مردم ایران پاسخ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل را دادند

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۱۱:۲۹:۵۸
کد خبر: ۱۱۴۵۱۰۰
مردم ایران پاسخ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل را دادند
مردم ایران از اقوام مختلف به ادعای میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، پاسخ دادند.

به گزارش برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، در آخرین توئیت خود خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل که مدعی شده بود در ایران کارزاری هماهنگ از ماه دسامبر گروه‌های اقلیت را در کشورمان هدف قرار داده، نوشت: «اقوام ایرانی "اقلیت" نیستند، "همه‌ی ایران"هستند. اگر پرده‌های سیاست مانع سفر شما به ایران نمی‌شد و اجازه پیدا می‌کردید از نزدیک واقعیت‌های ایران را ببینید، متوجه می‌شدید که چطور لر، کُرد، ترک، ترکمن، عرب، بلوچ، فارس و... در برابر بیگانه فریاد می‌زنند: ایرانی هستیم».

باچله در حالی از اصطلاح "اقلیت" برای ایرانیان استفاده کرده که طبق اصل‌ ۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «مردم‌ ایران‌ از هر قوم‌ و قبیله‌ که‌ باشند از حقوق‌ مساوی‌ برخوردارند و رنگ‌، نژاد، زبان‌ و مانند این‌ها سبب‌ امتیاز نخواهد بود» و همین رویه در طول چهار دهه گذشته در ایران جاری و ساری بوده است.

هر چند در کشورهای مختلف، تعدد اقوام و قومیت‌ها یکی از نگرانی‌هاست، اما نظام جمهوری اسلامی ایران این فرصت را برای همه اقوام با هر نوع گویش و فرهنگی فراهم آورده تا بتوانند در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ابتکارات و دغدغه‌های خود را در جامعه بروز و نمود دهند.

نگاه جمهوری اسلامی به تنوع قومیتی این است که سنت‌های مختلف، آداب و عادات گوناگون و متنوع، یک فرصت است که اجزای گوناگون این ملت بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند؛ با مراودات درست و با هم‌زیستی و اتحاد کامل. برای ملت ما این یک افتخار است که نظام ما چنین نگاهی به مسئله‌ی تنوع اقوام دارد. یکی دیگر از مصادیق وحدت اقوام ایرانی در دفاع از اعتقادات و نظام اسلامی، حضور در راهپیمایی‌های سراسری 22 بهمن و مشارکت در انتخابات است.

در جواب باچله، کاربران فضای مجازی در توئیتر پاسخ‌های بسیار جالب و کوبنده‌ای را مطرح ساختند که مرور آنها خالی از لطف نیست.

مجید بامری( بلوچ) می‌نویسد: جهت اطلاع خانم کمیسر، از سرنوشت اون انگلیسی‌هایی که صد سال قبل از جنوب سیستان و بلوچستان قصد تعرض به خاک ایران عزیزمون رو داشتن خبر دارین؟

من به عنوان یه بلوچ میگم، بیگانه ای که قصد دخالت و تعرض به وطنم رو داشته باشه، سرنوشت دره نالک در انتظارشه‌.

تاریخ بخوانید، همین...

 

 

کیوان ساعدی می‌نویسد: به عنوان یک عرب ایرانی تصدیق می‌کنم.

 

کاربری با نام دامون عزیز آورده است: من به عنوان یک آشوری ایرانی به ایرانی بودنم افتخار میکنم و ایرانی بودن رو با هیچ چیزی عوض نمیکنم.

وطنم ،ایران من،جانم فدایت می‌کنم

روز و شب بر اقتدارت من دعایت می‌کنم

با شهیدان عهد می‌بندم که تا ما زنده ایم

اقتدارت را شکو فا ،گل هوایت می‌کنم

 

 

کاربری با نام شقایق نوشته است: من یک ترک هستم و با همه اقوام دیگر یکصدا میگم #ایرانی_هستیم.

 

 

گل نوشته است: لر هستم و به ایرانی بودن افتخار می‌کنم

 

علیرضا می‌نویسد: به عنوان یک کرد ایرانی تصدیق می‌کنم

 

کیان می‌نویسد: ما افتخار می‌کنیم که ایرانی هستیم. اگر بخوای نژادی هم بگی هممون خون آریایی داریم.

 

نظرات کاربران ایرانی نمودی از اتحاد و همبستگی اقوام مختلف ایرانی است و پاسخی کوبنده به هر آن که اقوام را جدا از ملت ایران می‌داند. تنوع قومی در ایران -به دلیل وجود مؤلفه‌های حقیقی همبستگی میان اقوام و قرار گرفتن هویت قومی به عنوان جزء لاینفک هویت ملی- یک فرصت قلمداد می‌شود نه یک تهدید و این همه برای ملت ما یک افتخار است.

نظر شما