یک کارشناس مسائل بین الملل:

ایران و آمریکا به نوعی با رجزخوانی مقابل یکدیگر قرار گرفتند/ نقشه راه گفتگو درباره برجام مشخص نیست

۱۳۹۹/۱۱/۲۲ - ۰۵:۳۲:۲۱
کد خبر: ۱۱۳۳۹۹۹
ایران و آمریکا به نوعی با رجزخوانی مقابل یکدیگر قرار گرفتند/ نقشه راه گفتگو درباره برجام مشخص نیست
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: بایدن سیاست دولت خود را نسبت به متحدان چه در منطقه خاورمیانه و چه اروپا مشارکت پذیر اعلام کرده و در نهایت اینکه، ایران و آمریکا به نوعی با رجزخوانی مقابل یکدیگر قرار گرفتند.

«جلال خوش چهره»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اظهارات اخیر جو بایدن در مورد برجام اظهار کرد: آنچه که بایدن مطرح کرد بخشی از آن مربوط به سیاست راهبردی و منطقه ای دولت آمریکا است. بخش دیگر مربوط به این است که دولت هنوز در آمریکا شکل نگرفته و بایدن حتما باید از نوع روابط خود با جناح های حاضر در کنگره یعنی دموکرات ها و جمهوری خواهان مراقبت کند. 

او گفت: نکته بعدی این است که بایدن سیاست دولت خود را نسبت به متحدان چه در منطقه خاورمیانه و چه اروپا مشارکت پذیر اعلام کرده و در نهایت اینکه، ایران و آمریکا به نوعی با رجزخوانی مقابل یکدیگر قرار گرفتند و اینکه کدام یک باید با قبول وضعیت موجود به برجام برگردد تا دیگری بخواهد نسبت به آن اقدامی را انجام دهد، این مسئله مانع جدی ایجاد می کند.

خوش چهره ادامه داد: آنچه از اظهارات اخیر بایدن بر می آید یک اظهارات بسیار حساب شده، محافظه کارانه و با وسواس است به این دلیل که در تهران هم، اظهاراتی از سوی مقامات ایرانی مطرح شد.

او افزود: حداقل شاهد هستیم که در حال حاضر به شکل مقدماتی توافقی برای انجام گفتگو صورت نگرفته و یا نقش راهی که چگونه می شود به میز گفتگو برگشت و بعد گفتگوی بعدی که قرار است انجام شود با چه دستورکاری باشد، هم فعلا به نتیجه نرسیده و مشخص نیست. دو مقدمه برای این وضعیت نیاز هست؛ یکی توافق برای گفت و گو و دوم گفت و گو برای دست یابی به توافق، ما هنوز در مرحله اول متوقف هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: آنچه که بایدن مطرح کرد بسیار محافظه کارانه، با وسواس و بادقت اعلام شد و در عین حال مقام های ایرانی در تهران هم مواضعی گرفتند و در روزهای گذشته هم ما کما بیش همه نوع موضع گیری ها را شاهد بودیم چه از سوی مقام های ایرانی و چه از سوی مقام های آمریکایی و اروپایی بنابراین هنوز نقشه راه برای ایجاد توافق در انجام گفتگو شکل نگرفته است. مرحله دوم که قاعدتا باید شروع گفتگوها باشد برای دست یابی به یکسری تصمیمات و توافقات مشترک که فاصله به مراتب دورتر به نظر می رسد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز