غریب آبادی ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس را تشریح کرد

۱۳۹۹/۱۲/۲۱ - ۰۰:۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۱۵۰۵۷۴
غریب آبادی ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس را تشریح کرد
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، ابعاد ضمیمه فنی بیانیه مشترک اخیر ایران و آژانس را در گفت‌وگو با خبرنگاران تشریح کرد.

به گزارش برنا، کاظم غریب آبادی، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت؛ همانگونه که در بند دوم این تفاهم آمده است، آژانس به فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود برای مدت تا سه ماه طبق فهرست فنی پیوست این تفاهم ادامه خواهد داد.

این ضمیمه، کمتر از یک صفحه و نیم است و محتوای آن (بدون ذکر نام تأسیسات هسته‌ای ای به دلیل محرمانگی) به شرح زیر می باشد:

- ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه دهند.

- دوربین های نصب شده در راستای فعالیت پادمانی در تأسیسات اظهار شده نیز در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه می دهند. 

- ایران برای مدت تا سه ماه سوابق کامل برخی فعالیت ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین ها را حفظ خواهد کرد.

- داده ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی و زمانی به آژانس ارائه می‌شود که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از رفع کامل تحریم هاست. در غیر این صورت، تمامی این اطلاعات در پایان ماه سوم حذف و پاک خواهند شد.

- ایران در این دوره سه ماهه، بروزرسانی اظهارنامه های پروتکل الحاقی را ارائه نخواهد کرد، مگر زمانی که تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از رفع کامل تحریم هاست.

غریب آبادی در ادامه افزود: اینکه مدیرکل آژانس بعد از برگشت، چه گفت مهم نیست، مهم این است بدانیم که هیچ اقدامی برخلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته است. اینکه آژانس همین اقدامات (ذخیره سازی داده ها بدون دسترسی آژانس به آنها مگر لغو تمامی تحریم ها در طول سه ماه) را به منزله تداوم فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود دیده، در حالی که تمامی اقدامات داوطلبانه و شفاف ساز از جمله پروتکل الحاقی از ۵ اسفندماه متوقف شدند، یک دستاورد مذاکراتی خواند.

نماینده دائم کشورمان در مورد علت ذکر سه ماه نیز با رد هرگونه گمانه زمانی  در مورد ارتباط این موضوع با مباحث داخلی، گفت: این تاریخ به پیشنهاد آژانس در متن قید شد، چرا که اجلاس های شورای حکام هر سه ماه یکبار برگزار می شوند و مدیرکل نیز به شورا از روند تحولات گزارش می دهد.

وی افزود: پیشنهاد ما دو ماه بود که بعد از بحث و بررسی و برخی نکات فنی بر دوره زمانی سه ماهه تفاهم شد.

غریب آبادی همچنین با اشاره به این که برخی ها به نقل از مدیرکل آژانس بعد از برگشت از تهران گفتند که بازرسی های سرزده همچنان ادامه خواهد یافت و این را به منزله نقض قانون مجلس تلقی کردند نیز ضمن تاکید بر پرهیز از گمانه زنی در مورد موضوعاتی که ابعاد حقوقی ‌و فنی دارند، بیان داشت: بازرسی سرزده و همچنین بازرسی ویژه دو نوع بازرسی تحت تعهدات پادمانی هستند، آنچه که تحت پروتکل الحاقی انجام می شود دسترسی تکمیلی است.

گفتنی است که ایران پنجم اسفند ماه امسال در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

نظر شما