به اتهام نسل کشی مسلمانان روهینگیا؛

سازمان ملل خواستار محاکمه ژنرال های میانمار شد

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۱۰:۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۱۳۰۰۴۹
سازمان ملل خواستار محاکمه ژنرال های میانمار شد
محققان سازمان ملل اعلام کردند که ارتش میانمار اقدام به کشتار جمعی و تجاوز گروهی به مسلمانان روهینگیا با "قصد نسل کشی" کرده و فرمانده کل ارتش و پنج ژنرال ارتش میانمار باید مطابق قوانین بین المللی برای این جرایم سنگین محاکمه شوند.

به گزارش برنا، از رویترز، این اولین بار است که سازمان ملل آشکارا و بطور علنی خواستار محاکمه مقامات میانمار به اتهام نسل کشی در ارتباط با کارزار سرکوب مسلمانان روهینگیا شده است و انتظار می‌رود این اقدام انزوای میانمار را تشدید کند.

کارشناسان سازمان ملل درخواست کرده‌اند، شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی علیه میانمار اعمال کند و مقامات این کشور را مشمول تحریم های هدفمند قرار دهد. همچنین دادگاه ویژه ای برای محاکمه مظنونین تشکیل داده یا آنان را به دادگاه جنایی بین‌المللی در لاهه ارجاع دهد.

گزارش محققان سازمان ملل همچنین می‌تواند موجب تسهیلات و تغییراتی در زمینه چگونگی برخورد رسانه‌های اجتماعی با نفرت پراکنی در بخش‌هایی از جهان شود که این مراکز دسترسی مستقیم محدودی دارند اما پلتفرم های رسانه‌ای نفوذ زیادی دارد.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود به شدت از شرکت "فیسبوک" به علت مجاز دانستن تحریک خشونت و نفرت پراکنی از طریق این رسانه انتقاد کرده‌اند. فیسبوک با وجود اینکه کارمندی در میانمار ندارد، اما به رسانه اجتماعی اصلی در آنجا تبدیل شده است.

فیسبوک روز دوشنبه در واکنش به گزارش سازمان ملل اعلام کرد که حساب های کاربری ۲۰ تن از مقامات و سازمان‌های میانمار را که بنا بر اعلام یک هیات سازمان ملل مرتکب نقض حقوق بشر شده اند، مسدود کرده است.

کارشناسان سازمان ملل همچنین "آنگ سان سوچی" رهبر غیرنظامی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل را به علت استفاده نکردن از جایگاه اخلاقی خود برای محافظت از غیرنظامیان مقصر دانستند. دولت سوچی با اجازه دادن به رشد نفرت پراکنی، نابود کردن اسناد و دفاع نکردن از اقلیت ها دربرابر جرایم جنگی، "به ارتکاب جرایم بی‌رحمانه" کمک کرده است.

در حملات علیه مسلمانان روهینگیا هزاران غیرنظامی جان باخته و در گورهای دسته جمعی دفن شدند، بسیاری از روستاها نیز توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 اوت 2017 به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به 745 هزار نفر رسیده است.

 

نظر شما