نماینده پیشین مجلس:

آشوبگران را کنترل کنیم/ بعد از ۴۲ سال هنوز اخلاق انتخاباتی نداریم/ توافق میان آژانس و ایران به مصلحت کشور است/ قالیباف به صراحت نطر خود را درباره این توافق در جلسات شورای عالی بگوید

۱۳۹۹/۱۲/۰۷ - ۱۰:۵۰:۵۹
کد خبر: ۱۱۴۲۲۹۳
آشوبگران را کنترل کنیم/ بعد از ۴۲ سال هنوز اخلاق انتخاباتی نداریم/ توافق میان آژانس و ایران به مصلحت کشور است/ قالیباف به صراحت نطر خود را درباره این توافق در جلسات شورای عالی بگوید
نماینده پیشین مجلس گفت: اینهایی هم که در مجلس شعار می دهند، توهین می کنند بدانند اینها به نفع دشمن است و به نفع ایران نیست.

«ابوالفضل حسن بیگی»، نماینده پیشین مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اظهار کرد: ما چند نکته حائز اهمیت در کشور داریم که اگر مد نظر قرار بگیرد، با وحدت کلمه میان قوای سه گانه می توان مصلحت کشور، عزت ملت و عظمت جمهوری اسلامی را حفظ کرد. در موضوع برجام گاهی اوقات غلو می شود و گاهی اوقات هم متاسفانه بعضی از مباحث دیده نشده و بسیار سیاه نمایی می شود. در گذشته زیر فشارهای سنگین سازمان ملل رفته بودیم و آرام آرام کار به جایی می رسید که فروش نفت ما به صفر می رسید و با ما همکاری نمی کردند که در آن زمان همه معتقد بودند گفت و گو باید انجام بشود که یک چیزی به نام «برجام» درآمد.

او ادامه داد: در ادامه ترامپ از این قرارداد بیرون رفت که خوشبختانه ما شاهد همکاری دو عضو سازمان ملل که دارای حق وتو هستند یعنی چین و روسیه طی سال های گذشته با جمهوری اسلامی بودیم و قرار و تحریم های آمریکا را برنتابیدند و با جمهوری اسلامی همکاری کردند.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: نکته بعدی اینکه ما در شرایط کنونی در موقعیتی قرار گرفتیم که جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی تن به ذلت و فشارهای آمریکا نخواهد داد. امروز قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در حد بسیار بالایی است. همه کشورها اذعان دارند که جمهوری اسلامی قدرت اول منطقه هست و با محوریت مقاومت قادر است با هر نوع توطئه آمریکا، مقابله کند. امروز زمانی نیست که مثل 20 و 25 سال گذشته آمریکا به بعضی کشورها حمله کند و هیچ پاسخی هم دریافت نکند اگر بخواهد به ایران تجاوز کند قطعا با شکست و با ضربه سنگین جمهوری اسلامی مواجه می شود. لذا ما در جایگاهی قرار داریم که مقامات ما باید در مذاکرات با دست پر و محکم برخورد کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم افزود: به همین دلیل شاهد بودیم که مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند به اینکه اگر آمریکایی ها به برجام برگردند و راستی آزمایی انجام شود ما هم مجددا به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. پس این خط بسیار روشن و مسیر بسیار دقیق است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند و قوای سه گانه نباید از خود تحلیل جداگانه داشته باشند و به نوعی در جریان انتخابات برای تامین رای خود و جلب رای مردم به مسیری بروند که خدای ناکرده دود آن در آینده به چشم مردم برود و از آن سو ایران، تضعیف شود.

او با بیان اینکه در سطح بین المللی الان ایران به عنوان یک بازیگر مطرح است، تصریح کرد: همه کارشناس های بین المللی می گویند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین بایدن اذعان داشت که فشارها و تحریم های سنگین علیه ایران هیچ تاثیری نداشت بلکه جمهوری اسلامی مسیر خود را پیدا و از این جریان عبور کرد. اگر کرونا نبود و اقتصاد جمهوری اسلامی مثل دیگر کشورها تحت تاثیر کرونا قرار نمی گرفت قطعا شرایط به گونه ای بود که امروز ما حتما ارز 10 هزار تومانی داشتیم.

حسن بیگی متذکر شد: قدرت آمریکا در سطح جهان افول کرده و از این موقعیت باید استفاده شود. یکی از نکات بسیار مهم در فن دیپلماتیک و حقوق بین الملل شرایط سنجی است. شرایط سنجی به گونه ای است که تحت هیچ شرایطی نباید به دشمن موقعیت و امتیازی بدهیم و از آن طرف دست دشمن را ببندیم برای اینکه نتواند تبلیغاتی کند و در آینده اجماع جهانی به وجود آورد. آمریکایی ها به شدت با چینی ها  و از آن طرف با روس ها درگیر هستند از این سو هم جمهوری اسلامی. روسیه و ترکیه در مقابل زیاده خواهی های آمریکا در منطقه به ویژه در عراق و سوریه ایستادند و آمریکا را شکست دادند و آمریکایی ها زخمی هستند.

او با اشاره به قرارداد میان آژانس و سازمان انرژی اتمی ادامه داد: به نظر من آن چیزی که در شورای امنیت ملی تصویب شده هم مصلحت نظام هست و هم عزت ملت حفظ شده و هم اینکه وقتی به مفاد قرارداد و این تعهدنامه نگاه می کنیم همه چیز در اختیار جمهوری اسلامی است. 3 ماه هم وقت دادند که اگر آمریکا به برجام برگردد و همه تحریم ها برداشته شود، می توانیم فیلم ها را در اختیار آنها قرار بدهیم در غیر اینصورت فیلم پاک می شود. منظور از این سه ماه یعنی تکلیف کشور هم کاملا روشن می شود. همه مقامات روحانی، رئیسی، قالیباف و مسئولین نظامی و فرماندهان ارشد کشور همه می‌دانند که الان ایران در یک شرایطی است که دستش پر است و در این چانه زنی باید با قدرت جلو برود.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: اگر هم آمریکایی ها تعهد ندهند و به برجام برنگردند و تحریم ها را برندارند دست جمهوری اسلامی باز است. اولا آن فیلمی که گرفته شده را امحا می کند و بعد وارد می شود به همان بحثی که مقام معظم رهبری فرمودند که برای نیازمندی ها و برای پیشران ها غنای 60 درصد استفاده خواهد شد. از طرفی هم بار دیگر مقام معظم رهبری شفاف همه مسائل را گفتند. اما من تعجب می کنم در فضای مجازی بعضی از دانشمندان ما گاهی اوقات مثل کودکان صحبت می کنند.

او افزود: گاهی تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی قرار می گیرند که این درخور شئونات جمهوری اسلامی نیست. اسرائیل هرگز نمی خواست ما موشک داشته باشیم، هرگز نمی خواست ما در حد یک خمپاره صنایع دفاعی فعال داشته باشیم ولی امروز ما موشک 2000 برد و موشک نقطه زن داریم. یعنی اسرائیل در برابر ایران قدرتی نیست. آمریکا هم که بزرگتر از اسرائیل است عددی نیست که در مقابل جمهوری  اسلامی بخواهد قد علم کند. جمهوری اسلامی نشان داد طی دو دهه به موشک های دور برد نقطه زن رسیده بنابراین هرنوع حرکتی بخواهند انجام بدهند، شیشه عمر آمریکا که اسرائیل است با خاک یکسان می شود. امروز ما باید به اقتدار ملی و توان دفاعی خود توجه داشته باشیم، بعد تحلیل سیاسی کنیم.

او با اشاره به حضور قالیباف در جلسات شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: قالیباف در شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، این توافق در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و قالیباف و مجلسی ها می دانند که مصوبه شورای امنیت ملی به حضور مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا می رسد. من گاهی اوقات تاسف می خورم چند تا فرمانده که من هم پارکاب آنها در جبهه و جنگ بودم و حتی شما دیدید، آیا سردار سلیمانی یک جمله برای شخص خود حرف زده باشد؟ سردار سلیمانی همیشه برای اسلام برای ملت برای عظمت جمهوری اسلامی حرف زد و هیچ وقت هم حرفش عوض نشد و در نهایت هم خواسته اش همان چیزی بود که خداوند به او داد. البته خون پاکش هم وقتی به زمین ریخت قطعا آسیب های سنگینی برای آمریکا و اسرائیل در پی خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: همه اعضای شورای عالی امنیت ملی مکلف هستند مصوبه شورای امنیت ملی را حمایت کنند حتی اگر رای کسی، منفی و یا ممتنع باشد. این رفتار از قالیباف به عنوان رزمنده ای که در جبهه حضور داشت، بعید بود. او نباید با صراحت بگوید بله بنده در آنجا نظرم چیز دیگری بوده امروز چون مصوب شورای امنیت ملی است و این مصوبه به امضای فرماندهی کل قوا می رسد، من با این طرحی که انجام می‌شود مخالف هستم. دنیا دنبال اختلاف داخلی، ناامید کردن و دنبال مایوس کردن است، به محض اینکه ما مشاهده می کنیم یک مبلغی از قیمت سکه و ارز و دلار کاهش پیدا می کند یک التهابی در کشور به وجود می آورند یک بزن بزنی به وجود می آورند و دوباره این گرانی ها بر گُرده مردم وارد می شود. معیشت زمانی  تکمیل می‌شود که قیمت ها واقعی شود و پایین بیاید وقتی بخواهیم همه چیز گران باشد، آن موقع نمی توانیم معیشت درست کنیم. کمک های مومنانه ای هم که در حال انجام است برای  همراهی با قشر مستضعفین است.

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید واقعیت های بین المللی دیده شود. دوم گام به گام باید حرکت کنیم تا بتوانیم، آمریکایی را که در حال افول است و امروز جایگاهی در دنیا ندارد به هر شکل ممکن، شکست بدهیم. سوم اتحاد شرق را باید ملاحظه داشته باشیم و سوژه دست اروپایی ها ندهیم، روس ها و چینی ها با آمریکایی ها و اروپایی ها منافع مشترکی دارند و تا یک جایی می توانند دوام بیاورند. شما دیدید که بسیاری از سیاستمداران روسیه گفتند که هریک از این فشارها اگر بر روی کشور روسیه بود این کشور شکست می خورد ولی ایرانی ها در مقابل همه تحریم ها ایستادند.

او اضافه کرد: تنها کشوری که در سطح گیتی در مقابل آمریکا ایستاد و تسلیم نشد و همواره کشورش را نجات داد جمهوری اسلامی است. اینهایی هم که در مجلس شعار می دهند، توهین می کنند بدانند اینها به نفع دشمن است و به نفع ایران نیست. در عین حال که خود می دانند که شعارهایی که می دهند هرگز عملی نخواهد شد. دولت، ریاست جمهوری و صالحی یک نکته ای را نوشته برای اینکه دست آژانس پر باشد و از آن طرف هم زبان باز باشد برای چانه زنی و دست آمریکایی ها چیزی ندادند.

حسن بیگی اظهار کرد: بایدن در عرض این سه ماه یا به برجام برمی گردد یا اگر برنگشت قطعا اتحاد شرق ایجاد می شود و کشورهای اروپایی تا یک جایی کنار آمریکا قرار می گیرند و برای اینکه آسیب نبینند بر میگردند و این کار را انجام می دهند. هیچ مشکلی در این قرارداد نیست جز اینکه عده ای آتش قضیه را تند می کنند و عده ای متاسفانه انتخاباتی برخورد می کنند که در این صورت منافع و امنیت ملی به خطر می افتد و ظلم و جفای مضاعف بر ملت ایران وارد می شود. باید آرام و با عقل جلو رفته و برخی از افرادی که می خواهند آشوب درست کنند را کنترل کنیم.

او در خصوص نگاه انتخاباتی برخی به پروتکل الحاقی تصریح کرد: بعد از 42 سال ما هنوز اخلاق انتخاباتی نداریم هنوز نمی توانیم تصور کنیم که خط قرمز کشور منافع ملی، وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی است و همه از این کیسه داریم خرج می کنیم برای اینکه خود را به جایی برسانیم. یک اصطلاحی خارجی ها در داخل ایران و به شکل بسیار انبوه به کار بردند که اگر ارزانی شود و معیشت مردم بالا رفته اصلاح طلبان رای می‌آورند و اگر شرایط معیشتی سخت باشد افراد کمتری پای صندوق رای می آیند و در نهایت اصولگرایان پیروز می شوند اما اگر درازمدت را نگاه کنیم، هر دو باید پاسخگو باشند. امروز باید بر مبنای منافع ملی بحث شود اما با کمال تاسف ما هنوز پوپولیستی حرف می زنیم و هیچکس برای ادامه کار که چگونه کشور را اداره کند، برنامه ندارد جز اینکه از این امواج استفاده کرده و موج سواری کنند.

حسن بیگی متذکر شد: مردم به دو تفکر رای می دهند و دیگر دنبال پوپولیسم نیستند. در حال حاضر اخلاق انتخاباتی نداریم و متاسفانه شعارهایی بسیار بسیار بزرگتر از دهانمان می دهیم و بعد از آن با کمال تاسف شاهد هستیم که روز به روز شرایط کشور بدتر و بدتر می شود. کشوری هستیم که بر روی دنیایی از نفت و گاز خوابیده است در بحث نفت و گاز ما قدرت اول هستیم، نباید وضعیت ما اینگونه باشد. ما نگاه می کنیم از اول انقلاب چند نفر می آیند همین شعارها را می دهند و عملا پا روی دوش مردم می‌گذارند مردم هم متاسفانه گاهی، تحت تاثیر شعارها قرار می گیرند.

او در خصوص تندروی های مجلس نیز عنوان کرد: این عناصر با افکار جدید آمدند و از آن طرف مطالبات فزاینده ای ملت از آنها دارند که این یک طرف قضیه است که تحت شرایطی در سال گذشته نتوانستند به قول هایی که به مردم دادند، عمل کنند. جریانی آمد و فکر می کرد افرادی که به مجلس می آیند سرباز هستند اما امروز مشاهده می کنیم با 290 ژنرال روبرو شدیم. آنها فکر نمی کردند مشکلات در کشور انقدر زیاد باشد و فکر می کردند اگر دو شعار بدهند آمریکایی ها و اسرائیلی ها خفه می‌شوند.

او در پایان اضافه کرد: درست است که ما قدرت اول منطقه هستیم و از بعد بازدارندگی توانایی زیاد داریم ولی این توانایی ها نمی تواند در خدمت یک قوه قرار بگیرد. این تونایی ها برای حفظ یک کشور و برای کیان یک مملکت است. متاسفانه اکثر نمایندگان در جاهایی کار کرده اند که محدود بوده است و الان در مجلس تعامل با قوه مجریه، مردم، نیروهای مسلح و تعاملات بین المللی، منطقه ای و ملی دارند. متاسفانه این مجلس تنها مجلسی بود که حضور مردم در پای صندوق های رای بسیار کم بود. برای مثال در یک شهر که بیش از یک میلیون رای دهنده دارد یک نماینده تنها 16 هزار رای آورد، معلوم است از همان روز اول عصبانی خواهد بود. 6

نظر شما