در نشست اقتصادی مجلس با حضور اعضای دولت چه گذشت؟

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۱۵:۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۱۵۳۰۹۰
در نشست اقتصادی مجلس با حضور اعضای دولت چه گذشت؟
نشست مشترک اعضای کمیسیون‌صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس با حضور وزرای صمت و جهاد کشاورزی برای بررسی وضعیت بازار و دلایل گرانی کالاهای اساسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، نشست مشترک اعضای کمیسیون‌صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس با حضور وزرای صمت و جهاد کشاورزی برای بررسی وضعیت بازار و دلایل گرانی کالاهای اساسی برگزار شد.

دراین‌نشست علیرضا رزم حسینی وزیر صمت گفت: به دنبال این نیستیم که قانون انتزاع را بهانه کنیم و مسئولیت خود را نپذیریم، اما باید به این نکته توجه شود که اختیارات ستاد تنظیم بازار مانند تعیین عوارض و اعمال ممنوعیت واردات برخی کالاها تمدید نشده است. با وجود اینکه در حیطه مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما به اصرار وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده مرغ را از کشتارگاه تحویل گرفته و به دست مصرف کننده برسانیم. در تلاشیم آثار تورمی ناشی از رشد نقدینگی و افزایش نرخ ارز و سیاست های پولی را کاهش دهیم، برای تنظیم بازار مقرر شده که 50 هزار تن مرغ وارد کشور شود.

کاظم خاوازی وزیر کشاورزی ‌گفت: در زمینه تولید میوه، تخم مرغ و گوشت مشکلی وجود ندارد و مسئولیت توزیع میوه در بازار، برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، به رؤسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها ابلاغ شده است تا فضای موردنیاز برای متقاضیان عرضه مستقیم میوه، تامین شود.در زمینه تخم مرغ، مازاد تولید داریم و باید این محصول با قیمت مصوب در بازار عرضه شود، طی 3 ماه گذشته هیچ عاملی تولید مرغ را تحت تاثیر قرار نداده و براساس برنامه ستاد تنظیم بازار، مرغ تولید شده است. اگر عاملی تولید این محصول را تحت تاثیر قرار دهد متوجه آن می شویم.افزایش قیمت مرغ با میزان تولید آن ارتباطی ندارد،بسیاری از واحدهای بزرگ در حال جمع آوری و احتکار مرغ هستند زیرا تصور می کردند ارز 4200 تومانی حذف می‌شود. اختلاف نظری بین وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه محل تحویل مرغ وجود داشت که مقرر شد گوشت تحویلی در کشتارگاه به وزارت صمت تحویل داده شود.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست‌گفت: فارغ از اینکه مجلس دهم با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده، مسئولیت ستاد اقتصادی دولت به قوت خود باقی است و هیات دولت باید با تنظیم مناسبات میان وزرا، بازار را ساماندهی کند. موضوعاتی مانند قانون انتزاع که به درخواست وزیر صمت سابق به این وزارتخانه محول شد، رافع وظایف هیات وزیران و رئیس جمهور در مدیریت بازار نیست و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.جمع‌بندی این نشست به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد، باید با اقدامات کوتاه مدت، بازار کالاهای اساسی را تنظیم کرد. مجلس بهانه ای از دولت برای ساماندهی بازار نمی پذیرد.باید با اقدامات بلندمدت مانند اصلاح ساختار، زمینه کاهش قیمت ها را فراهم کرد، دولت باید بازار را تنظیم کند و مجلس نیز در تحقق این مهم از مسئولان پشتیبانی می کند.

در این نشست عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: حدود 5 ماه پیش بین وزرای صمت و جهاد کشاورزی توافقی در حوزه تامین و تولید کالاهای اساسی حاصل شد، در صورتی که این توافق اجرایی می شد، شرایط کنونی در بازار ایجاد نمی شد. بدون دلیل مشخص و یا ارائه راهکار با این توافق مخالفت شده‌است‌، در حال حاضر افزایش قیمت کالاهای اساسی و تشکیل صف برای خرید برخی کالاها مانند مرغ گلایه های بسیاری ایجاد کرده که باید با برنامه ریزی مناسب، این مشکلات را برطرف کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری شود.

سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، گفت: عرضه مستقیم مرغ و میوه در استان ها به منظور آرامش بازار باید ادامه پیدا کند، عرضه مرغ منجمد باید تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد، موافق واردات 50 هزار تنی مرغ نیستیم، اگر 1500 تومان قیمت مصوب افزایش پیدا کند تولیدکنندگان به راحتی می توانند این میزان را تامین کنند. واردات مرغ پالس خوبی به جامعه و تولیدکنندگان نمی دهد، برای همه ما افزایش قیمت مرغ اهمیت بسیار بالایی دارد و همه باید در کنار یکدیگر تصمیماتی اتخاذ کنیم تا بازار آرامش لازم را کسب کند.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس نیز با اشاره به اینکه محدودیت در توزیع مردم را به صف خرید مرغ کشانده است، ادامه داد: باید ابزار شبه کوپنی راه اندازی شود تا مردم بدون قرارگیری در صف نیاز خود را تامین کنند. باید بازار مرغ اشباع شود،  قیمت های دولتی و آزاد مرغ باید به یکدیگر نزدیک شوند تا صفوف حذف شود و مردم در شرایط بهتری خرید خود را انجام دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز