یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

حضور حداقلی مردم با روح حاکم بر دموکراسی کاملا در تعارض است/ حقوق اقلیت هم در مشارکت حداکثری باید در نظر گرفته شود

۱۳۹۹/۱۲/۰۱ - ۰۵:۴۸:۳۴
کد خبر: ۱۱۳۹۰۰۴
حضور حداقلی مردم با روح حاکم بر دموکراسی کاملا در تعارض است/ حقوق اقلیت هم در مشارکت حداکثری باید در نظر گرفته شود
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر من حضور حداقلی مردم با روح حاکم بر دموکراسی کاملا در تعارض است و این را نمی شود مردم سالاری به آن معنا تلقی کرد.

«داریوش قنبری»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص لزوم مشارکت مردم در انتخابات و علاقمندی برخی در جریان اصولگرا بر کاهش مشارکت مردم گفت: دموکراسی یک چهارچوبی دارد و معنی و مفهوم آن هم اکثریت بوده که اکثریت هم کاملا تعریف شده است. نیمی از جمعیت جامعه را حداقل به عنوان اکثریت در نظر می گیرند، حال اکثریت مطلق، اکثریت دو سوم و اکثریت چهار پنجم هم داریم.

او با بیان اینکه مشارکت کمتر از 50 درصد از جمعیت کشور دیگر اکثریت تلقی نمی‌شود، گفت: مردم سالاری به اصطلاح، حکومتی است که مورد تایید اکثریت باشد و البته حقوق اقلیت هم باید حفظ شود، به آن معنی نیست که وقتی اکثریت به قدرت می‌رسند اقلیت را نادیده بگیرند. اقلیت هم دارای حقوقی هستند که حقوق اساسی آنها باید به رسمیت شناخته شود و مورد توجه قرار بگیرد.

قنبری اضافه کرد: شاید قوانینی در کشوری به تصویب برسد که تعاریف خاصی از اکثریت بر مبنای مشارکت ارائه بدهد و شاید بر مبنای آن قوانینی که تصویب می شود به اصطلاح یک اکثریتی تعریف شود اما این اکثریت با اکثریتی که در دموکراسی مدنظر است می تواند در یک سو نباشد.

قنبری ادامه داد: به نظر من حضور حداقلی مردم با روح حاکم بر دموکراسی کاملا در تعارض است و این را نمی شود مردم سالاری به آن معنا تلقی کرد. بحث مشارکت با حضور مردم در پای صندوق های رای نه تنها جزو ملزومات مردم سالاری است بلکه از طرف مسئولان عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظام انقلابی، همواره مورد تایید و تاکید قرار گرفته است. از بنیان گذار جمهوری اسلامی تا دیدگاه های مقام معظم رهبری را اگر تحلیل کنیم می بینیم که همواره هم دیدگاه های بنیان گذار جمهوری اسلامی و هم دیدگاه های مقام معظم رهبری بر مشارکت و حضور گسترده مردم در صحنه و عرصه است. به خصوص در ارتباط با انتخابات و قطعا کسانی که خلاف این دیدگاه ها را داشته باشند با دیدگاه های نظام اسلامی فاصله گرفتند و در کل مشارکت کم به هیچ وجه مطلوب جمهوری اسلامی نبوده و مسئولان نظام هم همواره تاکیدشان بر مشارکت وسیع و حداکثری بوده است. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز