سفیر کشورمان در گزارشی از یکسال ماموریت خودتشریح کرد؛

آخرین وضعیت روابط ایران و کرواسی در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۱۴:۰۱:۳۱
کد خبر: ۱۱۳۵۶۸۳
آخرین وضعیت روابط ایران و کرواسی در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی

به گزارش برنا، متن مصاحبه پرویز اسماعیلی، سفیر ایران در کرواسی، به شرح زیر است: 

علیرغم شرایط سخت ناشی از تحریم و کرونا؛ روابط تهران -زاگرب در هر سه حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رو به توسعه بوده است

- تا کنون حدود 300 پژوهش و رساله دانشگاهی در کرواسی برای اثبات نظریه «ریشه ایرانی کرواتها» منتشر شده است
- اشتراکات فرهنگی بسیار، مهمترین سرمایه برای توسعه روابط ایران و کرواسی است
- کوتاه مدت نگاه نمی کنم؛ ارتباطات فرهنگی و «دیپلماسی عمومی» روابط دو کشور را عمیق و پایدار می کند
- پنجره های متعدد و تازه ای برای ارتباطات تجاری آماده شده است؛ اطمینان دارم با اتمام تحریم های ظالمانه، شاهد جهشی قابل توجه در نوع و حجم مبادلات اقتصادی دو کشورخواهیم بود
- هموطنان مقیم و ایراندوستان کرواسی پشتوانه مهم و مکمل فعالیت های سفارت هستند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه ای با شبکه سحر بالکان به تشریح آخرین وضعیت روابط تهران و زاگرب در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طی گذشت یکسال از ماموریت خود پرداخت.

«پرویز اسماعیلی» در این مصاحبه با اشاره به اینکه "روند روابط دو کشور ایران و کرواسی در سال های گذشته را باید در بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی؛ جداگانه تحلیل کرد"، افزود: روابط ایران و کرواسی را ملاحظات مهم تاریخی، فرهنگی و سیاسی پیوند داده است. به همین دلیل روابط سیاسی دوجانبه تحت تاثیر اراده مقامات سیاسی دو طرف (و فارغ از اینکه چه احزابی در هر کشور در قدرت قرار دارند) همواره دوستانه، مثبت و در جهت توسعه روابط بوده است. 

وی افزود: ایران اولین کشور آسیایی و مسلمان بود که هم استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت، و هم در مسیر استقلال این کشور نقش مثبت ایفا کرد. مقامات ارشد سیاسی دو کشور همواره در تماس مستقیم بوده اند و رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و بسیاری از شخصیت های کرواسی طی روزهای اخیر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به همتایان خود در دولت ایران تبریک گفتند.

"روابط فرهنگی و ارتباطات بین مردمی طی سالهای گذشته رو به رشد بوده و وقفه ای شاهد نبوده ایم. اما همکاریهای تجاری و اقتصادی بین دو کشور، فراز و نشیب زیادی داشته و به هر حال از تحریم های ظالمانه دولت آمریکا و یا برخی تصمصمات اتحادیه اروپا تاثیر پذیرفته است. فعالان تجاری کرواسی چه در دولت و چه بخش خصوصی از این تحریم ها بسیار ناراضی و منتظر پایان تحریم ها بویژه در حوزه های بانکی برای ارتباط همه جانبه اقتصادی با ایران هستند."

سفیر ایران در کرواسی در خصوص ارزیابی خود از سطح روابط دو کشور در حال حاضر، گفت: ارتقای روابط روابط دو کشور، در هر شرایطی، وظیفه سفرا و دیپلمات ها است. بنابراین ما همواره به سطح روابط قانع نبوده و موظف به توسعه روند همکاری ها هستیم. 

اسماعیلی با تاکید بر اینکه "علیرغم شرایط سخت ناشی از فشار حداکثری آمریکا بر ملت ایران و همچنین محدودیتهای ناشی از بیماری کرونا؛ روابط دو کشور در هر سه حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طی سال گذشته رو به توسعه بوده است"، ادامه داد: روابط فرهنگی - اجتماعی دو ملت بدلیل اشتراکات فرهنگی فراوان رو به گسترش بوده است. برگزاری انواع نمایشگاه های فرهنگی و هنری بدون وقفه ادامه داشته اند. حتی در سال گذشته و علیرغم فراگیری ویروس کرونا، هنرمندان دو کشور در فستیوالهای یکدیگر فعالانه شرکت داشته و هنرمندان ایرانی حدود ده جایزه از این فستیوالها را به خود اختصاص داده اند.

وی در تحلیل سطح مناسبات تجاری ایران و کرواسی گفت: روابط دو کشور در بخش اقتصادی و تجاری متاسفانه از تحریم های ظالمانه آمریکا متاثر بوده است. پیش از تحریم های هسته ای آمریکا و در سال های 2005 تا 2013 بخش های اقتصادی دو کشور کم و بیش ارتباط داشتند. در همان سال ها پروژه های خوبی مانند تاسیس کارخانه تی دی آر در استان مازندران انجام شد و زمینه های اولیه فعالیت اینا در حوزه های نفتی ایران هم فراهم آمد. بعد از برجام فرصت های بیشتری برای ارتقای روابط تجاری میان شرکت ها و فعالان اقتصادی دو طرف ایجاد شد که خوشبختانه مورد بهره برداری هم قرار گرفت؛‌ اما با خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها آن اقدامات مجددا به حالت تعلیق درآمدند.

وی خاطر نشان کرد که مقامات سیاسی و عموم فعالان بخش اقتصادی کرواسی در ملاقات ها همواره بر اشتیاق خود برای تقویت روابط تجاری تاکید می کنند.

سفیر کشورمان در زاگرب در پاسخ به این سوال که چه ظرفیت هایی برای توسعه روابط وجود دارد، گفت: در فرهنگ، آداب و نوع و شیوه زندگی مردمان دو طرف اشتراکات زیادی وجود دارد. کروات ها بیشترین روحیه شرقی را در میان ملتهای اروپایی دارند. حتی لغات مشترک زیادی در زبان های دو کشور وجود دارد. در کرواسی نظریه معروفی وجود دارد که بر مبنای آن کروات ها ریشه ایرانی دارند. تا کنون حدود 300 پژوهش و رساله دانشگاهی در کرواسی برای اثبات این نظریه منتشر شده است.

اسماعیلی افزود: گرچه این موضوع در تخصص اساتید تاریخ است. اما این تئوری درست باشد و یا نه؛ به نظر من علاقه و دوستی دو ملت با یکدیگر و باورها و اشتراکات فرهنگی بسیار،مهمترین سرمایه برای توسعه و گسترش روابط در همه ابعاد است.ضمن اینکه هموطنان عزیز مقیم کرواسی و ایراندوستان این کشورپشتوانه مهم و مکمل فعالیت های سفارت هستند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که «با توجه به گذشت یکسال از ماموریت خود در کرواسی، مهمترین اصول و سیاست کاری خود را چه می دانید»، گفت: درست یکسال از ماموریت من در کرواسی می گذرد. من تلاش کردم با درک صحیح از موقعیت کرواسی و شرایط کنونی؛ محور فعالیت خود را کمک به استحکام و پایداری روابط دو کشور در دراز مدت قرار دهم. به همین دلیل و با توجه به مسئولیت های قبلی، به موضوع ارتباطات و شناخت هر چه بیشتر دو ملت از یکدیگر و همچنین توسعه مناسبات فرهنگی توجه ویژه ای کردم. در حقیقت از محدودیت هایی که کرونا برای ارتباطات رسمی و حضوری ایجاد کرد، فرصتی برای پیش برد «دیپلماسی عمومی» ساختم. خوشحالم که در این زمینه گام های بلندی برداشته ایم.

سفیر ایران در کرواسی افزود: البته این به معنی غفلت از سایر حوزه ها نیست. تکمیل و روزآمد کردن اطلاعات اقتصادی، شناسایی و معرفی ظرفیت های موجود و گسترش ارتباطات میان فعالان تجاری ایران وکرواسی اقدام مهمی بود که در این یکسال انجام شد. با وجود همه موانع بر مسیر تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری  دو کشور، کانالهای جدیدی برای روابط اقتصادی دوکشور ایجاد شد و خوشبختانه در این زمینه هم روند مثبتی را شاهد بوده ایم که البته به آن قانع نیستیم.

وی در مورد تحلیل خود از آینده روابط ایران و کرواسی گفت: ایران با ظرفیت های عظیم انرژی و صنعتی در قلب بازاری 500 میلیون نفری قرار دارد. کرواسی هم می تواند دریچه ای برای سرمایه گذاری و توسعه حضور اقتصادی ایران در منطقه بالکان و بویژه اروپای شرقی و مرکزی باشد. بنابر این روابط اقتصادی، فرصت بزرگی برای تامین هر چه بیشتر منافع دو ملت است. من اصولا در کار و ماموریت خود خوشبین هستم. ما پنجره های متعددی برای ارتباطات اقتصادی گشودیم و زمینه های فراوانی برای مناسبات تجاری آماده شده است. اطمینان دارم که در آینده نزدیک و با اتمام تحریم های ظالمانه، شاهد جهشی قابل توجه در نوع و حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و کرواسی خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز