لاوروف با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کرد

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۱۹:۳۷:۵۷
کد خبر: ۱۱۵۴۱۴۴
لاوروف با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کرد
وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: تلاش ها و اقدامات برای احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) ادامه دارد.

به گزارش برنا، لاوروف روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: درباره وضعیت منطقه خلیج فارس گفت و گو و درباره اقداماتی که برای احیای کامل برجام صورت می گیرد، هم مباحثی مطرح شد.  

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در دیدار امروز درخصوص مسائل دیگری که موجب نگرانی کشورهای منطقه (خلیج فارس) می شود و نیز اقدامات جامع در راستای اجرای توافق های در منطقه گفت و گو کردیم.

وی ادامه داد: توجه طرف اسراییلی را به طرح روسی تامین امنیت منطقه خلیج فارس جلب کردیم که در ان امکان مشارکت کشورهای دیگر نیز پیش بینی و منظور شده است.  

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت: از عادی سازی روابط اسراییل و برخی کشورهای عربی استقبال می کنیم و معتقدیم که این روند باید به حل و فصل جامع مسائل منطقه کمک کند که شامل حل مساله فلسطین می شود.   

وی افزود: در این دیدار به وضعیت مناقشه اسراییل و اعراب توجه خاص شد.

وی ادامه داد: من در دیدار با اشکنازی تصریح کردم که روسیه برای کمک به آغاز گفت و گوهای مستقیم بین اسراییل و فلسطین آمادگی دارد که باید برمبنای معیارهای بین المللی باشد و شامل تاسیس حکومت مستقل فلسطین شود.  

لاوروف در ادامه گفت: ما بر تمامیت ارضی، یکپارچگی و حق حاکمیت سوریه تاکید کردیم.  لاوروف خاطرنشان کرد: طرف اسراییلی را از اقدامات در فرمت مذاکرات آستانه برای حل و
فصل مسائل سوریه مطلع کردیم.  

وی همچنین با تاکید بر حمایت روسیه از فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه افزود: به فعالیت این کمیته برای اصلاح قانون اساسی سوریه توجه خاص داریم و به اقداماتی که در این جهت صورت می گیرد اشاره کردیم.  

لاوروف افزود: تلاش می کنیم به همراه سایر شرکا در مذاکرات در فرمت آستانه مقدمات برگزاری نشست ششم کمیته قانون اساسی سوریه را فراهم کنیم تا این نشست سودمند باشد.

وزیر خارجه روسیه در مورد پیشنهاد گیر پدرسون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه برای افزایش شمار کشورهای مذاکره کننده در مساله سوریه نیز گفت که روسیه به همراه ایران و ترکیه در فرمت استانه برای حل مسائل سوریه تلاش می کند و این سه کشور از مفاد قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت پیروی می کنند.

وی افزود: اما آمریکا و کشورهای غربی در عمل اثبات کرده اند که از قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت پیروی نمی کنند و روسیه آن را مانعی برای شرکت این کشورها در مذاکرات می بیند.  

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در کنفرانس مطبوعاتی با لاوروف گفت که اسراییل مخالف حکم دادگاه بین المللی لاهه در مورد فلسطین است.  

وی ادامه داد: دادگاه بین المللی لاهه فقط به امور مربوط به کشورها می پردازد در حالی که ما فلسطین را یک کشور نمی دانیم. ما سیستم قضایی خود را داریم که در آن در مورد مسائل حکم صادر می شود.  

اشکنازی با بیان اینکه تصمیم دادگاه بین المللی لاهه ماهیت سیاسی دارد، اظهار داشت: این حکم حل و فصل مساله فلسطین را دشوارتر می کند.  

نظر شما