در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست آستانه در سوچی اعلام شد؛

تاکید ایران، روسیه و ترکیه برای اجرای توافقات ادلب

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۴:۲۴:۵۰
کد خبر: ۱۱۳۸۹۲۶
تاکید ایران، روسیه و ترکیه برای اجرای توافقات ادلب
در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست آستانه در سوچی روسیه که در ۱۷ بند صادر شد، ترکیه و ایران نسبت به تقویت شبه نظامیان در ادلب ابراز نگرانی و بر لزوم اجرای توافقات ادلب تاکید کردند.

به گزارش برنا، در بیانیه  این نشست دو روزه که عصر امروز چهارشنبه صادر شد، روسیه، ترکیه و ایران تصرف و انتقال درآمدهای نفتی سوریه را محکوم و بر تعلق این منابع به دولت سوریه تاکید کردند.

در بیانیه مشترک سه کشور پس از پانزدهمین نشست بین المللی سوریه در چارچوب روند آستانه  مجدداً بر تعهد تزلزل ناپذیر خود در قبال حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور سازمان ملل تأکید کرده و خاطرنشان شد که همگان باید این اصول را  رعایت کرده و به انها احترام بگذارند".

روسیه، ترکیه، ایران همچنین ابراز عقیده کردند که درگیری سوریه هیچگونه راه حل نظامی ندارد و بر تعهد خود برای پیشبرد یک روند سیاسی دارای قابلیت حیاتی و طولانی مدت، که توسط خود سوری ها و با کمک سازمان ملل، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هدایت و اجرا شود، تأکید کردند.

همچنین مقرر شد کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هرگونه دخالت خارجی و تحمیل زمانی فعالیت کند.

روسیه، ترکیه و ایران خواستار توقف حملات اسرائیل به سوریه شده و این حملات را نقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت منطقه دانستند.

کشورهای ضامن آستانه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بحرانی انسانی در سوریه و تاثیر کرونا بر آن، هرگونه تحریم یکجانبه علیه این کشور را مردود دانستند.

مقرر شد که نشست آتی آستانه اواسط سال میلادی جاری در نورسلطان قراقستان برگزار شود.

نظر شما