرد. من فکر می‌کنم دولت جدید آمریکا، همانند سایر کشورها استقلال خودش را دارد. بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها یک موضوعی است که رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب منطقه با آن مخالف هستند و در این راستا تلاش می‌کنند و لابی‌هایشان در واشنگتن فعال شده است. ما نباید این‌طور مسائل و اظهارنظرها را جدی بگیریم زیرا بیشتر جنگ روانی و تبلیغاتی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز