هشدار روسیه :

تل آویو باید حملات به سوریه را متوقف کند

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۲۰:۲۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۳۹۱۰۹
تل آویو باید حملات به سوریه را متوقف کند
الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه حملات رژیم صهیونیستی به سوریه انتقاد کرد را مخرب و غیرسازنده خواند و گفت که این حملات باید متوقف شود.

به گزارش برنا، لاورنتیف روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در شهر سوچی در پایان مذاکرات درباره نشست آستانه گفت: روسیه در دیدارهای با طرف اسراییلی بر موضع خود مبنی بر غیر سازنده بودن و توقف حملات را اعلام و تاکید می کند.

وی اظهار کرد: ما امیدواریم که طرف اسراییلی سرانجام به نگرانی ما از جمله نگرانی از تشدید احتمالی خشونت ها در سوریه توجه می کند.

 نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه به این نکته اشاره کرد که دیر یا زود کاسه صبر برخی از جمله دولت سوریه لبریز می شود و به حملات پاسخ داده خواهد شد که منجر به موج جدید خشونت ها خواهد شد. 

وی ادامه داد: هیچ کس نمی خواهد چنین وضعی بوجود بیاید، بنابرین ما در تماس ها با شرکای اسراییلی تشدید خشونت در سوریه را غیرقابل قبول می خوانیم. 

در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست آستانه در سوچی روسیه که در ۱۷ بند امروز چهارشنبه صادر شد، روسیه، ترکیه و ایران خواستار توقف حملات اسرائیل به سوریه شده و این حملات را نقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت منطقه دانستند.

رژیم اسرائیل در سال های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی دمشق در بیشتر مواقع، این حملات دفع شده است.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواند و بر لزوم توقف این اقدامات تاکید کرد.

  لاوروف در نشستی مطبوعاتی گفت: روسیه به اسراییل پیشنهاد کرده است تا اطلاعات و شواهد خود در مورد تهدیدهای ادعایی در داخل سوریه را ارائه کند.اگر اسراییل آنطور که مقامهای آن می گویند مجبور به پاسخ دادن به تهدیدها برای امنیت خود است، ما به اسرائیل بارها گفته ایم که شواهد در مورد این تهدیدها را به ما ارائه کنید اما تاکنون چنین پاسخی را دریافت نکرده است.  

لاوروف این را نیز گفت که اسراییل با حملات هوایی به لبنان، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند.  

مذاکرات کردهای سوری با دمشق 

لاورنتیف در ادامه سخنان خود بر لزوم آغاز مذاکرات بین کردهای سوری و دولت مرکزی سوریه تاکید کرد و گفت: روسیه اصرار دارد تا دولت سوریه و کردها مذاکرات فشرده را آغاز کنند تا بتوانند راه حل های غیرقابل قبول برای تثبیت اوضاع سوریه بیابند.

وی افزود: ما تاکید داریم که این مذاکرات آغاز شود تا طرفین بتوانند راه حل هایی را بیابند تا از تنش ها در سوریه بکاهد. 

  نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه تصریح کرد: اگر کردهای سوری و دمشق به توافق برسند این امر به تثبیت اوضاع همه نقاط سوریه کمک می کند و به حل مساله حضور گروه های تروریستی در این کشور تحرک تازه خواهد بخشید. 

وی با بیان اینکه کردها بخشی از مردم سوریه هستند، افزود: به همین دلیل نمی تواند موضوع ایجاد حکومت مستقل کردها یا شبه حکومت در سوریه مطرح شود.  

پانزدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، از دیروز با دیدارهای دوجانبه و چندجانبه هیات های مختلف و جلسه عمومی آغاز شد و امروز چهارشنبه به صورت تخصصی با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه، سازمان ملل، دولت سوریه و گروه‌های معارض سوری، در منطقه آدلر شهر بندری سوچی روسیه ادامه یافت.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امورخارجه در امور ویژه سیاسی و به همراهی کاظم جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه با هیات های مختلف حاضر در این نشست دیدار و رایزنی کردند.

نظر شما