رئیس دفتر رئیس جمهور:

آن کسی که برجام را ترک کرده باید برگردد/ از رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکر می‌کنم

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۱۱:۲۱:۵۸
کد خبر: ۱۱۳۱۳۶۶
آن کسی که برجام را ترک کرده باید برگردد/ از رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکر می‌کنم
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اعتقاد ما این است که ما در برجام بودیم و هستیم و آن کسی که برجام را ترک کرده باید برگردد.

به گزارش خبرنگار برنا، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با گفت:لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته متفاوت است زیرا از همان روز اول در ۱۳ و ۱۴ آذر که لایحه بودجه را تقدیم کردیم، یک کار تبلیغاتی گسترده برای بودجه شروع شد.گزارشی را چند روز پیش دفتر ما تهیه کرده بود توییت‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایی که برای بودجه کردند قابل مقایسه با بودجه‌های سال‌های قبل نبوده است.بودجه یک کار کارشناسی است که باید متخصصین بررسی کنند و هیچ احتیاجی نیست قبل از تصمیم‌گیری آنقدر تهمت بزنند و بگویند بودجه باعث فروپاشی تنظیم شده و اینکه هر کسی از زاویه دید سیاسی خود به بودجه نگاه کند.

او  ادامه داد:  بارها اعلام کردیم موضوع بودجه با توجه به اینکه بر زندگی مردم و تجار ارتباط دارد خواهش کردیم تا قبل از تصمیم‌گیری این قدر کار تبلیغاتی و روانی روی آن انجام نشود به آن توجه نمی شود آنچه انجام شد در ارتباط با کالهای اساسی  نظر دولت این است ارز ۴۲۰۰ تومان را ادامه دهد تا وقتی که فضای جامعه مناسبت و فضای بین المللی مقداری بهتر شد آرام‌ آرام بردارد تا شوک قیمتی وارد نشود تصمیم که در تلفیق گرفتند و خیلی روی آن مانور داند این است که همه را برمی‌دارند وقتی این حجم عظیم که خریداری شده و در انبارها و فروشگاه‌ها هست. طبیعی است وقتی اعلام می‌کنید قرار است با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بالاتر وارد شود نتیجه ‌آن منجر به هجوم به فروشگاه‌ها و احتکار می‌شود و ما اینها را مناسب نمی‌دانستیم به تذکرات توجه نشد تا اینکه کلا رد شد.

واعظی گفت: ‌آنچه دیروز اتفاق افتاد باید از مجلس تشکر کنیم به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را به هم زده بود، بر خلاف ادعاهایی که می‌کرد که نباید بودجه رانتی شود خودشان واردات ماشین لوکس را از مناطق آزاد، آزاد کردند این خودش رانت است مالیات‌ها و  عوارضی ببندیم که ‌قابل وصول نباشد و برای فراورده رقمی بگذاریم که وزیر می‌گوید امکان تحقق ندارد درست نیست.بودجه‌ای که بسته شد را حدود  ۱۳۰-۱۴۰هزار میلیارد تومان افزایش دادند در صورتی که روز اول می‌گفتند این بودجه خیلی نسبت به سال گذشته بالا بسته شده است و بودجه بالای هزار هزار بستند. در صورتی که در ابتدا می‌گفتند این بودجه‌ای که داده شده زیاد است.از طرفی دیگر هزینه‌هایی را اعلام کردند که حتماً باید دولت بدهد و خیلی برای دولت مشکل بود و اگر همان چیزی که در کمیسیون تلفیق آمده بود و در مجلس اصلاح نمی‌شد اجرای آن مشکل بود دولت هم با آن مخالف بود.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت : خوشبختانه روز گذشته مجلس مخالفت کرد البته من فکر می‌کنم آن چیزی که مجلس رای داد به پیشنهاداتی بود که کمیسیون تلفیق آورده بود و باید به کمیسیون تلفیق برگردد و کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند. این در اواخر سال ۹۷ برای بودجه سال ۹۸ هم انجام شد و بر اساس همین آیین نامه داخلی مجلس رییس مجلس به کمیسیون تلفیق برگرداند.بودجه مسئله مردم، مسئله تولیدکنندگان و تاجران ما و زندگی آنهاست بنابر این بنای ما بر این است که بتوانیم با مجلس برای بستن یک بودجه خوب به شرطی که بودجه قابل اجرا باشد، تعامل کنیم.

او در پاسخ به این سوال که دولت چقدر حاضر است در بودجه تغییرات اعمال شود، گفت: ما تا جایی که اصلاحات منطقی باشد حتماً نظرات مجلس را قبول داریم ولی جایی که خودشان هم برای پیشنهادهایشان هیچ استدلال و محاسبات درستی نداشته باشند یا اینکه بخواهند شاکله بودجه را به هم بزنند قبول نداریم.به عنوان مثال ما می‌گوییم که می‌توانیم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم نمی‌دانم به چه دلیلی اصرار دارند که این را ۱.۵ میلیون بکنند. یا اینکه ما اصرار داریم علامتی که در خارج بودجه منتشر می‌شود شرایط کشور را عادی نشان دهیم. نمی‌دانم چرا اصرار دارند که علامت دیگری داده شود. یا اینکه ما می‌خواهیم ارزش پول ملی تقویت شود اما به نوع دیگری عمل می‌شود. لذا من فکر می‌کنم تا جایی که منطقی باشد ما می‌پذیریم.درباره پیش‌بینی فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت، اظهار کرد: خود مجلس در ۲-۳ سال گذشته یک و نیم میلیون بشکه گذاشته بود و برعکس ما در آن زمانی می‌گفتیم که فروش یک و نیم میلیون بشکه مشکل است، امروز با توجه به شرایط جدید فضای بین الملل ما می‌گوییم خود ما به عنوان مجری می‌گوییم که می‌توانیم بفروشیم آنها نباید مخالفت کنند و نه بگویند.

او در مورد سفر فوادحسین وزیر خارجه عراق به تهران گفت: وزیر خارجه عراق امروز صبح آمده  و مذاکرات را شروع کرده و طبیعی است که بین ایران و عراق روابط سیاسی و منطقه ای و روابط اقتصادی گسترده وجود دارد و لازم است که مسئولین دو کشور در سطوح مختلف با هم دیدارها و رایزنی هایی داشته باشند و این دیدار هم براساس همان روند طبیعی همکاری های ایران و عراق دارد صورت می گیرد. انشالله ممکن است بعد از اینکه مذاکرات ایشان امشب تمام شد با آقای رییس جمهور هم مذاکره دارد و ما اطلاعات بیشتری را خدمت مردم عزیزمان میدهیم.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری گفت: در ارتباط با برجام یا صحبت آقای دکتر ظریف ایشان نگفتند همزمان،  اشتباه برداشت شده است، اعتقاد ما براین است که ایران در برجام بوده و هست و آن کسی که برجام را ترک کرده باید برگردد. روشن است ما به کلیت برجام متعهدیم به دلیل انکه طرف های مقابل به تعهدات خودشان عمل نمی کردند، ما با اعلام قبلی تعهدات را کاهش دادیم و همان زمان هم اعلام کردیم که اگر طرف های مقابل به تعهدات خودشان کامل برگردند ایران هم کامل به تعهدات خود بر می گردد و ما به هیچ وجه مواضع اصولی خودمان را تغییر ندادیم. از سه سال قبل همین مواضع را داشتیم و اعلام کردیم و امروز هم با دولت آقای بایدن همین مواضع را داریم. این آمریکا است که باید برگردد و اگر ما راستی آزمایی کنیم و مطمئن باشیم که آنچه که می گویند عمل می شود ما هم به تعهدات خودمان برمی گردیم.

رئیس دقتر رئیس جمهور در مورد اظهارات نماینده بایدن  که مطرح کرده باید با ایران آشتی کنیم گفت: پیام همان چیزی هایی است که در رسانه ها گفته شده و غیر از آنچه که شما هم می شنوید ارتباط دو جانبه ای با آمریکایی ها برقرار نشده و بنا نداریم، البته در هفته های گذشته کشورهای اروپایی مقداری نسبت به گذشته فعال تر شدند  و رایزنی هایی خودشان را با آمریکایی ها انجام می دهند، آقای بورل که هماهنگ کننده برجام است و جلسات کمیسیون را تشکیل می دهند ایشان فعال شده است و معاونشان با آقای دکتر عراقچی صحبت کرده و با آقای راب مالی هم  صحبت کردند و فعال شدند و کار می کنند.

واعظی در رابطه با واکنش ها به واکسن روسی مطرح کرد: متأسفم که در هفته گذشته شاهد برخی اظهارنظرهای غیرعلمی در موضوع واکسن بودم، یک سال است که در زمینه دارو و معالجه کرونا، وزارت بهداشت اثبات کرده که توانایی بسیار خوبی در مدیریت بحران کرونا دارد، ما از مراحل مختلف عبور کردیم و الان به مرحله واکسن رسیدیم، مردم باید اعتماد کنند و قطعا به همه متخصصین پزشکی در وزارت بهداشت اعتماد دارند و آنها از نظر علمی، اعتقادی و ملی متعهد  به رعایت همه ملاحظات و موارد علمی و پزشکی در زمینه واکسن هستند. چین مدتهاست که بر روی واکسن کار انجام می دهد. مقرر شده نزدیک ۱۶.۸ میلیون دوز  واکسن در آن سبد واکسن باشد و درصورت تولید واکسن‌های داخلی از خارج واکسن وارد نمی شود. الان حدود ۱۰ تا ۱۵ کشور از واکسن‌های روسی برای واکسیناسیون استفاده می‌کنند و از طرف دیگر روسیه برای فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز واکسن با حدود ۴۵ کشور قرارداد بسته است. پس از بررسی گزارش‌های مراکز معتبر جهانی، متوجه شدیم واکسن روسی ثبت شده است.

او گفت: حتی به مراکز بهداشت جهانی هم وقتی که بررسی کردیم دیدیم که آنها هم واکسن روسی را ثبت کرده‌اند و جزو واکسن‌هایی است که در جاهای استفاده می شود ضمن اینکه این اولین واکسنی بود که اعلام شد و شما می‌بینید در داخل روسیه با سرعت زیاد مردم خودشان را واکسیناسیون می‌کنند. بنابر این این حرف درستی نیست. اگر منظور آنها این است که این واکسن صد در صد موفق نخواهد بود باید گفت که هیچ کسی تا به الان ادعا نکرده است که واکسن کرونا صد در صد است به دلیل اینکه هنوز زمان نگذشته است. ولی جزو واکسن‌های معتبری است که در دنیا استفاده می‌شود.امیدوار هستم که ان‌شاءالله این سبدی که در ایران وزارت بهداشت ما تشکیل داده که همه واکسن‌ها در آن هست، آن آرامش را به مردم ما بدهد که به هر حال وقتی واکسیناسیون صورت می‌گیرد بتوانند از همه اینها بهره ببرند. 

واعظی در پاسخ به این سوال که "آقای ربیعی مطرح کردند دولت یک بانک اطلاعاتی خوب از خانوارها دارد آیا دولت در ماه های پایانی دولت دولت برنامه ای برای حذف یارانه افراد ثروتمند دارد یا خیر گفت: بنای ما در دوسال قبل به این صورت بود که در هر اطلاعاتی که دریافت می کنیم اگر فردی مستحق نباشد بدون اینکه سروصدا شود حذف می شود. آمار وقتی روی 78 یا 79 میلیون باشد اینکه صدهزار یا دویست هزار هم حذف شود خیلی نشان نمی دهد و الان بنای  نداریم که در این شرایط اقتصادی کشور یک موج جدیدی از اینگونه مسایل به وجود اوریم.

 

 

 

نظر شما