چاووش اوغلو:

برای آغاز همکاری‌مان با کل منطقه خلیج فارس آماده هستیم

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۱۲:۲۴:۰۲
کد خبر: ۱۱۳۵۶۳۶
برای آغاز همکاری‌مان با کل منطقه خلیج فارس آماده هستیم
وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی نباید به زیان مساله فلسطین باشد، گفت: ترکیه آماده آغاز همکاری‌های خود با کل منطقه خلیج فارس و مشارکت استراتژیک با شورای همکاری خلیج فارس است.

به گزارش برنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در حاشیه سفر منطقه‌ای خود و در اولین مقصد یعنی کویت به روزنامه "الانباء" این کشور گفت: رهبری کویت با رویکرد آینده‌نگرانه‌ای که دارد به نمونه‌ای در حاکمیت قدرتمند، صلح و اشتیاق به همبستگی در منطقه تبدیل شده است.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: ترکیه از نقش کویت به عنوان میانجی در حل درگیری‌های منطقه‌ای و موضعگیری این کشور برای حفظ صلح و امنیت از راه گفت‌وگو و درک متقابل تقدیر می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: اینکه اول به کویت آمدم به دلیل اهمیت و جایگاه این کشور در اختلافات میان کشورهای حوزه خلیج فارس بود، ما از میانجیگری و نقش سازنده کویت برای حل اختلافات میان قطر و چهار کشور عربی تقدیر می‌کنیم.

او در ادامه اظهار کرد: اقدامات کویت فضاهای بسیار مثبتی را ایجاد کرد که نتیجه آن حل کامل و همه جانبه اختلاف نظر کشورهای حوزه خلیج فارس بود. ما پس از عبور از این بحران، برای آغاز همکاری‌هایمان با کل منطقه خلیج فارس و ایجاد مشارکتی استراتژیک با شورای همکاری خلیج فارس آماده هستیم.

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه اهمیت بسیاری به امنیت و ثبات کویت می‌دهد و روابطش با آن کاملا موسساتی است، گفت: حمایت جدی ترکیه از کویت در حمله‌ای که سال ۱۹۹۰ علیه خاک آن شد، نشانه پایبندی ترکیه به استقلال و حاکمیت کویت است.

او با اشاره به تاسیس شورای همکاری مشترک دو کشور در سال ۲۰۱۴ با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه و روابط در زمینه‌های مختلف تاکید کرد: روابط پارلمان‌های دو کشور مستحکم هستند و کویت دارای یک ساختار پارلمانی قدرتمند در منطقه خلیج فارس است.

وزیر خارجه ترکیه در بخش اقتصادی گفت: کمیته اقتصادی مشترک و انجمن فعالیت‌های مشترک تریبون‌های مناسبی را برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری فراهم می‌کنند و به طور کلی ما روابط برجسته‌ای با کویت داریم و امیدواریم در راستای منافع دو ملت و نیز کل منطقه گام برداریم.

این وزیر ترکیه با تاکید بر مخالفت آنکارا با توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط علت این موضعگیری را این دانست که چنین توافق‌هایی به تضعیف رویکرد راه‌حل دو کشوری و استانداردهای بین‌المللی ذکر شده در قطعنامه‌های سازمان ملل برای حل این اختلاف طولانی مدت منجر خواهند شد و امضای آنها با اصول اولیه طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ مغایر است.

او افزود: چنین توافق‌هایی سران اسرائیلی را به این سمت سوق می‌دهد که آنها لازم نیست از اراضی اشغالی فلسطینی‌ها عقب‌نشینی کنند تا زندگی در منطقه به حالت عادی خود برگردد.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: اتفاقی نیست که اقدامات غیرقانونی اسرائیل در مورد شهرک‌های جدید و تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها که موجب آوارگی تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها می‌شود، در چند ماه اخیر به شدت افزایش داشته است. اسرائیل گمان می‌کند می‌تواند به این اقدامات غیرقانونی خود ادامه دهد بدون اینکه تبعاتی برایش داشته باشد، این رویکرد هرگز به حل مشکل فلسطین کمک نخواهد کرد بلکه برعکس باعث افزایش مشکلات آن خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه در پایان تاکید کرد که عادی‌سازی نباید به زیان مساله فلسطین تمام شوند.

 

نظر شما