یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

پاپ می خواهد شکاف بین مذاهب را ترمیم کند/ ایران و ترکیه تنها کشوری بودند که قطر را از محاصره نجات دادند

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۱۰:۲۹:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۷۳۴۹
پاپ می خواهد شکاف بین مذاهب را ترمیم کند/ ایران و ترکیه تنها کشوری بودند که قطر را از محاصره نجات دادند
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: وقتی پاپ به عراق سفر می کند در واقع این پیام را به جمعیت مسیحی عراق می دهد که مایل است در عراق بمانند و تخلیه نشوند.

«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص رایزنی های قطر درباره ایران گفت: قطر نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس دیدگاه و نگاه مثبت تری نسبت به ایران دارد. قطر جزو کشورهایی بوده که سعی می کرد یک سیاست متعادلی، شورای همکاری خلیج فارس با ایران داشته باشد به خصوص از وقتی که ایران با عربستان سعودی مشکل پیدا کرد؛ ایران و ترکیه تنها کشوری بودند که قطر را از محاصره نجات دادند.

او افزود: قطر به دنبال این است که اگر بتواند باتوجه به مناسبات نزدیکی که با آمریکا دارد و باتوجه به مناسباتی که با ایران دارد، یک نوع میانجی گری انجام دهد یعنی همان نقشی را که عمانی ها  اجرا می کنند به یک نوعی مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا انجام گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اگر قطر بتواند نقشی ایفا کند که تنش های بین ایران و آمریکا را کاهش دهد واقعیت این است که هم اعتبار خود قطر بالا می رود و هم تنش ها را در سطح منطقه ای کاهش می دهد که این به نفع همه کشورهای حوزه خلیج فارس است. باتوجه به نگرانی هایی که وجود دارد ممکن است در آینده برخورد نظامی بین آمریکا و ایران شکل بگیرد.

او در خصوص سفر پاپ به عراق نیز خاطرنشان کرد: پاپ خواهان این است که عراق از جمعیت خالی نشود چون در حال حاضر سفر جمعیت عراق به کشورهای اروپایی زیاد شده و این نگرانی وجود دارد که جمعیت مسیحی عراق که نقش مهمی در این کشور دارند، خارج شوند.

ملازهی با بیان اینکه مسیحیان در عراق یک سابقه دیرینه تاریخی دارند و با توجه به گرایشات یک نیروی قابل تاملی هستند، عنوان کرد: وقتی پاپ به عراق سفر می کند در واقع این پیام را به جمعیت مسیحی عراق می دهد که مایل است در عراق بمانند و تخلیه نشوند. مسئله دیگری که شاید پاپ به دنبال آن بوده این است که این شکافی که بین مسلمانان و مسیحیان ایجاد شده را بردارد.

او تصریح کرد: یک جریان رادیکالی در جهان اسلام وجود دارد که به نوعی تفکر مسیحی را زیر سوال می برد. پاپ به دنبال این است یک دری برای همگرایی بین مذاهب باز شود و شکاف هایی که بین مذاهب وجود دارد را ترمیم کند.۶ 

نظر شما
پرونده ویژه