چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

اولین دیدار دو چهره سیاسی در سال جدید/ اظهارات جنجالی آقا محسن

۱۳۹۹/۱۲/۲۱ - ۰۵:۲۷:۵۲
کد خبر: ۱۱۴۹۱۱۴
اولین دیدار دو چهره سیاسی در سال جدید/ اظهارات جنجالی آقا محسن
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به کنگره ملی «لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز» ویژه تجلیل از زنان شهید، جانباز و آزاده، این زنان مجاهد، شجاع و فداکار را از برترین قله‌های افتخارات انقلاب اسلامی خواندند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

شهیدان و جانبازان و آزادگان زن، نمایشگران یکی از برترین قله‌های افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی‌اند. قدرت ایمان، راه مجاهدت‌های بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنه‌های شگفت‌انگیز و کم‌نظیری از حضور شجاعانه و فداکارانه و مبتکرانه آنان در میدان‌های دشوار پدید آورد. از تظاهرات شورانگیز روزهای انقلاب تا دوران فراموش‌نشدنی دفاع مقدس و از قهرمانی در صفوف نبرد تا دل‌بریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیشباز خطر و تا خدمات پشت جبهه‌ و از حضور در جبهه علم و تحقیق و فناوری و درخشندگی در وادی ادبیات و هنر، تا هنرنمایی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مدیریت‌ها‌ و سرانجام فداکاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در آزمون پرخطر اخیر، همه و همه نشانه‌های اعتلای معنوی زنِ ایرانی است که به برکت نظام اسلامی و درس‌ها و ارزش‌گذاری‌های اسلام پدید آمده است. بی‌شک زنان شهید و جانباز و آزاده -‌که تعداد آنان را هفده هزار دانسته‌اند- در قله این افتخارات‌اند. زن ایرانی توانست به‌رغم فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیل‌شده بر بسیاری از زنان در دوران نحس پهلوی، خود را به شرافت و طهارت مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است. و الحمد‌لله رب‌العالمین

چهره هفته؛ دکتر روحانی

روز شنبه حسن روحانی، رئیس جمهور و سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات با یکدیگر دیدار کرده‌اند. این اولین دیدار این دو چهره شاخص سیاسی است.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و از چهره‌های نزدیک به سیدمحمد خاتمی در این باره به خبرنگار «اعتماد» توضیح داد که این دیدار روز شنبه و برای اولین‌بار در سال 1399 انجام شده است. امام گفته است: «در سال 1399 به ‌خاطر وجود شرایط کرونا بین آنان دیداری انجام نشده بود و این اولین دیدار بود که صورت گرفت. به‌ هر حال جلسات اینچنینی بین آقایان خاتمی و روحانی مرسوم بوده و این‌گونه نیست که این یک اتفاق خاص و تازه‌ای باشد.»

امام البته از جزییات موضوعات مطرح شده در نشست اخیر روسای جمهوری فعلی و دولت اصلاحات ابراز بی‌اطلاعی کرده اما در عین حال به «اعتماد» گفته است: «فکر می‌کنم احتمالا آقایان خاتمی و روحانی هم تجدید دیدار کرده‌اند و هم در خلال آن، به بحث و بررسی موضوعات روز کشور پرداخته‌اند.» او همچنین می‌گوید: «احتمالا آقای خاتمی مشورت‌هایی که احساس می‌کرده درباره موضوعات مختلف لازم است در اختیار آقای روحانی قرار دهد، منتقل کرده است.»

دیدار خاتمی و روحانی در حالی انجام می‌شود که فضای کشور به ‌سمت انتخاباتی شدن و رقابت سیاسی پیش می‌رود و این روزها دستورکار و بحث بسیاری از محافل سیاسی، انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است.

حاشیه هفته؛ اظهارات محسن رضایی

واکنش‌ها به سخنان محسن رضایی همچنان ادامه دارد نه صرفا در حوزه پرونده هسته‌ای و برجام و مذاکره با آمریکا بلکه حتی در حوزه روابط منطقه‌ای.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، قاعدتا نباید اظهاراتی کند که حاوی یا حامل بی‌اطلاعی یا اشتباهاتی فاحش باشد! وزارت خارجه و ظریف پیش‌تر اعلام کرده بودند که آنچه او گفت و بعدا مجبور به تکذیبش شد، نظر شخصی‌اش است. حالا درباره سخنانش درباره عراق و سوریه هم روابط عمومی وزارت امور خارجه اطلاعیه داده و گفته مواضع او با نگاه جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد. وزارت خارجه با اشاره به اظهارات محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای درخصوص عراق و سوریه اعلام کرده: آنچه گفته شده است دیدگاه شخصی مصاحب‌شونده بوده و با نگاه جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد و ایران در همه موارد و مقاطع بر اساس اصل برادری به کمک دولت‌های عراق و سوریه شتافت که جلوه بارز آن را در مبارزه با داعش می‌توان دید. اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه افزوده است: ایران با درک خطر تروریسم بر منطقه و بنا به درخواست دولت عراق و سوریه برای مبارزه با داعش حضور پیدا کرد.

اخیرا محسن رضایی در گفت‌وگویی که با فایننشال تایمز داشته، گفته است ما از ملت‌های منطقه که با تجاوز روبه‌رو هستند، دفاع خواهیم کرد به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود می‌دانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمک‌ها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود. وی گفته است: از این به بعد، هر یک ریال که به هرکسی بدهیم، یک ریال را ادعا خواهیم کرد، زیرا اقتصاد برای ما بسیار مهم است. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و سپس ببینیم که سایر کشور‌ها از مزایای اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.

محسن رضایی بخش دیگری از سخنانش را در همان مصاحبه با فایننشال‌تایمز در توییتی تکذیب کرده بود اما این بخش جدید گفته‌ا‌ش درباره سوریه و عراق را هنوز تکذیب نکرده است.

محسن رضایی در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز که بعدا در یک توییت آن را پس گرفت، گفته بود: «ما از ملت‌های منطقه که با تجاوز روبه‌رو هستند، دفاع خواهیم کرد به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود می‌دانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمک‌ها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود».

خبر هفته؛ کناره گیری سعید محمد

سعید محمد ۱۵ مهر سال ۱۳۹۷ و با حکم سرلشکر جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، جانشین سردار عبداللهی شد. این انتصاب در سپاه با انتصاب‌های پیشین تفاوت‌هایی داشت. سعید محمد به‌عنوان چهره‌ای جوان و از نسل دوم سپاه به‌عنوان فرمانده ارشد بازوی مهندسی و عمرانی سپاه منصوب شده بود که در هفته جاری از سمت خود استعفا کرد.

در ادامه «سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حکمی سردار سرتیپ دوم پاسدار سید‌حسین هوشی‌سادات را به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه منصوب کرد. فرمانده کل سپاه همچنین با قدردانی از زحمات و تلاش‌های سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر سعید محمد در دوره تصدی فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) او را به‌عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب کرد. گفتنی است سردار هوشی‌ سادات پیش‌ از ‌این معاون مهندسی و پدافند غیر‌عامل سپاه را عهده‌دار بوده است.»

متن استعفای سعید محمد به این شرح است: «با توجه به برخی شایعات و بروز برخی شائبه‌های سیاسی- انتخاباتی و در راستای صیانت از قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیا، از سمت خود استعفا می‌دهم. امید است این قرارگاه در جهت ادامه مأموریت‌های خود بیش‌از‌پیش موفق بوده و برگ‌های زرین دیگری به دفتر خدمات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیفزاید. بنده نیز به‌عنوان سرباز رهبر معظم انقلاب همواره در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در خط نورانی امام (ره)، رهبری و شهدای گران‌قدر انقلاب، خدمتگزار مردم عزیز ایران سرافراز خواهم بود».

جنجال هفته؛ اعلام محکومیت عیسی کلانتری

یک خبرگزاری اصولگرا اعلام کرد؛ رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به ۴ ماه حبس تعزیری و منع عضویت در احزاب و گروه‌ها سیاسی و اجتماعی به مدت ۲ سال و همچنین پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. در متن این حکم آمده است: «اتمام رسیدگی به پرونده اتهامات عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، نامبرده به اتهام توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به صورت بدوی به ۴ ماه حبس تعزیری و منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی به مدت ۲ سال محکوم شد. کلانتری همچنین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی نیز به پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری محکوم شد.»

این خبرگزاری اما این خبر را در حالی منتشر کرده که ساعاتی بعد معاون حقوقی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت که «هیچ حکم محکومیتی برای آقای کلانتری صادر نشده است»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز