رئیس کل بانک مرکزی:

نرخ ارز باید با سازوکار بازار و مستقل از سیاست بودجه تعیین شود

۱۳۹۹/۱۲/۰۸ - ۲۰:۲۸:۰۷
کد خبر: ۱۱۴۳۴۹۸
نرخ ارز باید با سازوکار بازار و مستقل از سیاست بودجه تعیین شود
رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی درخصوص سیاست‌های ارزی با بیان این که بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است، گفت بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه ای تعیین شود.

به گزارش برنا، عبدالناصر همتی در این یادداشت خود در اینستاگرام نوشت: بانک مرکزی همچنان انتظار دارد که با تصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک‌های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

وی ادامه داد، از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو قرارداد.

او ادامه داد: در دوسال گذشته،این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان، فشار زیادی، از ناحیه تحریم های ظالمانه و غیر انسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما این که، بدون سیاست های بانک مرکزی در این دوره،  چه سرنوشتی در انتظار متغیرهای اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.

همتی افزود: رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بارها گفته ام، تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارتها، بکار بردم تا نیازهای بودجه ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند.

وی تصریح کرد: بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است. در اولین جلسه حضور در هیات دولت قبل از انتصاب و در اولین جملات خود از آقای رئیس جمهوری و اعضای محترم دولت درخواست کردم که اگر به انتصاب اینجانب رأی می‌دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست‌ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسؤلان محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازار های پول وارز است.

نظر شما