وزیران خارجه انگلیس و آمریکا درباره ایران گفت‌وگو کردند

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۲۱:۳۱:۴۵
کد خبر: ۱۱۲۷۸۰۹
وزیران خارجه انگلیس و آمریکا درباره ایران گفت‌وگو کردند
وزارت امورخارجه انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد که دومینیک راب با همتای آمریکایی‌اش پیرامون ایران و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

به گزارش برنا، از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، این اولین تماس تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور است که در جریان آن پیرامون فرصت‌های همکاری با یکدیگر در راستای «اهداف مشترک، تقویت ارزش‌های دمکراتیک در سراسر جهان و اتحاد میان دو کشور» تبادل نظر کردند.

دو طرف همچنین درباره آنچه «ضرورت مقابله با رفتارهای بی ثبات کننده ایران» نامیده و پاسخگو کردن چین وفق تعهدات بین‌المللی این کشور، رایزنی کردند.

برگزاری اجلاس گروه ۷ و کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی که امسال در انگلیس برگزار می‌شود از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف پیرامون آن بحث و تبادل نظر کردند. در همین رابطه وزیر خارجه انگلیس از بازگشت رئیس جمهوری جدید آمریکا به توافق اقلیمی پاریس و از سرگیری تعاملات با سازمان جهانی بهداشت استقبال کرد.

دو طرف توافق کردند تا در آینده نزدیک با یکدیگر گفت و گو و به مذاکرات خود ادامه دهند.

بلنیکن ۵۸ ساله دیروز (سه شنبه) رای اعتماد سنای آمریکا را به دست آورد تا به طور رسمی سکان دستگاه دیپلماسی این کشور را در دست گیرد.

بزرگترین چالش او احیای توافق و لغو تحریم‌هایی است که دو سال پیش از سوی رئیس جمهوری سابق آمریکا اعمال شد.

دونالد ترامپ سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد اما جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور وعده داده است که به این توافق بازمی‌گردد.

بلینکن پیشتر به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفته بود: چالش اینجا است که ما از توافق (برجام) خارج شدیم و ایران محدودیت‌های اعمال شده با توافق را بازگردانده است، سانتریفیوژهایی را به کار گرفته است که مطابق توافق ممنوع بود و نتیجه آن همچنانکه در گزارش‌های عمومی مطرح است، زمان بیش از یکسال برای رسیدن به یک بمب اتمی، اکنون به کمتر از ۳ یا ۴ ماه کاهش یافته است. این یعنی بازگشت به همان بحرانی که پیش از مذاکرات با آن مواجه بودیم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: رئیس جمهوری معتقد است اگر ایران به این تعهدات برگردد ما نیز بازخواهیم گشت اما باید از آن به عنوان بستری برای بودن در سمت متحدان و شرکا برای دستیابی به توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر استفاده کنیم.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به تازگی در یادداشتی برای نشریه فارن افرز هشدار داده که پنجره فرصت برای دولت جدید ایالات متحده تا ابد بازنخواهد بود، وی تصریح کرد: گام نخست دولت بایدن، باید تلاش برای جبران از میراث خطرناک شکست حداکثری ترامپ باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز