ظریف:

دستپاچگی در زمینه برجام نداریم/ نتانیاهو باید به زندان برود/ کسی نمی‌تواند ایران را از معادلات منطقه حذف کند/ توافق ۲۵ ساله ایران و چین بزودی نهایی می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۲۲:۴۱:۲۱
کد خبر: ۱۱۳۳۸۰۰
دستپاچگی در زمینه برجام نداریم/ نتانیاهو باید به زندان برود/ کسی نمی‌تواند ایران را از معادلات منطقه حذف کند/ توافق ۲۵ ساله ایران و چین بزودی نهایی می‌شود
ظریف گفت: دستپاچگی در زمینه برجام نداریم، بایدن وارث بدنامی است، ترامپ سه شنبه برای فضاحتی که راه انداخت در سنا محاکمه می شود اما احتمال دارد این موضوع به نتیحه نرسد و این ننگ برای امریکا برای همیشه بماند.

به گزارش خبرنگار برنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در گفتگوی ویژه خبری گفت: توپ برجام در زمین ایران نیست. رهبری و ما گفتیم آمریکا برجام را نقض کرده است و در چهارچوب برجام پس از یک سال تعهدات خود را کاهش دادیم. بایدن باید درباره برجام تصمیم بگیرد، او هنوز تصمیم نگرفته که می خواهد چه کار کند انها باید تصمیم بگیرندکه بنا دارند سیاست ترامپ را ادامه دهند یا سیاست جدید اتخاذ می کنند، حرف های انها مبهم و بی معنا است و هنوز وقت دارند اظهارات خود را اصلاح کنند.

او ادامه داد: محدودیت تسلیحاتی ایران 5 سال ادامه داشت چون نمی خواستیم راجب برخی موضوعات صحبت کنیم. رهبری فرمودند در برجام طلبکار امریکا، ما هستیم در حوزه تسلیحاتی طلبکار هستیم و بدهکار نیستیم. ۷۰ میلیارد عربستان و ۲۲ میلیارد امارات چگونه برای سلاح هزینه می کنند؟ میزان هزینه های تسلیحاتی ایران یک بخش کمی از هزینه های برخی کشورهای منطقه است. عربستان باید هزینه تسلیحاتی خود را کاهش کند تا بتواند سر میز مذاکره با ایران بنشیند. دوست داریم امریکا به برجام برگردد اما انها باید رویه خود را اصلاح کنند.

ظریف مطرح کرد: دستپاچگی در زمینه برجام نداریم، بایدن وارث بدنامی است، ترامپ سه شنبه برای فضاحتی که راه انداخت در سنا محاکمه می شود اما احتمال دارد این موضوع به نتیحه نرسد و این ننگ برای امریکا برای همیشه بماند. ۳ اسفندماه ممکن است اتفاقاتی بیفتد. در صورت توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، بازرسان اژانس کمتر و بازرسی کمتر می شود پس انها ضرر می کنند. دلشان می خواهد به برجام برگردند اما هنوز تصمیم نهایی نگرفتند اما ما صبر می کنیم. باید نفت را هر مقدار می خواهیم بفروشیم و  هزینه ان را دریافت کنیم. محدودیت برای فروش نفت و بازگرداندن هزینه فروش نفت نداریم.

او درباره نقش مکرون اظهار کرد: اصلا مذاکره ای نداریم که سعودی باشد یا نباشد .برجام ۱۵۰ صفحه دارد. توافق زمان مکرون نشد ممکن است چیزی او دوست نداشته باشد و وزیر خارجه قبلی فرانسه هم برجام را دوست نداشت اما همه دست خود را بالا بردند و به برجام رای دادند. با عربستان درباره منطقه صحبت می کنیم و موضوع ما ربطی به دیگر کشورها ندارد.۸ کشور منطقه باید با هم صحبت کنند انها ( اروپا، امریکا) ابداع جدید نکنند.

ظریف گفت: امیر سابق کویت پیشنهاد همکاری داد و برخی کشورهای منطقه گفتند بگذارید ترامپ ایران را سر عقل بیاورد اما ترامپ رفت. نتانیاهو از ترامپ و صدام بدتر است. نتانیاهو عکس ترامپ را پس از پیروزی بایدن از صفحه خود برداشت. نتانیاهو اگر نخست وزیر نباشد به خاطر پرونده فساد باید به زندان برود. به امارات بحرین ‌ و عربستان پیشنهاد می کنم امادگی داریم تا دور یک میز بنشینم دبیرکل ملل متحد هم این حق را دارد اگر هم نخواهد، ۸ کشور نیاز به قیم ندارند. انها برای دوشیدن این کشورها را می خواهند تا ۲۵ درصد سلاح خود را به منطقه بریزند. امریکا باید تعهدات خود را انجام دهد. سپس راجب بازگشت امریکا به برجام صحبت می کنیم. باید مشخص شود که چگونه دوباره این تجربه تکرار نخواهد شد و باید درباره اینها گفتگو شود و نه موضوعات خارج برجام. گام اول اجرای تعهدات است.
 
وزیر امور خارجه گفت: در فروردین ۹۴ که جنگ یمن گسترش یافت ایران پیشنهاد ۴ ماده ای داد. اگر راهی برای یمن باشد همان است. محمدبن سلمان بعد از اینکه عادل الجبیر در ان زمان اعلام کرد یمن را ظرف ۳ هفته شکست می دهیم امریکا هم این حرف را خرید اما الان ۶ سال این جنگ در یمن ادامه دارد. خوشحالیم که دولت بایدن فهمیده این کار غلط است . اجازه دهید این جنگ خانمان سوز پایان یابد. سعودی هیچ گاه در یمن پیروز نخواهد شد.
 
اوافزود: خواستند منطقه را به اتش بکشند اما نتوانستند هرچند منطقه نابود شد اما دشمنان به نتیجه نرسیدند. ما و رهبری خواهان روابط همسایگی هستیم. اغوش ایران برای همسایگان همیشه باز است.توافق ۲۵ ساله ایران و چین بزودی نهایی می‌شود و در آن ایران، نقش اساسی در تجارت و حمل و نقل دارد
 
ظریف گفت: نگاه راهبردی ما باید در منطقه فراگیر باشد و نه حذفی. ایران از این منطقه قابل حذف نیست کسی نمی تواند ایران را حذف کند.وزیر خارجه چین مطرح کرده در توافق ۲۵ ساله پیشنهاد متقابل ما را بررسی می کنند و با این سند راهبردی فاصله زیادی نداریم.
نظر شما