سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان:

همه درها برای توسعه روابط تهران-اسلام‌آباد باز است

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۱۱:۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۱۴۷۶۸۸
همه درها برای توسعه روابط تهران-اسلام‌آباد باز است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: تمام درها برای توسعه روابط با پاکستان باز است و مناسبات تهران-اسلام‌آباد هرگز تحت تاثیر روابط ما با هیچ کشور دیگری قرار نمی‌گیرد.

به گزارش برنا، «سید محمدعلی حسینی» طی مصاحبه با شبکه خبری پاکستانی «سچ تی وی» گفت: روابط برادرانه میان دو کشور تحت تاثیر روابط ایران با هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد و بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تمام درها برای توسعه روابط ایران و پاکستان باز است.

او تاکید کرد: ایران توسعه و امنیت پاکستان را توسعه و امنیت خود می‌داند و این کشور به عنوان ملت و کشور همسایه و مسلمان در اولویت سیاست خارجه جمهوری اسلامی قرار دارد.

حسینی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به وظایف خود در قبال پاکستان در قراردادهای مختلف از جمله قرارداد تامین برق و گاز عمل کرده است و ما منتظر اقدام برادران پاکستانی برای تکمیل تعهدات خود در قبال پروژه‌های مشترک همکاری هستیم.

او افزود: همچنان راه‌هایی وجود دارد که مورد توافق هر دو کشور است از جمله تجارت از طریق تهاتر، افزایش‌ بازارچه‌های مرزی، موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و برگزاری مشورت‌های منظم برای ارتقای تجارت بین دو کشور.

سفیر کشورمان افزود: با وجود مشکلات می‌توان همکاری و مشارکت میان دو کشور همسایه ایران و پاکستان را گسترش داد.

حسینی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره سطح همکاری‌های امنیتی و مرزی ایران و پاکستان برای مقابله با بازیگران غیردولتی، گروه‌های تروریستی و عناصر تجزیه طلب در مرزهای دو کشور و نحوه برداشتن اقدامات اطمینان بخش جهت پرداختن به مشکلات ناشی از این مسائل، گفت: امنیت و تمامیت ارضی پاکستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و ایران هم هزینه‌های زیادی برای مقابله با گروه‌های تروریستی و تامین امنیت منطقه پرداخته است.

او افزود: دو کشور همکاری‌های امنیتی در سطح بالایی دارند و تبادل هیات‌های نظامی و امنیتی نیز به خوبی انجام می‌گیرد.

سفیر ایران از سفر قریب الوقوع سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به پاکستان خبر داد و گفت: این دومین سفر سردار باقری به پاکستان خواهد بود. همزمان رایزنی‌های مشترک ادامه داشته و پروژه حصارکشی نیز از سوی پاکستان در دست اجرا است.

سفیر ایران در پاکستان در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر رئیس جمهور آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن، چه انتظاری می‌توان در خصوص تغییر سیاست خارجی این کشور داشت، گفت: ما ارزیابی خود را بر اساس عملکرد رئیس جمهوری جدید آمریکا انجام می‌دهیم و نه بر اساس صحبت‌های وی در کارزارهای انتخاباتی.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها طرفی بوده است که به تعهدات خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده و اکنون وظیفه دولت جدید آمریکا این است که تحریم‌های ایران را لغو کرده و به برجام بازگردد.

حسینی اظهار داشت: ما از تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای شکوفایی اقتصادی خود بهره گرفته‌ایم. از سوی دیگر برای گسترش تجارت دوجانبه بین ایران و پاکستان برنامه‌هایی در دست اجرا قرار دارد از جمله استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید، گشایش بازارچه‌های مرزی و بهره گیری از روش‌های جایگزین کانال بانکی برای گسترش تجارت و مبادلات تجاری.

او افزود: علت اصلی مشکلات مربوط به تجارت مشترک به تحریم‌های ظالمانه، بی‌سابقه و غیر قانونی آمریکا برمی‌گردد که تا حد جنگ اقتصادی علیه ایران و تروریسم اقتصادی پیش رفته است.

حسینی اظهار داشت: کشورهای دوست و همسایه ما هم طبعا تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و در ادامه نیز همکاری‌های مالی و بانکی ما مشمول همین تحریم‌ها قرار گرفته است.

او گفت: در حوزه‌های اقتصادی نیز استفاده از ظرفیت‌های مکمل تجاری دو کشور برای توسعه تجارت و افزایش حجم مراودات بازرگانی دوجانبه در دستور کار قرار دارد.

سفیر ایران افزود: در حوزه سیاسی، دیدارها و مشورت‌های مقامات دو کشور درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای مد نظر است. در حوزه‌های دفاعی و امنیتی هم همکاری‌های خوبی در حال انجام است.

حسینی درخصوص برنامه‌های ایران برای گسترش روابط فرهنگی و مردمی با پاکستان نیز گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، برنامه‌هایی برای گسترش ارتباطات مردمی و روابط فرهنگی دو کشور داریم، از جمله برگزاری نمایشگاه‌های مشترک هنری و فرهنگی، تبادل هیات‌های هنری، ادبی و فرهنگی، ارتقای صنعت گردشگری و توسعه رفت و آمد توریستی بین دو کشور.

او اظهار داشت: افزایش کلاس‌های هنری و فرهنگی به ویژه کلاس‌های آموزشی زبان فارسی از سوی خانه‌های فرهنگ ایران در جریان است و بر روی افزایش تعداد کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های پاکستان نیز کار می‌کنیم. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز