امضای توافق نامه همکاری جامع وزارت دفاع و وزارت جهاد کشاورزی

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۱۳:۴۸:۳۱
کد خبر: ۱۱۳۶۵۲۳
امضای توافق نامه همکاری جامع وزارت دفاع و وزارت جهاد کشاورزی
با حضور امیر سرتیپ حاتمی و کاظم خاوازی توافق نامه همکاری راهبردی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید.

به گزارش برنا، امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در این مراسم با تبریک ماه مبارک رجب و ولادت امام محمد باقر(ع)اظهار کرد: این توافق نامه ی همکاری با عنایت به تدابیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سیاستهای کلی نظام و به منظورهم افزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در بخش کشاروزی، شیلات، منابع طبیعی، امور بازرگانی و سایر موارد مرتبط با ماموریت وزارت جهاد و با اتکا به تعامل و بهره مندی از امکانات و ظرفیت های متقابل به امضا رسید.

امیرحاتمی با بیان گسترش دشمنی سلطه گران با ملت ایران در عرصه های غذایی و دارویی که بر خلاف تمام قوانین و مقررات بین المللی و موازین حقوق بشری است، گفت: وزارت دفاع مصمم است از ظرفیت های این سازمان در بخش دفاع برای کمک به سایر بخش های کشور همانند کشاورزی، تولید و توزیع زنجیره دام و طیور، شیلات و نهاده های مربوطه با مشارکت بخش خصوصی استفاده کند.

امیر حاتمی  با بیان اینکه با همت دانشمندان بزرگی همانند شهید والا مقام فخری زاده، وزارت دفاع دارای ظرفیت پژوهشی بسیار خوبی است گفت: انشالله با این توافق نامه بخشی از ظرفیت وزارت دفاع در خدمت بخش کشاورزی، آب و خاک و تولید ماشین آلات مورداحتیاج این بخش قرار خواهد گرفت.

وزیر دفاع با بیان اینکه بخش کشاورزی اصلی ¬ترین زیربنای تحقق امنیت غذایی به معنای تأمین غذای کافی، در دسترس، سالم، مفید و پایدار است گفت: این بخش یکی از ارکان توسعه ¬ای کشور محسوب می -شود.

امیر حاتمی با بیان اینکه در گذشته، به بخش کشاورزی با تأثیر پذیری از فرهنگ غربی، صرفا به عنوان تأمین کننده مواد خام نگریسته می شد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به کشاورزی به عنوان محور توسعه نگریسته شده است گفت: وزارت دفاع با همین نگاه زیر ساخت هایی را در سازمان اتکا در حوزه کشاورزی، دامداری و سایر حوزه های مرتبط با بخش کشاورزی ایجاد کرد و در این سال ها توانست چه در تولید محصولات این حوزه و چه در پشتیبانی از تجهیزات و ماشین آلات صنعتی بخش کشاورزی نقش موثری در کشور داشته باشد.

امیر حاتمی تولید ماشین آلات برای بخش های مرتبط با کشاورزی، تولید پهپاد برای استفاده بخش های آب، بیابان زدایی و ...، استفاده از بالگرد برای اطفای حریق جنگل ها و ...، استفاده از ظرفیت های فناوری، ماهواره ای و هوایی برای توسعه زیر ساخت های کشاورزی و حفظ منابع زیستی آب و خاک، خودکفایی و تکمیل زنجیره تولید و توزیع محصولات ضروری مردم را از مهم ترین زمینه های همکاری وزارت دفاع و جهاد کشاورزی برشمرد.

امیر حاتمی تصریح کرد: در شرایط تحریم که با فشار امریکا بسیاری از کشورهای خارجی کشور را ترک کرده‌اند و در زمانی که رونق تولید و جهش تولید مورد تأکید خاص مقام معظم رهبری است، ورود و کمک صنایع دفاعی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای علمی-فناورانه به بخش های مختلف کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است و انشالله با استفاده از سرریز دانش دفاعی و وجود بسترهای لازم در وزارت دفاع، نیازمندی های وزارت جهاد را به خصوص در حوزه صنعتی تأمین خواهیم کرد.

شایان ذکر است احداث سکو و اسکله های صیادی، کمک به اطفاء حریق، ساخت تجهیزات و ماشین آلات، استفاده از ظرفیت های سازمان اتکا در تولید محصولات کشاورزی، استفاده از ظرفیت سازمان جغرافیایی در زمینه نقشه برداری و اطلاعات ماهواره ای، کمک در ساخت و تجهیز و نگهداری انواع شناورها، بارج ها، شناورهای غذادهی ، تجهیزات پرورش ماهی، سازه های قفس دریایی، دوربین های زیرآبی، همکاری درتولید سموم و کود، ، تولید واکسن و کیت های تشخیص سریع بیماری های دام، طیور و آبزیان،  تولید دام سبک و سنگین، طیور،گیاهان دارویی، شیلات و تقویت زنجیره های تولید محصولات غذایی، تولید تجهیزات نوآورانه و هوشمند سازی و ساخت کنتورها، سیستمهای پمپاژ و سنسورهای آبیاری هوشمند از جمله تعهدات وزارت دفاع (بر اساس تقاضای وزارت جهاد کشاورزی) در این توافق نامه به شمار می رود.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با بیان اینکه با ظرفیت های بالقوه و بالفعل وزارت دفاع تدوین واجرای برنامه کاهش وابستگی به واردات نهادهای دامی، پایه و کشاورزی را در دستور کار داریم گفت: وزارت دفاع با دراختیار داشتن فناوری های پیچیده، می تواند در بخش های مختلف به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند.

وی  خاطرنشان کرد: در بخش فناوری های صنعتی نیازمند ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات خودرویی، انواع حسگرهای هوشمند، شیلات ( قایق، شناورها و اسکله، سکوهای صید و صیادی، پروزش ماهی، پهپاد و بالگرد و ... هستیم.

خاوازی با بیان اینکه وزارت دفاع در ابعاد مختلف دارای ظرفیت های خوبی است گفت: در موضوع آمایش های سرزمینی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نقش مهمی دارد و زمینه های همکاری خوبی در این خصوص می تواند ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سازمان اتکای وزارت دفاع در حوزه کشاورزی  خدمات متنوعی را ارائه می دهد افزود: تجربه های وزارت جهاد در این خصوص می تواند به  سازمان اتکا منتقل شود.

این تفاهم نامه از تاریخ امضا به مدت ۵ سال معتبر خواهد بود و کارگروه مشترک و دائمی بین وزارتخانه های دفاع و جهاد کشاورزی همکاری های جامع را راهبری می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز