دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تکلیف دو لایحه مرتبط با FATF فروردین مشخص می‌شود

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۰:۴۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۴۶۲۸۶
تکلیف دو لایحه مرتبط با FATF فروردین مشخص می‌شود
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تکلیف نهایی ۲ لایحه FATF در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار برنا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری خود عنوان کرد: مسئله مهمی که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که دهه پنجم انقلاب که وارد آن شده ایم کاملا متفاوت با دهه دوم و سوم انقلاب است. همه فرصت‌ها و تهدیدهای این دهه متفاوت و چیزی شبیه دهه اول انقلاب است یعنی با فرصت‌ها و تهدیدهای بسیار بزرگی در این دوره  مواجه هستیم.

او افزود: می‌توان هشت سال آینده را مشاهده کرد. در زمینه اقتصاد، امنیت و نفوذی ها و همچنین در زمینه انتقال بین نسلی فرصت ها و تهدیدهای زیادی داریم.

رضایی اضافه کرد: مسائل بسیار مهمی داریم که باید به آنها رسیدگی شود؛ یکی از فرصت‌هایی که داریم سرمایه عظیم رسانه‌‌ای در داخل کشور است که هیچ کدام از ۲۵ کشور منطقه عظمت و گستردگی و توسعه رسانه‌های ایران را از صدا و سیما گرفته تا فضای مجازی، سایت‌ها و روزنامه‌ها ندارند. این فرصت بسیار بزرگی است که اگر از آن استفاده نشود دیگران به عنوان تهدید از این فضا استفاده می‌کنند. همچنین در زمینه اقتصاد و مسائل دیگر نیز فرصت‌های بزرگ و تهدیدات بزرگی داریم که در آینده با آن مواجه هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: آیا با تفکر، مدیریت و برنامه ریزی گذشته می‌توانیم این دهه را مدیریت کنیم. تحلیل‌ها و کارهای کارشناسی که صورت گرفته است نشان می‌دهد که ما نیازمند یک تغییر اساسی هستیم. یعنی برای دهه پنجم تکرار دولت‌های گذشته سم مهلکی است که کشور را با خطرهای بزرگی مواجه می‌کند. ما نمی‌توانیم دولت های گذشته را در آینده تکرار کنیم.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت لوایح مرتبط با FATF گفت: هیچ کسی از دولت و مجلس نخواسته که مجمع به FATF بپیوندد یا نپیوندد یا درباره آن تصمیم گیری کند نه مجلس و دولت خواسته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در اینجا بحث دو لایحه یا دو توصیه از ۴۱ توصیه FATF مطرح است دبیرخانه FATF، ۴۱ توصیه برای ایران داشته و گفتند ایران باید ۴۱ توصیه انجام دهد که دو توصیه یکی لایحه پالرمو و یکی هم CFT در مجمع است هست و این دو لایحه را بررسی می‌کنیم.

 او با اشاره به دلایل تاخیر این بررسی گفت: دو مسئله این را به تاخیر انداخت؛ بعد از اینکه ترامپ آمد، در سال ۹۷ تهران آرام آرام هر ماه یک تحریم علیه ایران اعمال می کرد. انباشتگی تحریم‌ها مسئولین وقت و اعضای مجمع را به این نتیجه رساند که آیا زمانی که تحریم‌ها تشدید می‌شود، ما می‌توانیم همه اطلاعات را بدهیم آیا باید این دو لایحه تصویب بشود یا نشود. سوال دوم برای مجمع این بود که کلمه‌ای به نام "گام بعدی" بود و گفتند اگر ۴۱ توصیه را عمل کردید باید ببینیم گام بعدی چیست که آن را بردارید تا اینکه دبیرخانه FATF درباره عضویت ایران به تصمیم برسد. یکی از آقایان وزرا گفتند که شما آن را تصویب کنید تا ما بتوانیم به FATF بپیوندیم چون هر آن ممکن است تحریم‌ها را بردارند و ما آماده باشیم و بتوانیم تلاش کنیم. بعضی از آقایان گفتند شما تاریخی مشخص کنید که تحریم ها را کی برمی‌دارند اگر فروردین ماه است، ‌به محض اینکه تحریم‌ها را بردارند ما بحث می‌کنیم و نظر موافق می‌دهیم ولی خود این هم ابهام دارد یعنی هیچ کس به اعضای مجمع نمی‌گوید که تحریم‌ها کی برداشته می شود و این گام بعدی چیست. ما منتظر پاسخ مستند و مکتوب دولتی‌ها هستیم تا در جلسه بعدی مجمع که احتمالاً به فروردین‌ماه می‌افتد آن را بررسی کنیم. البته ما می‌خواستیم اسفندماه به نتیجه برسیم. الان منتظر مستندات هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد عضویت چین و روسیه در اف ای تی اف و مشکلات احتمالی در تجارت با آنها گفت: این ادعا که برخی کشورها به ایران گفته اند که در تجارت با شما مشکل دار می شویم را نمایندگان دولت در مجمع گفتند. برخی از اعضای مجمع گفتند که چنین نیست. همچنین مخالفان معتقدند مشخص نیست که با تصویب این دو لایحه، ایران به اف ای تی اف می پیوندد یا صرفا وارد "نکست استپ" و گام بعدی می شویم؟ کسی از اعضای مجمع تشخیص ندیدم که بررسی لوایح پالرمو و cft را به روابط ایران و آمریکا تقلیل دهد. کسانی که مخالفت می کنند، در مورد نکست استپ سوال دارند که شامل چه مواردی می شود و آیا مثلاً مسائل موشکی و هسته ای را هم شامل می شود یا نه؟ ما پیشنهاد می کنیم که مخالفان و موافقان بعد از اعلام نظر مجمع تشخیص، دلایل خود را در مقابل رسانه های گروهی برای مردم بگویند.
 
او در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رفتار غیرعلمی و پرنوسان دولت ها که باعث ایجاد هیجان در بازار سرمایه شده، گفت: در مساله بورس دو حادثه تلخ اتفاق افتاد. از مهرماه تا اسفند ۹۸ یک رویداد اتفاق افتاد، یک رویداد هم در مرداد و شهریور ۹۹ روی داد. در اتفاق اول، گروهی ارزان خریدن را انجام دادند و یک عده در تابستان، گرانفروشی کردند. گروه اول، کسانی هستند که پول ها را در تولید سرمایه گذاری نمی کنند. پول را از بانک به بازار ارز یا بازار زمین یا بورس منتقل می کنند و رفتاری شبه چتربازی دارند. حدود 150 نفر هستند که سرمایه بالای هزار میلیارد تومان دارند. مالیات هم نمی دهند. متاسفانه اینها زودتر از مدیران میانی دولت می فهمند که شش ماه دیگر چه خبر است. لذا آماده اند تا در هر جا که قیمت ها رشد می کند، وارد شوند. ارزان می خرند و گران می فروشند و ثروت خود را دو برابر می کنند. این گروه مهرماه 1398 آمدند و شاخص کل بورس را از حدود صد و پنجاه هزار به پانصد هزار و سپس به نهصد هزار رساندند. در بهار 1399 اقشار متوسط و ضعیف وارد بورس شدند. حدود هشت الی نه موسسه از بانک ها و شرکت ها، در ماه های مرداد و شهریور 70 هزار میلیارد تومان را از بورس خارج کردند. مردم عادی و محرومین در این روند، در بورس سیلی خوردند. مردم عادی که مدافعان انقلاب هستند، در بورس سیلی محکمی از مدیران اقتصادی دولت خوردند. متاسفانه مدیران دولت نمی آیند به مردم بگویند چه روی داده است؟ عذرخواهی کنند و جبران کنند. اشتباهات بزرگی در بورس اتفاق افتاده است.
 
رضایی گفت: ما در مجمع تشخیص به سهم خود در حال پیگیری حقوق مردم در نوسانات بورس هستیم. تا زمانی که حکم قاضی صادر نشود، ذکر اسامی متخلفان مقدور نیست. دادستانی و دکتر قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس هم در حال پیگیری هستند. این که شما خبرنگارها مطرح کردید مدیران دولت تصمیم دارند بورس تا شب انتخابات متحول نشود، معلوم نیست چنین باشد. سرمایه های مردم در بورس باید در بورس وارد چرخه تولید می شد. من امیدی به این دولت ندارم اما مطمئن باشید در آینده بورس ایران تقویت خواهد شد و مشکلات برطرف خواهد شد.
 
او در پاسخ به سوالی در مورد پذیرش پالرمو و cft گفت: برخی مدیران دولتی می گویند مجمع تشخیص این دو لایحه را تصویب کند و شرط بگذاریم. اعضای مجمع تشخیص، تضمین درباره تامین حقوق مردم و معیشت مردم می خواهند. مجمع تشخیص تضمین هایی خواسته است که با وجود تحریمها، به معیشت مردم آسیب نخورد. تحریم های اقتصادی و اف ای تی اف دو مسیر جداگانه دارند. ارائه اطلاعات کشورمان در شرایط تحریم که برخی شرکت ها در پی خنثی کردن تحریم ها هستند، ممکن است به صفر شدن درآمدهای ما منجر شود.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ما اهل شعار نیستیم، گفتیم خرمشهر را آزاد می کنیم و کردیم. گفتیم حکومت داعش را خاتمه می دهیم، خاتمه دادیم. دفاع ما از آذربایجان شعاری نیست. ما و آذربایجان، یک ملت در دو کشور هستیم.
 
رضایی گفت: ما به وزارت خارجه کشورمان انتقاد داریم. آنها آذربایجان را شبیه یک کشور همسایه عادی می بیند. ما برای آزادی باکو از دست تزارها هزاران شهید داده ایم. شهدایی از همه استان های ایران در آنجا خفته اند. امروز هم به طور جدی دفاع می کنیم که قره باغ به طور کامل به آذربایجان برگردد و ارتش آذربایجان آنجا مستقر شود. ما مداخله ای در امور آذربایجان نداریم هرچند آماده مشارکت در بازسازی و صلح هستیم. در کمیته آتش بس، ترکیه و روسیه هستند اما ما حضور نداریم. اسرائیلی ها در بازسازی مزارع نزدیک به مرز ایران، حضور دارند ولی ایران در بازسازی قره باغ حاضر نیست. شیمون پرز گفته بود که تنها راه کنترل ایران، حضور اسرائیل در آذربایجان است. دلسوزان کشور و انقلاب در ایران باید به ارتقای روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان کمک کنند.
 
او درخصوص دیدگاه خود در مورد فعالیت رسانه ها گفت: آزادی بیان و نقد، خوب است. هر کس مجمع تشخیص را دلسوزانه نقد کند، دستش را می بوسیم و به او جایزه می دهیم. برخی افراد نفوذی در پی تغییر مسیر افکار عمومی هستند. بحث ها باید مستند باشد و ما هم نمی خواهیم بحث ها پیرامون گفتگوهای کارشناسی صحن مجمع تشخیص، جناحی و سیاسی شود. 
 
رضایی گفت: موافقین و مخالفین لوایح و کنوانسیون ها می گویند که پیوستن و نپیوستن به اف ای تی اف به معیشت مردم مربوط است. برخی در مورد روش های دور زدن تحریم ها و برخی در مورد اعمال محدودیت در تراکنش های با بانک های خارجی، حرف می زنند. هر دو می گویند تصمیمشان به اقتصاد و افزایش درآمدها مربوط است. حرف های منطقی در هر دو طرف زده می شود و باید ببینیم نظر اکثریت در مجمع چیست.
 
او گفت: موضوع مهم در هشت سال آینده، استقرار یک دولت قوی، مسئولیت پذیر و پاسخگو است که هم تصمیم درست بگیرد و هم با قدرت عمل کند و مسئولیت کارها را به گردن دیگران نیندازند. معذرت خواهی در ماه های پایانی، کاربردی نیست. 

رضایی در پایان گفت: باید در مسائل انتخاباتی تحولی صورت بگیرد. بسیاری از کاندیداهای مطرح، باید در دولت آینده مشارکت کنند. همه باید با مسئولیت پذیری، در ایجاد تحول مشارکت کنند. رسانه ها به عنوان سرمایه ملی ما، باید به ملت ایران کمک کنند. مردم نگران آینده هستند و رسانه ها کمک و پیگیری و نظارت کنند تا کسانی که می آیند به وعده های خود عمل کنند.
نظر شما
پرونده ویژه