گزارش روز؛

مجلس، کمیسیون تلفیق را ضربه فنی کرد/ بازی برد - برد دولت و مردم در بودجه

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۰۵:۰۰:۱۵
کد خبر: ۱۱۳۰۹۵۹
مجلس، کمیسیون تلفیق را ضربه فنی کرد/ بازی برد - برد دولت و مردم در بودجه
روز گذشته و در صحن علنی مجلس، بهارستان نشینان نه لایحه دولت بلکه گزارش کمیسیون تلفیق را رد کردند و این برای دولت، یک بازی برد - برد بود.

به گزارش برنا؛ روز سه شنبه روز شلوغ و پرحاشیه‌ای برای بهارستان بود. روزی که نمایندگان مجلس کلیات بودجه سال 1400 را با 99 ‌رای موافق، 148 ‌رای مخالف و 12 ‌رای ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر در مجلس رد کردند. جلسه دیروز خالی از حاشیه نبود. نخستین حاشیه زمانی بود که با اتمام وقت محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، حین دفاع از کلیات لایحه بودجه 1400 میکروفون او قطع شد. این قطع شدن به شکلی بود که نوبخت حتی نتوانست جمله خود را تکمیل کند. پس از تعجب نوبخت از این اتفاق، محمد باقر قالیباف رییس مجلس اعلام کرد وقت او به پایان رسیده و قطع میکروفون در دست او نیست!

از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم قانونی نانوشته در حال اجرا است که با اتمام زمان تخصیص یافته به افراد، میکروفون قطع می‌شود اما سوال اینجاست که آیا در موضوع مهمی مانند بودجه یک کشور برای سال آتی این قانون باید اجرا شود آیا نمی شد فرصتی بیشتر از 20 دقیقه به دولت داد تا از لایحه خود دفاع کند؟ این تصمیم مجلس با واکنش کاربران در فضای مجازی نیز همراه بود و بسیاری معتقد بودند این اقدام مجلس نه حرفه‌ای بلکه کاملا سیاسی بوده و رییس مجلس همچنان مشغول تلافی اتفاقات پیش آمده در مناظرات انتخابات سال 96 است.

رد شدن کلیات بودجه واکنش های مختلفی به همراه داشت. علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود در واکنش به این موضوع گفت: از نمایندگان محترم که پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیر کارشناسی در لایحه بودجه را دریافتند تشکر می‌کنیم. تغییرات زیاد شاکله بودجه را بهم ریخته و غنایی نیز به بودجه نبخشیده بود. دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بخورد دنبال کند.

شاید برایتان عجیب باشد اما واقعیت آن است که بهارستان نشینان نه لایحه دولت بلکه گزارش کمیسیون تلفیق را رد و به قول کشتی گیران، کمیسیون تلفیق را ضربه فنی کردند و این برای دولت یک بازی برد-برد بود. دولت مخالف اصلاحات ساختاری بودجه توسط کمیسیون تلفیق بود چرا که معتقد بود اصلاحات اصلا کارشناسی شده نیست. از اقدامات عجیب کمیسیون تلفیق می توان به تغییر نرخ ارز از ۱۱۵۰۰ به ۱۷۵۰۰دانست اتفاقی که موجب افزایش تورم، نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی می شود. از دیگر تصمیمات عجیب کمیسیون تلفیق پیش بینی درآمد های واهی بود. درآمدهای واهی پیش بینی شده با عدم قطعیت در وصول و هزینه قطعی موجب افزایش نقدینگی و فشار بر تولید و مردم می‌شد.

نمایندگان مجلس در انتقاد از لایحه بودجه 1400 کلیدواژه‌های مشترکی داشتند. وابستگی بودجه پیشنهادی به نفت و ضرورت کاستن از این وابستگی و کم کردن نقش نفت در بودجه، افزایش حجم بودجه و تورم زا بودن آن، پیش بینی درآمدهای واهی در بودجه تقدیمی دولت، بودجه شرکت های دولتی و فساد و رانت در آن و عدم عدالت گرایی در بودجه. بیشترین انتقاد نمایندگان مجلس از وابستگی بودجه به فروش نفت بود. شدت این اتقادات به حدی بود که برخی نمایندگان آن را خائنانه توصیف کردند اما خوب است بدانید اعضای کمیسیون تلفیق بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را بیشتر کردند با این تفاوت که از تولید کاستند و به جای آن نرخ ارز را که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد، افزایش دادند.

سخنگوی دولت در نشست روز گذشته خود نیز به ابعاد دیگر تصمیمات اشتباه کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: در خصوص افزایش حجم بودجه و تورم زا بودن آن دولت بارها اعلام کرد که هزینه های پیش بینی شده اجتناب ناپذیر است و نمایندگان هر قلم هزینه را زیاد می‌دانند کاهش دهند اما نمایندگان نه تنها این هزینه‌ها را کاهش ندادند بلکه ۳۵ درصد به آن افزودند. آنها که مدعی بودند بودجه دارای کسری است به یک باره ۱۳۰ هزار میلیارد به همین بودجه اضافه کردند.

یکی از ایرادات جدی وارد به نمایندگان جدید الورود به مجلس اظهارات عوام فریبانه و بدون کارشناسی این افراد است. این مبتدی بودن در علم سیاست به حدی است که ظاهرا برخی از نمایندگان هنوز باور ندارند ساکن بهارستان شده و دیگر نباید در حد گعده های سیاسی خود اظهارنظر کنند اما واقعیت آن است که برخی فراموش کردند در عصر گردش اطلاعات آن هم با سرعت بالا هستیم. خوب است نمایندگان مجلس توضیح دهند انتقادات به بودجه وابسته به نفت را باور کنیم یا افزایش 32هزار میلیارد تومانی وابستگی بودجه به نفت را؟ این ایراد تنها مشتی از نمونه خروارهای اشتباهات کمیسیون تلفیق است.

نکته جالب توجه اتفاقات دیروز حضور نمایندگان با نقاب ابر قهرمان در شبکه های اجتماعی بود. نمایندگان جدید مجلس که علاقه زیادی به توییتر دارند به محض رد شدن کلیات بودجه، فیلترشکن های خود را فعال و در توییتر نیز رای منفی خود را اعلام کردند. هرچند این دست اظهارات مصرف درون گروهی دارد اما سوال این است که واقعا نمایندگان مجلس متوجه نشدند که دولت خود مخالف گزارش کمیسیون تلفیق بود و نمایندگان به گزارش کمیسیون تلفیق رای منفی دادند نه لایحه بودجه؟ شاهد این مدعی اظهارات محمدباقرنوبخت در صحن مجلس بود که از نمایندگان درخواست داشت به این گزارش رای منفی دهند؛ کار تا جایی بالا گرفت که الیاس نادران رد شدن گزارش کمیسیون تلفیق را به نفع دولت دانست اما برخی نمایندگان مجلس همچنان معتقدند توانستند لایحه دولت را رد کنند.

رد شدن گزارش کمیسیون تلفیق برای دولت و مردم یک بازی برد – برد چرا که در صورت تصویب گزارش کمیسیون مشخص نبود دولت دوازدهم و حتی دولت سیزدهم چگونه می خواهند کشور را اداره کنند. همچنین مشخص شد برخی نمایندگان نه منتقد بلکه سر عناد با دولت دارند و سرمست از لجبازی با دولت متوجه نبودند که لایحه بودجه آسیبی ندید بلکه رای منفی دیروز دست رد به کمیسیون تلفیق بود نه دولت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز