واکنش معاون اشرف غنی به طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۱۴:۵۷:۵۷
کد خبر: ۱۱۴۷۰۳۴
واکنش معاون اشرف غنی به طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان
درحالیکه گزارش‌ها حاکی از طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان است، معاون اشرف غنی ضمن مخالفت با این طرح تصریح کرد که چنین طرحی به معنی فروپاشی نظام کنونی افغانستان خواهد بود.

به گزارش برنا، «سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در مراسم و بیست و ششمین سالگرد بزرگداشت شهادت «عبدالعلی مزاری» تاکید کرد که هرگونه طرح برای صلح افغانستان باید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی این کشور مطرح شود.

وی افزود که طرح ایجاد دولت موقت منجر به فروپاشی نظام و لغو قانون اساسی می‌شود و به این دلیل دولت آن را یک نوع عقب‌گرد دانسته و با آن مخالف است.

دانش همچنین تصریح کرد که هیچ طرحی درباره صلح افغانستان نباید در غیاب دولت، بدون در نظر گرفتن منافع ملی و تنها براساس خواست خارجی‌ها مطرح شود.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در ادامه نیز بهترین طرح برای برقراری صلح در افغانستان را «دولت مشارکتی و انتخاباتی» خواند و تاکید نمود که بدون تعیین رئیس دولت از طریق انتخابات، این کشور به بحران خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد که بهترین راهکار برای تامین صلح پایدار مشارکت عادلانه همه جوانب از جمله گروه طالبان در نظام جمهوری اسلامی و برگزاری انتخابات است.

دانش تصریح کرد: «تعیین سرنوشت سیاسی مردم جز از طریق انتخابات عمومی از هیچ طریق دیگری مانند شورای اهل حل و عقد و مشابه آن امکان پذیر نیست. بدون انتخابات، کشور به بحران عمیق‌تر دیگری فرو خواهد رفت و هیچکس یک نظام تحمیلی یا نظامی را که مبتنی بر انتخابات و اراده عمومی مردم نباشد، نخواهد پذیرفت».

این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از طرح آمریکا برای ایجاد یک دولت انتقالی در افغانستان است که براساس آن روند صلح در دوحه به حاشیه خواهد رفت و برای ایجاد این دولت، که طالبان بخشی از آن خواهند بود، نشست بزرگ ملی و بین‌المللی مانند نشست «بُن» برگزار خواهد شد.

 

نظر شما
پرونده ویژه