چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تیرخلاص حسین شریعتمداری به قالیباف/ نمایش ادوات جنگی و توان نظامی در خیابان

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۰۵:۳۹:۲۲
کد خبر: ۱۱۳۵۳۱۳
تیرخلاص حسین شریعتمداری به قالیباف/ نمایش ادوات جنگی و توان نظامی در خیابان
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ ظریف

 

شبکه خبری سی بی‌سی کانادا سه‌ شنبه ۲۱ بهمن ماه مدعی شده است که دولت و نهادهای امنیتی کانادا در حال بررسی یک فایل صوتی هستند که گفته می‌شود متعلق به وزیر امور خارجه ایران است و در آن در خصوص عمدی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی صحبت می‌کند.

طبق این ادعا، صدایی که گفته می‌شود منسوب به محمدجواد ظریف است در این فایل صوتی می‌گوید، هزاران امکان در توضیح چگونگی سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی وجود دارد از جمله این که دو یا سه نفوذی این کار را انجام داده باشند، «سناریویی که بعید نیست.

شبکه خبری سی بی‌سی کانادا اضافه کرده است، صدای منسوب به محمد جواد ظریف ادامه داده است که حکومت هرگز اجازه نخواهند داد حقیقت روشن شود.

«سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص ادعای اخیر بنگاه خبری CBC کانادا در خصوص حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: ادعاهای مطرح شده در این مقاله ناصحیح و بی اعتبار است و بسیاری از حرف‌های منتسب به ظریف از اساس با ادبیات او سازگاری نداشته و ادعای وجود چنین نواری خلاف واقع است.

خطیب زاده همچنین افزود: تحقیقات در مورد سوانح هوایی یک مسئله کاملا تخصصی و فنی است و با شایعه پراکنی و سیاسی کاری نمی توان نتیجه ای در راستای اهداف مسموم سیاسی به افکار عمومی تحمیل کرد. خانواده هایی که در این فاجعه تاسف بار عزیزان خود را از دست داده اند اندوه عظیمی را تحمل می کنند که تسکین آن آسان نیست. ما از کانادا می خواهیم که با چنین اقدامات و شایعه پراکنی‌هایی، باعث نشوند که هر روز بار دیگری بر غم و اندوه خانواده های داغدار اضافه گردد.

چهره هفته؛ قالیباف

حاشیه‌های سفر رئیس مجلس به روسیه و تقدیم پیام رهبری انقلاب به رئیس جمهوری روسیه به قدری بود که قالیباف بالاخره مجبور به توضیح شد. حاشیه های این سفر بیشتر حول محور عدم دیدار پوتین با قالیباف می چرخید.

قالیباف با اشاره به این هجمه ها گفت: غرب‌گراها در کشورمان در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین سنگ‌اندازی‌هایی می‌کنند؛ مانند بحث برنامه راهبردی ۲۵‌ساله ایران و چین که ظرف ۴۸ ساعت هجمه‌ای را علیه چین به راه انداختند که موجب تعجب این کشور شد. همچنین شاهد بودیم که از روزی که سفر من به روسیه قطعی شد، هجمه‌های زیادی را به وجود آوردند. علت سفر من به این کشور اطمینان‌بخشی به روسیه بود تا بداند بروز هر اتفاقی در غرب هیچ تأثیری بر روابط ما با آنها نمی‌گذارد و ما اکنون به دنبال زیرساخت‌های جدیدی برای استفاده از ظرفیت‌ها هستیم.

یکشنبه‌ شب، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در بخش خبری تلویزیون حضور پیدا کرد و درباره سفر رئیس مجلس به روسیه و اینکه محمدباقر قالیباف حامل چه پیامی است و آیا وزارت خارجه در جریان این سفر بوده است یا نه، عنوان کرد: «بله، ما از انجام این سفر اطلاع داشتیم. البته پروتکل‌های کرونایی و پروتکل‌های ملاقات رؤسای مجلس، امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمی‌کرد و ما این را از همان ابتدا به دوستان در مجلس گفتیم».

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه، نیز در نشست خبری خود، درباره برخی اظهار‌نظرها مبنی بر اینکه علت دیدار‌ نکردن پوتین با قالیباف به کم‌کاری‌های وزارت خارجه در این حوزه بر‌می‌گردد، گفت: «حیف است که یک سفر به این مهمی را که از سوی رئیس مجلس و همراه با پیام مقام معظم رهبری انجام می‌شود، برخی از افرادی که اطلاع از امور ندارند، می‌خواهند از این موضوع برای برخوردهای جناحی استفاده کنند». سعید خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه از همان ابتدا برنامه‌ای برای ملاقات با پوتین طراحی نشده بود، افزود: «ایشان برای دیدارهای خارجی خود پروتکل‌های خاص خودشان را دارند و اگر موضوع کرونا و برخی از پروتکل‌ها نبود، ممکن بود که برخی از ملاقات‌ها انجام شود».

حسین شریعتمداری در گفت و گو با ثابتی مجری برنامه جهان آرا با صراحت و با بیان اینکه با اطلاع این نکته را می گوید، تاکید کرد که سفر قالیباف به مسکو برای رساندن پیام رهبری نبوده است. این سفر از قبل برنامه ریزی شده بوده و بعدا موضوع نامه به آن افزوده شده است و این طور نبوده که تنها قرار باشد این نامه توسط رئیس مجلس به مسکو منتقل شود. این نکته ای بود که نزدیکان قالیباف در ۴۸ ساعت گذشته مدام بر آن تاکید داشتند.

 

 

اما در نهایت «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی، که به روسیه سفر کرده بود، پیام مقام معظم رهبری خطاب به رئیس‌جمهور روسیه را به ویچسلاو والودین، رئیس مجلس دوما به‌ عنوان نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، تقدیم کرد و گفت: همان‌گونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است.

او با تأکید بر بازتعریف روابط پایدار، دراز‌مدت و راهبردی میان دو کشور گفته تغییر و جابه‌جایی در کاخ سفید در نگاه راهبردی ما به مناسبات تهران- مسکو اثری ندارد. والودین نیز در این دیدار گفت: «این‌جانب مکلف شده‌ام که پیام رهبر عالی‌مقام ایران را دریافت و سریعا به رئیس‌جمهور منتقل کنم».

سوژه هفته؛ نامه نگاری احمدی نژاد

دست به قلمش  خوب است و از همان سالی که رئیس جمهور شد و به پاستور رفت، نامه‌نگاری‌هایش را هم آغاز کرد از جرج بوش و آنگلا مرکل تا ژاک شیراک و سارکوزی. محمود احمدی نژاد حتی بن سلمان، ولیعهد جنجالی عربستان و جو بایدن را هم از نامه‌هایش بی نصیب نگذاشته است. 

او نامه‌ای هم در اردیبهشت ماه به ولادیمیر پوتین نوشت. با توجه به آنکه حتی چند روز هم از سفر جنجالی قالیباف به روسیه و لغو دیدار او با پوتین نگذشته است؛ وب سایت دولت بهار این نامه قدیمی را بازخوانی کرد. 

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق طی نامه‌ای خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با استناد به تدابیر اندیشیده شده برای استمرار طولانی مدت ریاست‌جمهوری وی در کشورش نوشت: حق حاکمیت و تعیین سرنوشت از آن آحاد مردم است و هیچ فرد، گروه یا قدرتی حق سلب یا تحدید آن را ندارد. متأسفانه در طول تاریخ، اغلب قریب به اتفاق حکومت‌ها بدون اعتنا به این حقیقت بدیهی و فارغ از خواست مردم برای خود اختیارات گسترده‌ای وضع کرده و هر یک به نسبتی دائماً حقوق اساسی مردم را به نفع خود مصادره و یا تضییع کرده‌اند.

حاشیه هفته؛ اختلاف احمدی نژاد و ضرغامی

عزت‌الله ضرغامی، رییس پیشین صداوسیما، در گفت‌وگوی تفصیلی که با سایت «انتخاب» داشته، روایت‌هایی متفاوت و جالب از دوران ریاستش بر این سازمان و ارتباطش با دولت‌های وقت به دست داده است. ارتباط حسنه دولت محمود احمدی نژاد به‌خصوص در دوره اول با صداوسیما همواره زبانزد بوده و عمدتا آن را با دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی و رویکرد معکوس نسبت به آن سنجیده‌اند. با این حال ضرغامی روایتی متفاوت از این ارتباط دارد. او که این روزها به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده است، نقل کرده که «آقای احمدی نژاد منتقد صداوسیما شد و نسبت به برنامه‌هایی که ما می رفتیم، واقعا گله‌مند بود و انتقاد می کرد. این انتقادات خیلی بالا گرفت و ایشان شکایت پیش رهبری معظم بردند و بعد از آن رهبری دستور رسیدگی دادند. معاونت برنامه‌ها، مسوول دفتر رسیدگی شد. از آنها گزارش خواست. یک گزارشی را آقای کلهر، آقای هاشمی، آقای شاید الهام و همه دوستان زحمت کشیدند علیه صداوسیما یک گزارش تهیه کردند که درواقع صداوسیما اینجاها وظیفه‌اش را نسبت به دولت انجام نمی دهد، تضعیف می کند و اینها.» 

آن‌طور که ضرغامی گفته، پس از آن نشستی در دفتر رهبری برگزار شده که به تعبیر او رهبری «50-50» رای دادند و گفتند «بخشی از فرمایشات آقای رییس‌جمهوری درست است و صداوسیما باید خودش را اصلاح کند و 50 درصد هم توضیحات ما درست است و آنها نباید توقع‌شان را از حدی بالاتر برود. این چه نکته‌ای را نشان می دهد؟ نشان می دهد در همان 2 سال اول، ما و آقای احمدی نژاد حسابی در ارتباط با بحث‌های خبری و رسانه‌ای، ما با هم چالش داشتیم.»

جنجال هفته؛ مجلس شورای اسلامی

بعد از رد کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان که با انتقادهای بسیاری همراه شد تا جایی که خود نمایندگان مجلس نیز از تصمیم خود ابراز پشیمانی کردند، اکنون عباس مقتدایی، نماینده مجلس شورای اسلامی، از ارائه درخواست حدود ۵۰ نفر از نمایندگان به هیئت‌ رئیسه مجلس برای در دستور کار قرار‌گرفتن دوباره «طرح شفافیت آرای نمایندگان» خبر داده است.

او اظهار کرد: عده‌ای در روزهای گذشته تلاش کردند این‌گونه وانمود کنند که این مجلس با شفافیت آرا مخالف است، درحالی‌که واقعیت امر این نبود و معتقد هستم همه نمایندگان بر این عهد که کمک کنند تا شفافیت بیشتری در کشور و در مجلس و در قوه مقننه و به تبع آن در سایر قوا شکل بگیرد، هستند و تلاش خودشان هم برای اجراکردن آن به کار خواهند بست.

همچنین در رابطه با رد کلیات بودجه هم که هم‌زمان با رد کلیات طرح شفافیت رغم خورد، انتقاد‌های بسیاری بر عملکرد دوگانه مجلس وارد شد؛ زیرا از یک سو در کمیسیون تلفیق شاهد اصلاح بودجه بودیم و از سویی آنچه را خود اصلاح کرده بودند نیز رد کردند. در این راستا در جلسه اخیر مجلس یک‌ فوریت طرح نحوه بررسی لایحه جدید بودجه ۱۴۰۰ را با ۱۲۱ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از ۱۹۹ نماینده حاضر تصویب کردند. البته این طرح ابتدا به‌صورت دو فوریت ارائه شد که نمایندگان با بررسی آن به شکل دو فوریت مخالفت کردند.

****

«عباس آخوندی»، وزیر سابق راه و شهرسازی، طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم، از او خواست تا برای پاسخ‌دهی به انتقادات نمایندگان، با حضور او در مجلس و جلسات کمیسیون‌های تخصصی موافقت کند.

آخوندی در همین زمینه گفته است: «افتخار من این است که سه بار توسط دو مجلس با اکثریت قاطع جریان سیاسی مقابلم استیضاح شده و شش بار مورد سوال قرار گرفته‌ام و همواره توضیح‌هایم مجلس را قانع کرده و حتی یک کارت زرد هم در پرونده اینجانب وجود ندارد.»

این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این تعدادی از نمایندگان از شکایت علیه آخوندی به قوه قضاییه خبر داده بودند.

خبر مهم هفته؛ برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

مراسم پیروزی انقلاب اسلامی روز گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونایی متفاوت از سال‌های پیش برگزار شد.

همزمان با حضور گسترده مردم در مراسم چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، حضور جوانان و نوجوانان در کنار دیگر اقشار چشمگیر بود.

نوجوانان امسال در کنار شرکت در راهپیمایی، بخشی از تدارکات و فعالیت‌های فرهنگی و آماده سازی این رویداد بزرگ را بر عهده داشتند.

همچنین چتربازها، پرچم کشورمان را بر فراز میدان آزادی به اهتزاز درآوردند.

نمایش ادوات جنگی و توان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران از جمله نمایش سامانه سوم خرداد در میدان آزادی از جمله ویژگی‌های مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن امروز بود.

گروه‌های سرود دانش آموزی در مسیر راهپیمایی به سمت میدان آزادی با اجرای سرودهای انقلابی و خاطره‌انگیز همصدا با دیگر اقشار مردم، عید انقلاب را جشن گرفتند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز