رهبر کاتولیک‌های جهان عراق را به مقصد واتیکان ترک کرد

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۹:۳۷:۱۱
کد خبر: ۱۱۴۸۸۴۰
رهبر کاتولیک‌های جهان عراق را به مقصد واتیکان ترک کرد
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان پس از سفر سه روزه به عراق و دیدار با شخصیت‌های مذهبی و سیاسی این کشور ، صبح امروز (دوشنبه ) با بدرقه برهم صالح رئیس جمهوری عراق این کشور را به مقصد واتیکان در رم ایتالیا ترک گفت.

به گزارش برنا، پاپ که پس از ۱۵ ماه توقف برنامه ها و سفرهایش بدلیل شیوع کرونا در روز جمعه به منظور انجام سفری ۳ روزه وارد عراق شد؛ در فرودگاه مورد استقبال رسمی مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور قرار گرفت. سپس در میان انبوهی از محافظان و موتورسیکلت های تشریفات و تحت تدابیر شدید امنیتی به کاخ ریاست جمهوری رفت و با برهم صالح رییس جمهور عراق دیدار و گفتگو گرد.

برهم صالح که سرور و شعف خود از سفر پاپ به کشورش را نتوانسته بود پنهان کند با اشتیاق و حرارت خاص و زبان بدنی فعال، سخنان خود را خطاب به پاپ ایراد کرده و از وی بخاطر تحمل سختی های سفر بدلیل شیوع کرونا و شرایطی که کشورش درآن بسر می برد قدردانی نمود.

پاپ نیز در سخنان خود از جامعه جهانی خواست تا به وظایف خود درباره خاورمیانه عمل کند. همچنین در جمله ای به یاد ماندنی گفت: "من بعنوان زائر و حامل پیام صلح به عراق آمدم".

پاپ بر پرچم عراق بوسه می زند. تصویری که در روز اول سفر وی انتشار گسترده ای یافت

روز دوم سفر رهبر دینی کاتولیک با ملاقات مهم و تاریخی با مرجعیت عالی شیعه عراق آغاز شد. دیداری که کمتر از یک ساعت طول کشید و درآن بر صلح و همزیستی بین ادیان تاکید ویژه ای شد. این ملاقات در رسانه های جهان بازتاب بسیار گسترده ای داشت بحدی که بیش از ۳۳۰ شبکه تلویزیونی و خبری در جهان به ۹ زبان مختلف این دیدار را پوشش دادند.

سادگی منزل آیت الله، به حضور نپذیرفتن مقامات سیاسی، اشاره پاپ به مجاهدت شیعیان در مقابله با داعش از نکات برجسته این دیدار ازنظر رسانه ها بود.

همچنین اشاره و موضع آیت الله سیستانی به موضوع فلسطین در این دیدار بازتاب گسترده یافت چراکه عده ای معتقد بودند ممکن است سفر پاپ بر عادی سازی رابطه عراق با دولت رژیم صهیونیستی تاثیر بگذارد. 

کوچه ای که منزل آیت الله در آن است و از آن ندای صلح به گوش جهانیان رسید

پاپ سپس به شهر تاریخی "اور" جایی که در کتاب مقدس مسیحیان بعنوان زادگاه حضرت ابراهیم (ع) از آن یاد می شود رفت و در آنجا با نمایندگان طوایف و ادیان مختلف عراق آیین "دعای مشترک" برای صلح را به پا داشت. در این مراسم، دعاهای مختلفی از ادیان گوناگون درباره صلح  قرائت شد.

در ابتدای این مراسم پاپ به آیاتی چند از قرآن کریم که ترجمه آنرا نیز همزمان میخواند، گوش فرا داد. این آیات درباره نیایش های حضرت ابراهیم (ع) با خداوند بودند.

پس از این برنامه صفحه توییتر منتسب به یونسکو در توییتی نوشت: اکنون عراق بر عرش تاریخ تکیه زده است.

پاپ در هنگام قرائت قرآن با هدفن به ترجمه آیات عمیقا گوش میدهد

رهبر دینی کاتولیک های دنیا سپس به بغداد بازگشت و در کلیسای ماریوسف مراسم عشای ربانی را اقامه کرد. در این مراسم شخصیت های سیاسی عراق حضور داشتند.

روز آخر سفر پاپ به استان های شمالی و مسیحی نشین عراق اختصاص داشت. به همین مناسبت استانداری اربیل از بسته شدن ورودی های این استان بخاطر میزبانی از پاپ خبر داد.

وی در بدو ورود با استقبال نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان و شخصیت های مذهبی مسیحی مواجه شد. وی به موصل رفته و در میدان حوش البیعة این شهر میان خرابه های به جا مانده از ۴ کلیسا که در زمان تسلط داعش تخریب شده بودند، با اجرای آیینی خاص برای قربانیان جنگ با داعش دعای مغفرت کرد.

از چندین روز پیش با برداشتن آوار و بقایای جنگ، مقدمات پذیرش پاپ در این کنیسه فراهم شده بود. وی با ماشینی مخصوص از بخش های دیگر این منطقه دیدن کرد.

مراسم پاپ در شهر موصل درمیان ویرانه های ۴ کلیسا

بر اساس این گزارش،‌ پس از پایان مراسم پاپ به قره قوش رفت و در بزرگترین کلیسای عراق برای قربانیان مسیحی داعشی دعا کرد. وی بعد از ظهر به اربیل بازگشت و در ورزشگاه "فرانسوا حریری" با حضور ۴ هزار نفر، مراسم عشای ربانی را برای آخرین بار انجام داد و بعد به بغداد بازگشت.

پاپ دیشب در آخرین سخنرانی خود در اربیل گفت: من به رم خواهم رفت اما عراق تا ابد در قلب من خواهد ماند. وی در جمله آخر خود به زبان عربی گفت: "ان الله معکم"

عمده سفرهای پاپ در عراق با هواپیما و بالگرد صورت گرفت و گفته می شود عمده ترین دلیل آن بالا بردن سطح حفاظت و امنیت سفر بوده است. 

پاپ فرانسیس سرانجام صبح امروز دوشنبه فرودگاه بغداد را به مقصد واتیکان در رم ایتالیا ترک کرد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز