یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

داعش نمرده بلکه تضعیف شده است/ با عدم حضور نظامی در منطقه قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا زیر سوال می‌رود

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۵:۲۷:۵۹
کد خبر: ۱۱۲۷۵۶۵
داعش نمرده بلکه تضعیف شده است/ با عدم حضور نظامی در منطقه قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا زیر سوال می‌رود
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: داعش عملا نمرده و تضعیف شده بود.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص حمله جدید داعش در عراق  اظهار کرد: داعش عملا نمرده بلکه تضعیف شده است و از آن حالتی که در یک سرزمین معینی بتواند تشکیلاتی داشته و صاحب سرزمین باشد خارج و منفک شده است اما نیروهای آنها به صورت پراکنده و هسته های خفته و پنهان در جاهای مختلف هم در عراق و سوریه، هم در افغانستان و هم در کشورهای آفریقایی همچنان حضور دارند.

او افزود: سوال اینجاست آیا می‌تواند به آن قدرت سابق یعنی ایجاد یک سرزمین و یک تشکیلات دولتی گونه برگردد یا نه. داعش در عراق، سوریه و حتی افغانستان فاقد این است که به قدرت قبل برگردد اما می تواند اخلال و ناامنی ایجاد کند و به توان اقتصادی یا سیاسی کشورها، ضربه بزند. 

زنگنه در بخش بعدی از سخنان خود در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان در دولت بایدن گفت: ادعای دولت جدید آمریکا همین است. هم در دوران انتخابات و هم بعد از انتخابات برخی از مقامات آمریکا این ادعا را دارند که نیروهای خود را ممکن است کم کنند اما این اختلاف نظر، همچنان وجود دارد.

او با بیان ایکه قدرت نفوذ و اعمال قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا در حقیقت متکی به حضور نظامی است، خاطرنشان کرد: با عدم حضور نظامی ها در عراق و افغانستان قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا هم زیر سوال خواهد رفت. بنابراین من شخصا بعید می‌دانم آمریکا از این مناطقی که وارد شده نیروهای خود را کاملا خارج کند.

زنگنه تصریح کرد: ممکن است تعداد این نیروها یا نوع افراد و مشاغل نیروی انتظامی آنها متفاوت شود اما همچنان حضور خود را نگه خواهند داشت و طبعا چالش های خاص خود را هم خواهند داشت. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز