نماینده مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس:

قانون رفع موانع تولید ۱۰ سال است که معطل مانده است/ قانون آیین نامه داخلی مجلس باید فورا اصلاح شود/ به شعور مردم باید احترام گذاشت

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۰۵:۴۴:۳۱
کد خبر: ۱۱۵۳۴۸۱
قانون رفع موانع تولید ۱۰ سال است که معطل مانده است/ قانون آیین نامه داخلی مجلس باید فورا اصلاح شود/ به شعور مردم باید احترام گذاشت
نماینده مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس گفت: در اداره مجلس، اصلاح فوری قانون آیین نامه داخلی موجب کارآیی مجلس خواهد شد که در حال حاضر بسیار ضعیف است.

«مصطفی میرسلیم»، نماینده مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در پاسخ به این سوال که "از نظر شما ضعف های کشور به لحاظ ساختاری در قرن گذشته چه بوده و برای ریل گذاری جدید چه کار باید بکنیم؟" گفت: قرن گذشته را باید در کشور ما قرن نفتی نام گذاری کرد. البته نفت قبل از آن، به دست انگلیسی ها استخراج شده بود و آنها در دوران قاجار و به ویژه پهلوی اول ساختاری برای کشور ما تدارک دیده بودند که مناسب با اکتشاف و استخراج و انتقال و پالایش و بهره برداری بی دردسر از چاه های نفت و تعمیر و نگهداری از تأسیسات وابسته به آن، باشد. اینها مبانی دیوان سالاری و فعالیت های صنعتی و اشتغال کشور بویژه در رده کارگری شد. سهم ایرانیان، با این که  بزرگترین پالایشگاه آن روز جهان را در آبادان بنا نهاده بودند، در اشتغال، بیشتر شامل رده های ساده کارگری می شد و بقیه امور تخصصی در اختیار مهندسان و مدیران انگلیسی بود و همین حالت در بخش های دیگر کشور، نظیر گمرک و دارایی و ژاندارمری تحت نظر کشورهای اروپایی دیگر قرار داشت و عادی تلقی می شد. چنان ساختاری به هیچ وجه برازنده کشوری با آن سابقه تمدنی نبود.

او ادامه داد: نفت منبع درآمد تضمین شده و مطمئنی برای دولت ها بود و لذا آنها نیز خود را با خواسته انگلیسی ها تطبیق داده‌اند. تقریبا کشور به سمت اقتصاد تک محصول نفت، ساختار پیدا کرد. در این ساختار وجود کارگر سربزیر و سختکوش و کم توقع، لازم بود و برای همین هدف نیز برنامه ریزی کردند و ساختار دادند که به تدریج به صورت دیوانسالاری قاهر بر کشور مستولی شد و کل مدیریت کشور را فراگرفت. در این ساختار طبیعتا جایگاهی برای اشراف و خلاقیت و ابتکار عمل و طراحی و خودباوری و اداره راهبردی کشور و بویژه همه جانبه نگری وجود نداشت و در نتیجه استقرار تدریجی آن، نه فقط اقتصاد، که فرهنگ و امور اجتماعی کشور نیز به طور ماندگار عمیقا متاثر شد به طوری که امروز حتی با گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، آثار آن خودباختگی کاملا پاک نشده است و نیازمند تلاش جدی بویژه در محورهای تعیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب، است.

 او در پاسخ به این سوال که چه بخش هایی برای رسیدن به توسعه نیازمند اصلاح هستند، مطرح کرد: در قرن گذشته به ترتیب، در ابتدای قرن، شاهد روی کار آوردن رضاخان به دست انگلیسی ها بودیم و در دهه پس از ۱۳۳۰ سرکوب نهضت ملی رخ داد و در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ قیام مردم به خاک و خون کشیده شد، تا این که به لطف خدا و به کوری چشم منافقان و معاندان، در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ با رهبری انقلابی ترین مرد جهان، امام خمینی رحمت الله علیه، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. در آن ۵۷ سال حکومت شوم پهلوی، توسعه در جهتی انجام گرفت که کشور بتواند، وظیفه ای را که بیگانگان برایش ترسیم کرده بودند ایفا کند و منابع انسانی و سرزمینی ما را در خدمت منافع آمریکا و یارانش بویژه انگلستان قرار دهد؛ در واقع توسعه ایران طفیلی رشد و سلطه مستکبران بود. من به یاد می آورم که در پاییز ۱۳۵۴ برای اولین بار در کارخانه عظیم ماشین سازی اراک، به فکر آموزش طراحی مهندسی افتاده بودند! پس توسعه کشور جنبه صرفا مصرفی داشت و در نتیجه بخش های مهمی، برمبنای شناخت عمیق قابلیتهای کشور چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر منابع خدادادی سرزمینی، باید موضوع تحول و پیشرفت قرار می گرفت از جمله فناوری و نوآوری، طراحی محصول، نمونه سازی و تولید تجاری، مراعات کیفیت و مقررات محیط زیست و سلامتی همه جانبه انسان، بهبود بازده و بهره وری، اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی، ایجاد خودکفایی در مورد کالاهای اساسی، شیوه حکمرانی و آینده نگری، شایسته گزینی در انتخاب مسئولان، اطلاع رسانی و استقرار مردمسالاری دینی، مبارزه همه جانبه با فساد و فرآیندهای فسادآفرین؛ همه اینها و مواردی دیگر نظیر آن، بر پایه خودباوری و جرات اقدام با اتکا بر مشورت با نخبگان مردمی و در نهایت با توکل بر خدا.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که قوانین نیازمند چه تغییراتی هستند، گفت: ما با اولویت باید به اصلاح چند قانون مهم و کلیدی بپردازیم تا راه برای پیشرفت باز شود. در اداره مجلس، اصلاح فوری قانون آیین نامه داخلی موجب کارآیی مجلس خواهد شد که در حال حاضر بسیار ضعیف است. در بهبود کیفی اداره امور کشور و مشارکت عمومی، با اصلاح قانون انتخابات و قانون احزاب، راه تقویت مردم سالاری دینی باز خواهد شد. امروز خودکامگی ها و فردگرایی ها ما را تهدید می کند. قدرت جمهوری اسلامی در اقتدار مردم شریف آن است وقتی کاملا متشکل شده باشند، البته برای رضای خدا و با هدف اطاعت از او.

 این نماینده مجلس افزود: در مقابله با فساد و فسادزائی، با اصلاح قانون شهرداری ها و نحوه نظارت بر فعالیت های  واردات و صادرات کالا در مبادی گمرکی، آمادگی لازم برای خروج از انحرافاتی که تبهکاران و نامردان در کشور ایجاد کرده اند، باز می شود. در بهبود وضع اقتصادی با اصلاح قانون بانک داری، از تورم لجام گسیخته ای که با خلق پول پدیدار شده نجات می یابیم و از خطر معاملات ربوی مصون می شویم، معاملاتی که در حکم جنگ با خدا است و بنابراین ادامه آنها هیچ برکتی برای کشور نخواهد داشت. در مقابله با جنگ نرم دشمنان، با قانونمند کردن فعالیت ها در فضای مجازی راه استفاده از مزایای پیشرفت فناوری ضمن جلوگیری از سوء استفاده آن فراهم می شود تاخیر در این کار خسارت بار است.

او در پاسخ به این سوال که اگر شما مسئول بودید برای برون رفت از این شرایط چکار می‌کردید، گفت: به شعور مردم باید احترام گذاشت و با آنها باید با صداقت و کرامت برخورد کرد. مردم ما بسیار شریف اند و این جفای بزرگی است که با آنها سیاسی کارانه و تبلیغاتی مآبانه، مواجه شویم. با توجه به فلاکتی که گریبان بسیاری از مردم تنگدست را گرفته است باید فورا به فریاد گروه های محروم و آسیب پذیر رسید؛ بویژه با توزیع مستقیم کالاهای اساسی و حذف واسطه های غیر ضروری و دلال های انگلی.

میرسلیم گفت: به موازات این امر، قانون رفع موانع تولید را که ده سال‌است معطل مانده باید اجرا کرد و همچنین به قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح الگوی مصرف، به طور کامل باید پرداخت و از خلاصه کردن هدفمندی یارانه ها، در پرداخت های نقدی ماهانه باید پرهیز کرد.از لحاظ اجتماعی جلو تبعیض های ناروا باید گرفته شود. دستگاه قضائی مراقب ویژه خواری مسئولان باشد، ویژه خواری مسئولان و متصدیان امور به نفع یکدیگر سر منشاء بسیاری از تباهی ها است. استفاده از امکانات عمومی از جمله صدا و سیما، برای منافع مالی، سیاسی و اجتماعی خود و یاران و گروه سیاسی و اجتماعی وابسته به خود این مضحکه بزرگی است. اینکه در جمهوری اسلامی شاهد کارگشایی مسئولان و توصیه بازی کارکنان حکومتی و دستگاه های عمومی غیردولتی به نفع یکدیگر باشیم؛ ضرر آن در نهایت متوجه مردم بینوا می شود.

میرسلیم در آستانه سال نو خطاب به مردم بیان کرد: نوروز یعنی روز امید به آینده و تجربه گرفتن از گذشته. به مناسبت همین نوروز حتما خوب است به فکر شناخت بهتر از خودمان باشیم و از بزرگترها درباره آن شناخت بپرسیم و درس بگیریم تا بهتر بتوانیم، به تکالیف فردی و اجتماعی خود عمل کنیم و آماده ظهور پر از عدل و داد امام زمان شویم. چه چیزی در این قرن های متمادی باعث برخی شکست های ما شده، بویژه وقایع تاریخی صدر اسلام را فراموش نکنیم. جریان نفاق و انحراف و فتنه هیچگاه دست از فعالیتهای تخریبی خود برنداشته است. مبادا در دام همان پول پرستی ها و جاه طلبی ها و ریاست خواهی ها و شهوات اسیر شویم. مبادا دشمنان کینه توز ما، نفسانیات ما را ابزار غلبه بر ما قرار دهند؛ ببینیم چه خصلت های مثبتی در مردم شریف ما، نظیر ظلم ستیزی و حق طلبی، باعث پیروزی های تاریخی ما و نجات ما از شر طاغوتیان و مستبدان روزگار، شده است؟ آن خصلت ها را تقویت کنیم. ببینیم در ما چه صفات نیکی، همچون خداباوری و یاد دائمی و قلبی او، الگو گرفتن از پیامبر اکرم و اهل بیت او علیهم السلام، با ایثار به فکر محرومان و دیگران بودن، موجب اعتلای ما در مقاطع حساس تاریخ شده است آن صفات را در خود احیا و تقویت کنیم. 

میرسلیم در پایان گفت: خصوصا مراقب طرح های بی امان دشمن بودن از یادمان نرود بویژه درمورد ۱) تفرقه افکنی بین مردم و در جدا کردن آنها از مقام معظم رهبری ۲) ایجاد یاس از خود و از آینده خود ۳) ایجاد بدبینی نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی شکوهمندمان ۴) فراموش کردن خوبی ها و بزرگواری های ایرانیان مجاهد و دلیر و میهن دوست و شهیدپرور و از جان گذشته در راه اعتقادات نجات بخش وحیانی، و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور  ۵) کاهش رغبت در آنها برای مشارکت در سرنوشت خود و در نتیجه سوق دادن‌ آنها به پناه آوردن به دشمنان شیطان صفت. از خدای قادر متعال می خواهم نصرت با برکت خود را نصیب مردم هوشمند و انقلابی و مومن و بزرگوارمان بفرماید و ما را از بلایای مختلف در امان نگهدارد و سال آینده را سال نجات از بیماری کرونا و از شر آمریکای کینه توز و حیله گر و از شر یاران سست عهد اروپائیش، قرار دهد وما را آماده پذیرش قدوم مبارک مولایمان بفرماید. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز