حزب اتحاد ملت بر ضرورت برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه تاکید کرد

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۵:۳۲:۲۴
کد خبر: ۱۱۳۹۰۰۱
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بیانیه ای بر ضرورت برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه که مردم در روند اداره کشور عدالت و تغییر را احساس کنند تاکید کرد.

به گزارش برنا، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، در  پایان ششمین کنگره سراسری این حزب که به صورت مجازی برگزار شد بیانیه‌ای را صادر کرد که در زیر بخش‌هایی از آن آمده است: 

کنگره سالانه حزب اتحاد ملت در دی ماه گذشته در شرایطی برگزار شد که شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور و میزان رضایت مردم از وضع موجود، به هیچ وجه مطلوب نیست. این در حالی است که به رغم انتقادهای فراوانی که به دولت وارد است و خارج از انتظار ظاهر شدن کلیت دولت دوازدهم که اغلب اصلاح‌طلبان و همین طور حزب اتحاد ملت را در قامت منتقد آن قرار داده است، انصاف این است که مشکلات خارج از اراده دولت همچون بحران بزرگ کرونا، وقوع بلایای طبیعی از سیل تا زلزله، و بالاخره همزمانی با یک دولت بدعهد و غیر عادی در آمریکا به ریاست ترامپ، قضاوت درباره منشا مشکلات را نسبی می‌کند.

نمی‌توان کتمان کرد که دولت در زمینه‌های مختلف نتوانست سرمایه بزرگی که در اردی‌بهشت سال ۹۶ و در انتخابات ریاست جمهوری پشت سر خود داشت را حفظ کند و با تصمیمات و انتخاب‌هایی فاصله‌دار با فضای مورد انتظار میلیون‌ها مردمی که به آقای دکتر حسن روحانی رای دادند، به مرور پایگاه مستحکم خود در افکار عمومی را از دست داد. اوج این نارضایی و عصیان هم در آبان ۹۸ رخ داد. با این حال، هم مردم معترض و هم نیروهای مختلف در حاکمیت به خوبی می‌دانند که منشا این نارضایتی، محدود به دولت نیست.

ساحت سیاست داخلی

به باور ما، سیاست داخلیِ پر مناقشه حاکمیت، ریشه اصلی بحران در سایر حوزه هاست. آنچه مشهود است، اقلیتی کوچک با حمایت از یکدیگر و در اختیار گرفتن شاهراه‌های قدرت و ثروت، موجب فربه شدن خود و نارضایتی اکثریت از طریق تحمیل خواست‌های خود بر جامعه و مانع‌تراشی برای اصلاحات دموکراتیک درونزا شده است. مهم‌ترین جلوه این روایت، در کم اثر کردن آراء انتخاباتی مردم از طریق ایجاد فیلتر برای انتخاب آزاد آنها و سپس سنگ‌اندازی در ایفای وظایف همان منتخبانِ از فیلترِ استصوابی گذشته، پیداست.

ساحت سیاست خارجی

در این شرایط، آنچه باور همیشگی حزب اتحاد ملت بوده است، ضرورت باز گرداندن تمام سیاستگذاری‌های دیپلماسی به حوزه تخصصی و کارشناسی آن در وزارت خارجه و هماهنگی دیگر دستگاه‌های نظامی و سیاسی با آن است.

ساحت اقتصادی

ناگفته پیداست که شرایط اقتصادی کشور نابسامان است. وجود رکود تورمی، ناشی از سیاستگذاری‌های غلط و عوامل دیگری چون تحریم، امان بسیاری از مردم و فعالان حوزه کسب و کار را بریده است.

ساحت اجتماعی

شاید بتوان انباشت خطاها در سیاست داخلی، سیاست خارجی و مدیریت اقتصادی کشور را در ساحت مسایل اجتماعی کشور دید. جامعه‌ای ناراضی، غیرقابل پیش‌بینی و مترصد فرصت برای جنبش‌های اعتراضی که سرشار از احساس تبعیض، بی‌عدالتی و نقض حقوق اساسی خود است.

چه باید کرد؟

حزب اتحاد ملت با باور به امکان حل همه این بحران‌ها در چارچوب ارزش‌های کلان انقلاب اسلامی و در نتیجه حفظ هویت اصلی نظام جمهوری اسلامی و به رسمیت شناختن شعار «استقلال» نه فقط از غرب و آمریکا؛ «آزادی» نه فقط برای خودی‌ها؛ و «جمهوری اسلامی» چنان چه مختصات آن در نوفل لوشاتو وعده داده شد، معتقد است که انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند آغازی برای ورود به این رویکرد از جانب حاکمیت باشد. 

انتخاباتی معنادار که مردم احساس تغییر در روندهای ناعادلانه و ناکارآمد و اقلیت‌سالار موجود کنند و بار دیگر امید به اصلاحات دموکراتیک و درونزا، زنده شود. در غیر این صورت، بر نگرانی‌‌های عمیق موجود افزوده خواهد شد و همان طور که هشدارهای پیشین مبنی بر ناراضی‌تراشی شیوه‌های رایج به تحقق پیوست، پیش‌بینی‌های تلخ‌تر از این نیز پیش روی نظام و کشور خواهد بود. چشم‌اندازی که مطلوب هیچ یک از جریان‌های موجود در ایران نیست.

بر این اساس، اعلام می‌کنیم که ما نگرانیم. ما به شدت نگران افزایش بی‌اعتمادی و انباشت مطالبات و خشم‌ها هستیم. نگران بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی به نابسامانی در ساحت‌های چهارگانه‌ای که گفته شد هستیم که جامعه را به مرز انفجار بکشاند و نابودی بسیاری از سرمایه‌های کشور را به دنبال داشته باشد. نگرانیم که سوء رفتار و سوء مدیریت در داخل، بیگانگان را در دشمنی و دخالت در امور داخلی کشورمان جری کند یا خدای ناکرده، بخش‌هایی از مردم را نسبت به این دخالت‌ها بی‌تفاوت و چه بسا مشتاق کند. ما نگران ایرانیم و به حکم وظیفه ملی و اعتقادی خود، برای برون‌رفت از این شرایط، به سهم خود آماده همه گونه تلاش و ممارست در کنار ملت بزرگ ایران هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز