اولیانوف:

ایران مساله ای برای پنهان کردن در سایت های هسته ای ندارد

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۲۱:۲۲:۴۴
کد خبر: ۱۱۴۷۱۴۴
ایران مساله ای برای پنهان کردن در سایت های هسته ای ندارد
نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره همکاری ایران و آژانس برای روشن شدن منشاء مواد هسته ای در برخی سایت های هسته ای ایران گفت: این اقدامات در شیوع عادی برای بکارگیری توافقنامه پادمان ها می گنجد.

به گزارش برنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین امروز (پنجشنبه) در نشست شورای حکام گفت: دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی باید جزییات حساس کمتری را درباره ایران در گزارش خود قید کند تا اینکه در صورت درز در رسانه ها، مورد سوء استفاده قرار نگیرد. 

اولیانوف خاطرنشان کرد که روسیه از تمایل برخی اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انتشار گزارش مدیر کل آژانس درباره بکارگیری توافقنامه پادمان های آژانس در ایران اطلاع دارد و همواره خواهان شفاف سازی است اما در این مورد معین وضعیت عجیبی بروز می کند. 

وی ادامه داد: ازجمله شورای حکام تصمیم به علنی کردن سندی می گیرد که از مدتها پیش در عرصه عمومی قرار دارد که می توان آن را مجوزی برای تصدیق و تایید اسناد درز شده حساب کرد که شورای حکام را در وضع تحقیر آمیز قرار می دهد.

به گفته اولیانوف، گزارش های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بلافاصله پس از قرار دادن آنها در پورتال اینترنتی محافظت شده شورای حکام در رسانه ها درز می کند و این اقدام بطور مرتب صورت می گیرد.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین گفت: در طول ۱۰ سال اخیر هیات روسی بارها موضوع غیرقابل قبول بودن درز اطلاعات گزارش را که باید مطابق با اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی و توافقنامه های دولتی پادمان ها محافظت شود را مطرح کرده است. 

ایران و آژانس راه حل خواهند یافت 

اولیانوف در ادامه سخنان خود در نشست شورای حکام گفت: ما اطمینان داریم که ایران و دبیرخانه اژانس بین المللی انرژی اتمی راه حلی برای روشن شدن جوانب مساله دار آثار مواد هسته ای در برخی مراکز ایران خواهند یافت. 

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین گفت: طرف روسی بدقت گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بکارگیری توافقنامه پادمان ها را در رابطه با قرارداد عدم انتشار سلاح هسته ای در ایران مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده است که در شرایط کنونی وضعیت در هر مساله اشاره  شده در این سند متفاوت است. 

وی ادامه داد: روسیه مهم می داند که دبیرخانه آژانس و ایران همکاری برای روشن شدن منشاء آثار یافت شده در سایت های ۳ و ۴ در ایران در اوایل سال جاری را آغاز کنند تا آنجا که اطلاع داریم اقدامات مشترک نزدیک به یک ماه پیش شروع شده است. 

ایران مساله ای برای پنهان کردن در سایت های هسته ای ندارد

 نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره همکاری ایران و آژانس برای روشن شدن منشاء مواد هسته ای در برخی سایت های هسته ای ایران گفت: این اقدامات در شیوع عادی برای بکارگیری توافقنامه پادمان ها می گنجد. 

وی ادامه داد: بر این باوریم که اقدام ایران برای تامین دسترسی به این سایت ها حاکی از آن است که تهران هیچ مساله ای را برای پنهان کردن ندارد.

 اولیانوف گفت: وضعیت در مورد روشن شدن آثار و منشاء مواد یافت شده در سایت شماره ۱ اندکی متفاوت است و همکاری در این عرصه بطول می انجامد هرچند که ایران به بخشی از سوال های دبیرخانه آژانس در این مورد پاسخ داده است که رافائل گروسی مدیر کل آژانس در گزارش قبلی خود به این مورد اشاره کرد.

وی افزود: علاوه بر آن تهران از همکاری صرف نظر نمی کند و به پاسخ دادن به سوالات آژانس ادامه می دهد. باید به این واقعیت توجه مرد که با توجه به تاریخ طولانی سپری شده، روشن شدن علت بروز این آثار مواد هسته ای کار آسانی نیست.

اولیانوف خاطرنشان کرد: ما اطمینان داریم که مسائل باقی مانده در همکاری کامل ایران و آژانس برطرف می شود و راه حل حتما یافت می شود و مسکو از تلاش های مدیرکل آژانس در این زمینه ها حمایت می کند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز به کار کرد.   این شورا تشکیلات تصمیم گیرنده در آژانس بین المللی انرژی اتمی است که هر سال چند نشست برای تصمیم گیری در مورد مسائل مهم این سازمان برگزار می کند.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

پنجم اسفند ماه گذشته ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که آمریکا و سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کنند که در آن از ایران به دلیل توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام انتقاد شده است.

 

نظر شما
پرونده ویژه