رئیس جمهور:

باید سریع تر ویروس جهش یافته جدید را بشناسیم/ در حال حرکت به سمت موج چهارم کرونا هستیم

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۹:۴۹:۱۲
کد خبر: ۱۱۳۶۲۸۱
رئیس جمهور گفت: مراقبت نسبت به ورودی های خارج به داخل باید بیشتر شود این مورد قابل گذشت نیست.

به گزارش برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی  روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مراقبت نسبت به وروی ها از خارج بویژه از کشورهایی که با ویروس جهش یافته مواجه اند، باید با دقت بیشتری انجام گیرد و مراحل تست و قرنطینه مسافران در چارچوب پروتکل های ابلاغی، با حساسیت رعایت شود.

رئیس جمهور همچنین شناسایی زودهنگام مبتلایان به ویروس جهش یافته را ضروری خواند و گفت که  باید همه برای جلوگیری از خیز چهارم بیماری، دست به دست هم دهیم و اجازه ندهیم خیز احتمالی این بیماری به سلامتی و معیشت مردم باتوجه به نزدیک شدن به ایام سال نو، آسیب بزند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه گیری کرونا  به عنوان یک مصیبت بزرگ و بی سابقه قرن مشکلات زیادی برای جهان ایجاد کرده است، افزود: طی یکسال گذشته ده‌ها میلیون نفر گرفتار این بیماری شدند و صدها هزار نفر جان باختند و این ویروس هر روز  به شکل و جهش های جدیدی ظاهر می‌شود.

دکتر روحانی با اشاره به تلاش های انجام شده در جهان برای ساخت داروی مناسب برای درمان این بیماری، گفت: برغم قیمت های گزاف برای برخی از داروهایی که گفته شده در درمان این بیماری موثر هستند، هنوز هیچ داروی قطعی و اثرگذار برای درمان این بیماری معرفی نشده است.

رئیس جمهور همچنین به واکسن های ساخته شده برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در جهان اشاره کرد و افزود: در مورد واکسن های ساخته شده نیز اینکه کدام واکسن کاملاً مؤثرتر است، هنوز کامل روشن نیست و اینکه آیا این واکسن‌ها در برابر جهش‌های جدید این بیماری نیز موثر خواهد بود، مشخص نیست.

دکتر روحانی با اشاره به آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در ایران از روز 21 بهمن ماه تاکید کرد: واکسیناسیون در کشور به ترتیب اولویتی که در ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده، اجرا و عمل خواهد شد.

رئیس جمهور در عین حال راه اصلی مقابله با کرونا تا رسیدن به درمان قطعی این بیماری را همچنان رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، عنوان کرد و افزود: برغم انجام واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمع های غیرضروری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنان یک ضرورت است و باید مراقب باشیم سبک جدید زندگی که در پیش گرفته ایم، دوباره به حالت قبل بازنگردد.

دکتر روحانی تغییر وضعیت برخی از شهرهای کشور از نارنجی به قرمز طی هفته اخیر را اعلام خطر برای همه دانست و گفت: معنی این وضعیت حرکت به سمت موج چهارم کرونا است و به همین خاطر برای اینکه عید خوبی داشته باشیم، همه ما باید برای جلوگیری از خیز چهارم در ماه پایانی سال دست به دست هم دهیم.

 رئیس جمهور در پایان با اشاره به برگزاری جشن ها و مراسم شادی در اعیاد و مناسبت های پیش رو، گفت: همه باید مراقبت کنیم که خدای ناکرده مجالس جشن و شادی به مجالس عزا تبدیل نشود.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تبریک ایام با سعادت ماه مبارک رجب که هم ماه دعاست و هم ماه توسل و میلادهاست. امروز میلاد امام پنجم حضرت باقر العلوم(ع)، بعد هم در این ماه میلاد امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، مولای ما امیرالمؤمنین(ع) و همچنین بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) را داریم.

ماه، ماه پربرکت است. همانی که بعد از همه نمازهای این ماه می‌خوانیم و می گوییم أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَهِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَهِ. همه شرور از ملت و از مسلمان‌ها دفع شود و همه خیرات و برکات بر مردم عزیز و همه مردم جهان ان‌شاء الله در این ماه پربرکت نازل شود.

در آغاز این ماه هم دعایی است که می‌گوید "أهله علینا بالأمن و الإیمان و السلامة و الإسلام" که در کنار ایمان، امنیت را ذکر می‌کند و در کنار اسلام، سلامت و تندرستی را ذکر می‌کند، این هم اهمیتی است که اسلام به امنیت می‌دهد و همچنین اهمیتی که به مسأله سلامت می‌دهد. امیدواریم این ماه بر همه مردم مبارک باشد، ضمن اینکه از همه روزهای ویژه این ماه باید استفاده کنیم.

ان‌شاء الله همه پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنیم که هم ثواب آن ایام، ادعیه و دعاها و هم ثواب اجرای پروتکل‌های بهداشتی، هر دو توام شود.

امروز تقریباً یکسال از ورود کرونا به کشور گذشته است. اگر به قمری حساب کنیم یکسال هم بیشتر است، چون اواخر ماه جمادی الثانی پارسال بود که این ویروس مورد شناسایی قرار گرفت و اگر شمسی هم حساب کنیم خیلی نزدیک است. پایان هفته است و می‌رسیم به سالروز روزی که با این معضل مواجه شدیم.

هیچ کس در دنیا فکر نمی‌کرد، نه عالمان یک همچنین چیزی را پیش‌بینی می‌کردند، فکر می‌کردند از پاندمی عبور کردند و فکر می‌کردند با پیشرفتی که بهداشت انجام داده، یک همچون حوادثی پیش نمی‌آید. و با آگاهی که به مردم دادند، تصور اینکه با یک مصیبت بزرگی مواجه شوند که تقریبا در طول قرن بی‌سابقه بوده و بعد از صد سال دو مرتبه مواجه شویم با این مشکل،

کسی تصور نمی‌کرد و فکر هم نمی‌کردند که یک پاندمی باشد که همه عاجز شوند. یعنی پولدار، فقیر و ابرقدرت، آنهایی که در علم و دانش خیلی پیشرفته هستند، آنهایی که به فکر هستند ایام تفریحی‌شان مردم پولدارشان را در کرات دیگر بفرستند و تنوع برایشان ایجاد کنند و دنبال این بودند کرات دیگر را تصرف کنند و ببینند کجا شرایط حیات وجود دارد، بروند آنجا زندگی کنند.

این همه تحولاتی که مخصوصا در دنیا در این یک قرن گذشته شاهد بودیم ، دنیای دیجیتالی، ربات‌ها، هوش مصنوعی، فکر نمی‌کردند یک دفعه در قرن جدید، قرن 21 مواجه با یک مشکل و معضل بسیار بزرگ شوند که از پایان 2019 شروع شد و هنوز هم درگیر این بیماری هستیم.

میلیون‌ها نفر، ده‌ها میلیون نفر گرفتار این بیماری شدند و صدها هزار نفر در این بیماری جان باختند و هر روز هم این بت عیار به شکل جدیدی ظاهر می‌شود و هر روز یک شکلی دارد و جهش‌های خاصی را از این ویروس مشاهده می‌کنیم.

همه آرزوها این بود که بشر بتواند به دارو برسد. دنبال داروهایی هم رفتند و به دست آوردند، گفتند این داروها مؤثر است و در بازار قیمت‌های بسیار گزافی پیدا کرد اما در نهایت معلوم شد که هیچ یک از این داروهایی که اعلام و استفاده می‌شود، درمان دقیق و واقعی نیست. ممکن است تأثیراتی داشته باشد، ولی به هر حال بشر تا امروز و در طول بیش از یک سال نتوانسته درمانی را برای این بیماری پیدا کند.

همه امیدها در پی واکسن رفت که بشر بتواند واکسن مورد نیاز را به دست بیاورد و همه می‌دانستند دوران تهیه واکسن با 6 ماه و 1 سال امکان‌پذیر نیست، واکسن 2 الی 10 سال زمان می‌برد تا به یک نقطه کاملاً مطلوب برسد، آثارش را همه ببینند. نقایص‌اش را برطرف کنند.

ناچار شدند، راه اضطرار را انتخاب کنند و در طول مدت کمتر از یک سال مجوز تزریق عمومی واکسن را بدهند که این از سر ناچاری بود و چاره‌ای نبود، چون مرگ و میر زیاد شده بود و چاره‌ای نبود و از این واکسن استفاده می‌شود.

در اینکه این واکسن چقدر مؤثر است، هنوز کامل روشن نیست، آمار و ارقام‌ مختلفی ذکر می‌شود در اینکه این واکسن تا چه مدت ایمنی ایجاد می‌کند، 3 ماه،6 ماه یا یکسال، این هم هنوز کاملاً روشن نیست در اینکه کدام واکسن کاملاً مؤثرتر است هنوز این داستان کامل روشن نیست.

اینکه این واکسن‌ها در برابر جهش‌های جدید این بیماری موثر خواهد بود و یا اینکه جهش‌ها این واکسن را پشت سر می‌گذراند این هم هنوز کاملاً روشن نیست. پس در واکسن مسایل فراوانی هنوز داریم. چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت واکسن برویم، دنیا هم به سمت واکسن رفته است. ما هم به همین صورت واکسیناسیون را آغاز کردیم و به ترتیب اولویتی که در همین ستاد به تصویب رسیده ادامه می دهیم و طبق همان، اجرا و عمل خواهد شد.

تقابل علم و دانش و تجربه بشری در برابر این ویروس همچنان ادامه دارد و اینکه چه زمانی علم موفق شود و این ویروس را به طور کامل به زانو در بیاورد برای ما کاملاً روشن نیست. تجربه تاریخ بشر نشان داده که در نهایت بشر پیروز و موفق می‌شود.

اما یک واقعیت است که برای همه روشن شد که "وَ مَا أُوتِیتُمْ‌ مِنَ‌ الْعِلْمِ‌ إِلاَّ قَلِیلاً". دانش بشر هر چه پیشرفت بکند در برابر علمی که باید در جهان حاصل شود، باز هم مقدار اندک و کمی است که نمی‌شود گفت به همه علوم و دانش‌ها دست یافتیم.

پس چاره چیست؟، چاره همچنان مراعات تمام دستورالعمل‌های بهداشتی است. یعنی همان‌هایی که یک سال پیش گفته می‌شد همان‌ها تکرار می‌شود، راه دیگری نداریم، یعنی همان شستن دست، ماسک، فاصله‌گذاری‌ها تکرار می‌شود. ترددها به حداقل کاهش پیدا کند تجمعات کم شود. همه آن توصیه‌ها، راه اصلی است تا رسیدن به مرحله‌ای که مرحله عبور از این بیماری باشد.

کار دیگری که باید انجام داد، واکسیناسیون است که این کار را شروع کردیم و ادامه می‌دهیم این کمک می‌کند به این مسأله که بتوانیم جامعه و افراد را ایمن‌سازی کنیم هم از مرگ و میر کاهش دهیم و هم اینکه  زنجیره را قطع کنیم.

امروز در جلسه ما باز هم تأکید شد که مراقبت نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل، مخصوصاً کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند، باید با تلاش بیشتر و دقت بیشتری شود. اینکه کسی خوش‌اش می‌آید یا بد‌اش می‌آید. به هر حال این مقررات را صدا و سیما و روزنامه‌ها به طور کامل اعلام کنند.. هواپیمایی‌های ما در خارج ابلاغ و اعلام و تکرار کنند.

هر کس وارد کشور می‌شود قانون و مقرراتی که اینجا وجود دارد چه برای تست و چه برای قرنطینه به طور کامل باید مراعات کنند. این موردی نیست که قابل گذشت باشد چون مسأله جان میلیون‌ها انسان در میان است.

شناسایی زودهنگام، مخصوصاً نسبت به ویروس جهش‌یافته، خیلی ضرورت دارد که سریع‌تر بشناسیم. به هر حال یک فردی که در استان و شهرستان وارد می شود، فرماندار و بخشدار اش، مسئول مراقبت بهداشتی‌اش، بسیج‌اش همه باید مراقبت کنند که افراد جدید که از خارج آمدند با یک مراقبت بیشتری حواس‌مان جمع باشد و اگر کسی آلوده شده بلافاصله مسأله قرنطینه و مسأله مقرراتی که در این زمینه وجود دارد، اعمال کنیم. اینها هم مسایلی نیست که قابل گذشت باشد.

همه باید برای جلوگیری از خیز چهارم دست به دست هم بدهیم . نزدیک عید نوروز هستیم، ایام برای مردم اهمیت دارد. هم برای کسب و کار و هم برای خرید و فروش، هم برای نظافت منزل‌ها و هم برای سفر و اگر می‌خواهیم عید بسیار خوبی داشته باشیم از حالا باید شروع و مراقبت کنیم.

متأسفانه امروز اعلام شد که هفته پیش وضعیت قرمز نداشتیم و هفته قبل از آن هم وضعیت قرمز نبود، وضعیت نارنجی و زرد و اکثراً آبی بود، اما امروز متأسفانه باز دیدیم که یک استان، برخی از شهرستان‌هایش در خوزستان قرمز شده است. شهرها و استان‌های دیگری داریم که آنها هم زرد بودند ولی نارنجی شدند. این اعلام خطر برای همه ماست. این به معنای حرکت به سمت جهش چهارم است.

پس همه باید مراقبت کنیم و جلوی این کار را بگیریم. ان شاء الله وارد موج و خیز چهارم نشویم و شرایط  به گونه‌ای باشد که بتوانیم این شرایط را مهار کنیم و بدانیم که حتی اگر واکسیناسیون به طور بسیار فراوان هم انجام بگیرد و همه تجهیزات هم آماده باشد، هنوز هم باید تا یک سال دیگر حواس‌مان جمع باشد و مراقبت کنیم.

اصل این است که سبک زندگی را به گذشته برنگردانیم، این یکسال یک سبک زندگی جدیدی را آغاز کردیم این سبک زندگی جدید را باید حداقل تا یک سال دیگر ادامه دهیم.

این ماه که ماه مبارک است. ماه بعدی معمولاً ماه عروسی‌هاست خیلی باید مراقبت کنیم که خدای ناکرده مجالس عروسی و عید به مجالس عزا تبدیل نشود.

همه فاصله‌ها را مراقبت کنند. همه اصول بهداشتی را مورد مراعات خودشان قرار دهند که ان‌شاء الله بتوانیم پایان سال روزهای خوبی برای مردم داشته باشیم و آغاز سال 1400، سال مناسب‌تری از 1399 باشد که در طول این سال گرفتار این بیماری بودیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز