ادعای عجیب سخنگوی کاخ سفید برای بازگشت به برجام

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۲۱:۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۸۱۴
ادعای عجیب سخنگوی کاخ سفید برای بازگشت به برجام
سخنگوی کاخ سفید که کشورش در توافق هسته‌ای حضور ندارد، مدعی شد نخستین گام برای بازگشت آمریکا به برجام را "ایران" باید بردارد!

به گزارش برنا، جن ساکی روز پنج‌شنبه در نشست خبری روزانه خود این ادعا را در پاسخ به سوالی درباره بازگشت آمریکا به برجام و احتمال گفت‌وگوی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیش از آن، مطرح کرد.

وی افزود: اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بازگردد، آمریکا هم کار مشابه انجام خواهد داد. یقینا این نخستین گامی است که باید برداشته شود.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: گفت‌وگوهای ما با متحدان و شرکایمان در قالب گروه ۱+۵ می‌تواند انجام شود، برنامه برای انجام آن وجود دارد اما این گام بعدی این فرایند است.

ساکی در شرایطی این ادعا را مطرح می‌کند که ایالات متحده از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ تاکنون قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته‌ای را نقض کرده است و برخلاف مصوبات و تعهدات خود، همچنان تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه را علیه مردم ایران حفظ کرده است.

مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده‌اند و طرفی که از اتاق خارج شده، آمریکا است.

آنها همچنین خاطرنشان کرده‌اند تمام اقدامات مربوط به کاهش تعهدات ایران را بر اساس ماده ۳۶ برجام به دلیل بی عملی طرف اروپایی در جبران خسارات وارده ناشی از یکجانبه‌گرایی آمریکا انجام داده و برگشت‌پذیر است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم تصریح کردند که «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم.  این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست».​

نظر شما