عراقچی:

برجام دستاورد دموکرات هاست/ برجام بخاطر ایران زنده است/ اروپا نمی تواند ادعای قصور ایران در برجام را مطرح کند

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۲۲:۴۴:۳۱
کد خبر: ۱۱۴۰۵۸۲
برجام دستاورد دموکرات هاست/ برجام بخاطر ایران زنده است/ اروپا نمی تواند ادعای قصور ایران در برجام را مطرح کند
عراقچی گفت: اروپا نمی تواند ادعا قصور ایران در برجام را مطرح کند. اگر برجام زنده است به خاطر ایران است. ما مدام به دیپلماسی فرصت عمل دادیم.

به گزارش برنا، «سید عباس عراقچی» معاون‌سیاسی‌وزارت ‌امورخارجه‌در گفتگوی ویژه خبری گفت: بایدن و تیم او قبل از انتخاب شعارشان بازگشت به توافقات بین المللی و بازگشت به برجام بود. برجام دستاورد دموکرات هاست. اینها برنده شدند اما بعد از ورود به کاخ سفید فهمیدند کار به این راحتی نیست. برجام مخالفین سرسخت در آمریکا و منطقه دارد.مشخص است تیم بایدن نتوانستند به جمع بندی کامل و جایگزین برسند.

او ادامه داد: بایدن شب گذشته نگفت صراحتا به برجام برمی گردد اما گفت در غالب ۵به اضافه یک مذاکره می کند.حسن نیت ایران را کسی نمی تواند در برجام زیر سوال ببرد البته حسن نیت به معنی خوش بینی نیست.

عراقچی‌ گفت: براساس پاراگراف ۳۶ تعهدات خود را در برجام کاهش دادیم یعنی اسنپ بک را اول ایران اجرایی کرد. ما از حق خود در برجام استفاده کردیم اقدامات ما جبرانی است اگر اروپا و آمریکا به تعهدات خود برگردند ما هم برخواهیم گشت. وقتی با اروپا در جلسه خصوصی صحبت می کنیم دهان انها بسته است. انها نتوانستند نبودن امریکا در برجام را جبران کنند. اروپا نمی تواند ادعا قصور ایران در برجام را مطرح کند. اگر برجام زنده است به خاطر ایران است. ما مدام به دیپلماسی فرصت عمل دادیم.

عراقچی مطرح کرد: ما در طول چند سال گذشته هوشمندانه عمل کردیم تعهدات را کاهش و کلیت برجام را حفظ کردیم. برای ما برجام ارزش اقتصادی، راهبردی و سیاسی داشته است. در راستای برجام قطعنامه فصل ۷ ملغی شد و این ارزش راهبردی دارد و این اقدام ایران، امریکای ترامپ را در شورای امنیت شکست داد. برجام مزایای دیگری غیر از اقتصادی داشت که ما در برجام‌ ماندیم.الان فرصت برای بازگشت به برجام در دوره بایدن وجود دارد به همین دلیل در ان ماندیم. 

اوگفت: گروسی‌با علاقه خود به ایران امد تا فعالیت آژانس کمترین اسیب را ببیند. گروسی در نامه و توییت خود گفت در چهارچوب قانون مجلس تصمیم گیری خواهد شد. تصمیم ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی حتما اجرایی خواهد شد و گروسی هم این را می داند.ملاک برای ما رفع تحریم هاست. اگر امریکایی ها اقدامات سیاسی و نمادین انجام می دهند می توانند انتظار اقدام نمادین هم داشته باشند. محدودیت برای همکاران ما در امریکا گذاشتند و برداشتند این اقدام جایگاهی ندارد و ملاک برای ما، رفع تحریم هاست اما نامه ای که زدند از لحاظ حقوقی قابل تامل است.

عراقچی‌گفت: در سه روز گذشته در ادبیات امریکا، پنج به اضافه یک مطرح می شود. ما الان ۵ به اضافه یک نداریم. امریکا می تواند به این قالب برگردد اما به شرط اینکه، تحریم ها را بردارد. امریکا وقتی عضو برجام می شود که تحریم ها را بردارد.  بورل پیشنهاد داد؛ جلسه غیررسمی برگزار و امریکا به عنوان میهمان در جلسه شرکت کند چون بورل با موضع ایران اشناست و ابتکار جدید ایجاد کرده تا جلسه غیر رسمی برگزار کند. در حال بررسی برای شرکت در این جلسه با دوستان خود چین و‌ روسیه هستیم.

اواظهارکرد :اگرمی خواهند به برجام برگردند، تحریم ها را بردارند و اینکه به گفتگو دعوت می شویم، مبهم است. از نظر اصولی نیاز به گفتگو نداریم.اسنپ بک را دوبار فعال کردیم یک بار علیه امریکا و یک بار علیه اروپا که دومی همچنان معتبر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز