ائتلاف سعودی از بیم سقوط استان مأرب، به دنبال نقض توافق «الحدیده» است

۱۳۹۹/۱۲/۲۲ - ۲۳:۳۶:۰۹
کد خبر: ۱۱۵۱۲۲۴
ائتلاف سعودی از بیم سقوط استان مأرب، به دنبال نقض توافق «الحدیده» است
پیش‌روی نیروهای ارتش یمن در استان مأرب، ائتلاف سعودی را دستپاچه کرده و این ائتلاف درصدد است با حمله به ساحل غربی یمن مانع این پیشروی‌ها شود.

به گزارش برنا؛ ائتلاف سعودی اعلام کرد که برای مقابله با نیروی‌های دولت نجات ملی یمن پیشروی  این نیروها، جبهه استان الحُدیده را تقویت کند تا از این طریق فشار به نیروهای مورد حمایت خود را کاهش دهد.

شبکه سعودی «العربیه» به نقل از منابعی در ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی جمعه‌شب گزارش داد که تقویت این جبهه که نزدیک به دو سال است، آتش‌بس در آن حاکم است به دو صورت خواهد بود.

بر اساس ادعای این منابع، ائتلاف سعودی علاوه بر اعزام نیروهای اضافی به ساحل غربی الحدیده، نیروهای دریایی را به آب‌های نزدیک به الحدیده ارسال کرده است.

ائتلاف سعودی اخیرا بعد از پیشروی نیروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب که در سمت شرق پایتخت قرار داد، و نزدیک شدن به مرکز این شهر، از این بیم دارد که این استان نفت‌خیز و راهبری یمن به دست نیروهای انصارالله و دولت نجات ملی مین (صنعاء) بیفتد.

در صورت حمله ائتلاف سعودی به ساحل الحدیده، این ائتلاف رسماً توافق آتش‌بس در این استان ساحلی را نقض خواهد کرد و جان بیش از یک میلیون نفر از یمنی‌ها را- چه آن‌هایی که ساکن این استان بوده و چه آن‌هایی که به این منطقه مهاجرت کرده و پناهنده شده‌‌اند- به خطر خواهد انداخت.

نمایندگان دولت نجات ملی (صنعاء) و دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن که مورد حمایت ریاض)، ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ بود که در شهر استکهلم، پایتخت سوئد بر سر توقف آتش بس در استان الحدیده، تبادل اسرا و تداوم گفت‌وگوها توافق کردند.با این حال، نیروهای دولت مستعفی که مورد حمایت ائتلاف سعودی هستند، از زمان حصول این توافق، بارها آن را نقض کرده‌اند و مانع پیشرفت این توافق شده‌اند.

این توافق با هدف توقف درگیری‌ها در این شهر بندری یمن که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد کمک‌های انسانی به این کشور از طریق آن وارد می‌شود، صورت گرفت تا این کمک‌ها در سایه بازگشت آرامش به این شهر با سرعت بیشتری انجام شود.

ائتلاف سعودی همچنین تلاش دارد در استان‌‌های تعز (جنوب غرب) و حجة (شمال غرب) جبهه‌های جدیدی را علیه نیروهای دولت نجات ملی بگشاید که نشان دهنده جدی بودن خطر سقوط مرکز استان مأرب است.

این ائتلاف بعد از ظهر امروز جمعه مدعی شد که در استان حجه ده روستا را به کنترل خود درآورده است که نیروهای یمنی با انتشار تصاویری از خودروهای به غنیمت گرفته شده، به این ادعاها پاسخ دادند.

نظر شما