کارشناس ارشد مسائل استراتژیک:

بایدن به برجام برمی‌گردد/ تیم آمریکا با تعیین پیش شرط بدنبال خرید زمان است/ فرانسه پتانسیل تخریب دیپلماسی را دارد

۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۰۵:۴۰:۰۹
کد خبر: ۱۱۳۲۲۵۵
بایدن به برجام برمی‌گردد/ تیم آمریکا با تعیین پیش شرط بدنبال خرید زمان است/ فرانسه پتانسیل تخریب دیپلماسی را دارد
کارشناس ارشد مسائل استراتژیک گفت: تصور من این است جهت‌گیری بایدن به سمت بازگشت به برجام بوده و این اتفاق خواهد افتاد.

«دیاکو حسینی»، کارشناس ارشد مسائل استراتژیک، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص سخنرانی بایدن و بازگشت به برجام اظهار کرد: جو بایدن احساس می کند که نباید از موضع ضعف به برجام برگردد چرا که در شرایط حاضر بازگشت آمریکا به برجام از نگاه بخشی از جامعه آمریکا معنای ضعف دارد و این می تواند موضع مذاکراتی آمریکا را در آینده کاملا تحت تاثیر خود قرار دهد. ضمن اینکه هیچ اتفاق نظر داخلی در داخل آمریکا نسبت به بازگشت به برجام ندارد. بنابراین بایدن باید در برابر فشار تندروهای خود آمریکا هم بتواند پاسخگو باشد و بتواند ادعا کند که در شرایط مطلوبی آمریکا را به برجام برگردانده است.

او گفت: از آنجا که ایران چه در مورد تمدید محدوده هسته ای یا در مورد مسائل منطقه ای و تسلیحاتی هر نوع احتمال مذاکره را رد کرده است، بازگشت آمریکا به برجام در این شرایط از نگاه دولت بایدن برای داخل جامعه سیاسی آمریکا قابل توجیه نیست. فکر می‌کنم از طریق این شرط گذاری ها دولت بایدن تلاش می کند زمان و وقت برای خود بخرد برای اینکه بتواند در داخل آمریکا رایزنی های لازم را با اعضای کنگره و همینطور با متحدان خود داشته باشد تا با کمترین مخالفت ها در این مسیر مواجه شود.

حسینی ادامه داد: این رایزنی ها به زمان نیاز خواهد داشت. بنابراین اولین کارکرد این شرط گذاری این است که زمان را برای آمریکا طولانی تر و دوم اینکه موضع ایران را ملایم تر کند چه بسا اینکه با مقاومت آمریکا برای بازگشت بی قید و شرط به برجام ممکن است موضع ایران درباره مذاکره پیرامون برخی اختلاف نظرها مثل تمدید محدوده هسته ای نرم تر شود و این به دولت بایدن کمک خواهد کرد که دستاویز و توجیه لازم برای داخل آمریکا فراهم کند.

او افزود: بنابراین تصور من این است جهت گیری بایدن به سمت بازگشت به برجام بوده و این اتفاق خواهد افتاد ولی ممکن است به حداکثر چند ماه زمان نیاز داشته باشیم. آنگونه که از قرائن مشخص است قصد آمریکا بازگشت به برجام است.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با اشاره به اظهارات متناقض رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام گفت: مکرون تلاش می کند منافع مستقل فرانسه را تامین کند و از طرفی روابط خیلی خوبی با عربستان سعودی دارد بنابراین تلاش می کند به این کشورها نشان دهد که متوجه نگرانی آنها است و این نگرانی ها را در گفت و گو با ایران، لحاظ خواهد کرد.

او اضافه کرد: مکرون از طرف دیگر متوجه پیچیدگی شرایط بازگشت به برجام است بنابراین نقش فرانسه در این بین کلیدی نیست و فعلا به عنوان یک بازیگر فرعی در حالتی از سرگرمی در تلاش است که هم متحدان منطقه ای خود را راضی نگه دارد و هم به ایران و آمریکا نشان دهد می تواند، میانجی باشد که البته این نقش فرعی می تواند در زمان خود مخرب هم، باشد به خصوص اینکه فرانسوی ها درست همانگونه که در زمان برجام همین نقش را ایفا می کردند در جاهایی عملا مانع توافق بوده و کار را دشوارتر می‌کردند بنابراین پتانسیل تخریب دیپلماسی را دارند.

حسینی در ادامه سخنان خود به برگزاری جلسه شورای امنیت در خصوص برجام اشاره داشت و متذکر شد: در نهایت امر بازگشت آمریکا به برجام و احیای برجام منوط به تصمیمات آمریکاست که بایدن باید اتخاذ کند. دولت بایدن در حال تلاش است ضمن اینکه به برجام برگردد اطمینان پیدا کند که می تواند، پاسخگوی منتقدان برجام در داخل و خارج آمریکا باشد.

او در پایان گفت: در این نشست بر لزوم احیای برجام تاکید خواهد شد و اینکه طرفین به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند اما من تصور نمی کنم تا پیش از اینکه آمریکا اراده قطعی و نهایی خود را در این رابطه نشان دهد، ما در چنین نشست هایی به نتایج روشن برسیم و یا یک جمع بندی واضح و کاملی از مسئله وجود داشته باشد ولی در همین حد به تاکید اینکه طرفین باید سریعتر به تعهدات خود برگردند، خود این مسئله می تواند نشان دهنده این باشد که یک اراده جمعی برای حفظ برجام وجود دارد ولی در نهایت سرنوشت نهایی در شورای امنیت تعیین خواهد شد. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز