آنچه در اردیبهشت سال ۹۹ در عرصه سیاسی گذشت

۱۴۰۰/۰۱/۰۲ - ۰۵:۰۱:۲۸
کد خبر: ۱۱۵۵۰۴۸
آنچه در اردیبهشت سال ۹۹ در عرصه سیاسی گذشت
سال 99 با همه فرازونشیب های فروان پایان یافت که تنها بخشی از این اتفاقات را مرور می کنیم.

به گزارش برنا، اخبار مهم در اردیبهشت ماه سال 99 به شرح زیر است:

اخبار اول اردیبهشت99:

رییس دفتر رییس‌جمهوری به بهانه روز سعدی، در یادداشتی اینستاگرامی تحریم‌های ضد بشری آمریکا علیه ایران مورد سرزنش قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران در توییتی برخی از فعالیت‌های خود و نماینده‌های ویژه جمهوری اسلامی در خارج از کشور را تشریح کرد.

مقامات نیویورک یک بانک‌ کره‌ جنوبی را با ادعای اتهام به پولشویی برای ایران ۳۵ میلیون دلار جریمه کرده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط سخت حاکم بر جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا، گفت: امیدواریم این شرایط سخت برخی را متنبه کند تا نسبت به اشتباهات خود تجدید نظر کرده و روابط انسانی را مبنای عملکرد خود قرار دهند.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ویروس کرونا در ایران از آمادگی برای انتقال تجربیات در این زمینه به کشورهای همسایه و دوست خبرداد و گفت: آمادگی داریم درصورت نیاز تجهیزات مورد نظر برای مقابله با ویروس کرونا را در اختیار کشور دوست آذربایجان قرار دهیم.

یک کارشناس عراقی اعلام کرد که آمریکا به دولت عراق پیشنهاد داده است که به جای ایران از سه کشور عربی برق و گاز وارد کند.

وزیر امور خارجه کشورمان، با بشار اسد رییس جمهور سوریه و ولید معلم همتای سوری خود دیدار و رایزنی کرد .

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بزرگترین بیمارستان 64 تخت تخصصی خاتم الانبیاء نیروی دریایی ارتش در چابهار در سال جاری افتتاح و بهره برداری خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا که تاکنون از لغو یا کاهش تحریم‌های ملت ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا خوددای کرده است، مدعی شد در صورت درخواست تهران، آماده کمک‌رسانی در این زمینه است.

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به سفر روز دوشنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از مباحث مهم در جریان این سفر رایزنی در ارتباط با ضرورت خروج هر چه زودتر نیروهای خارجی از جمله نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی از سوریه باشد.

2 اردیبهشت99:

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و قطر، گفت: قطر به عنوان کشوری دوست و همسایه همواره در مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایران حائز اهمیت بوده است.

رئیس‌جمهور روابط ایران و اوگاندا را بسیار خوب و مبتنی بر احترام متقابل دانست و گفت: آمادگی داریم بدون هیچ محدودیتی مناسبات دوجانبه را در همه زمینه‌ها توسعه دهیم و از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در دو کشور در راستای مناسبات دوستانه استفاده کنیم.

سفیر سوئیس در ایران با حضور در ساختمان صلح، با رییس جمعیت هلال‌احمر ایران در خصوص تأمین اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای کمک به بیماران مبتلا به ویروس کووید- ۱۹گفت‌وگو کرد.

ؤسای جمهور ایران و روسیه روابط و همکاری‌های فی مابین را صمیمانه، راهبردی و استراتژیک دانسته و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران – مسکو و تسریع در اجرای توافقات تاکید کردند.

رئیس جمهور گفت: در شرایطی که بسیاری کشورها با پاندومی کرونا مواجه هستند، نیازمند هستیم که همه کشورها برای مقابله با این بیماری بویژه در زمینه های علمی و پزشکی با یکدیگر همکاری کنیم.

رئیس جمهور با قدردانی از همکاری و همراهی مراجع عظام، علما و روحانیون و بویژه حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان مقدس حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، تصریح کرد که تسریع در بازگشایی اماکن مقدس و زیارتی با رعایت پروتکل های بهداشتی، جزو دغدغه های مهم دولت بوده و هست.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه معتقد است، تحریم‌هایی که به طور یک‌جانبه از سوی غرب و با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال می‌شود، خطر بزرگی برای کشورهایی نظیر ایران، سوریه و کره‌شمالی ایجاد می‌کند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: تحولات خوبی در زمینه‌های مختلف به ویژه ایجاد اشتغال در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام صورت گرفته است.

3 اردیبهشت99:

رئیس مجلس پاکستان گفت: اسلام آباد کاملاً از تاثیر رژیم تحریم‌های آمریکا علیه کشور برادر ایران در برخورد با کرونا آگاه است و نخست وزیر پاکستان با صدای رسا پیامدهای تحریم‌های ضدایرانی را برجسته کرد و از آمریکا خواست تا نسبت به لغو این تحریم‌ها اقدام کند.

معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در توییت اخیرش تنها سعی داشته به ایرانیان هشدار دهد که کشتی‌های آمریکایی حق دفاع از خود را دارند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه خواستار پاسخگویی ایران در خصوص پرتاب ماهواره نور به مدار شد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه آمریکا همچنان مانع اصلی برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه است، گفت: ایران آماده است که روابط خود را با تمام رقبای منطقه‌ای بهبود بخشد.

پنتاگون در اولین واکنش خود به پرتاب ماهواره نظامی ایران اعلام کرد که ایالات متحده به نظارت برنامه‌های ایران ادامه خواهد داد.

معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که گفت‌وگوهای مسکو با سایر طرف‌های برجام همچنان ادامه دارد.

رؤسای جمهور ایران و ترکیه روابط دو کشور برای تأمین منافع دو ملت و استقرار ثبات و امنیت پایدار در منطقه را دوستانه، برادرانه و رو به گسترش دانسته و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی تهران- آنکارا تأکید کردند.

رئیس جمهور آمریکا در توییتی مجوز مقابله ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه را صادر کرد.

دبیرکل سیاسی وزارت امور خارجه نروژ با معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، به صورت تلفنی رایزنی کرد.

جلسه سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای ضامن روند آستانه ( ایران، ترکیه و روسیه ) روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه به صورت « تله کنفرانس » برگزار شد.

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری از آن انتقال ۱۰۱ نفر محکومان ایرانی از گرجستان به ایران خبر داد.

وزارت امور خارجه کشورمان، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: با تلاشهای صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه و در چارچوب توافق با دولت گرجستان، ۱۰۱ زندانی ایرانی، در فرودگاه ارومیه، تا ساعاتی دیگر تحویل مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران خواهند شد.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط سخت منطقه و جهان بخاطر شیوع ویروس کرونا وضرورت همکاری همه کشورها در مقابله با این بیماری بر انتقال تجارب و دستاوردهای ایران در این زمینه به کشور دوست و همسایه عمان تاکید کرد و گفت که آماده ارائه هرگونه کمک در این زمینه هستیم.

4 اردیبهشت 99:

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به موفقیت این نیرو در پرتاب ماهواره «نور» توسط ماهواره‌بر «قاصد» تصریح کرد: ان‌شاءالله روزی خواهد رسید که فرماندهی فضایی ما هم جایگاه ویژه ای در کشور هم در بخش دفاعی و هم بخش غیر دفاعی پیدا خواهد کرد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای و موشکی ایران، ادعای مقامات آمریکایی و اروپایی در خصوص ماهواره نور فاقد وجاهت حقوقی است.

وزارت امور خارجه آلمان به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور توسط ایران واکنش نشان داد.

وزیر امور خارجه کشورمان به اظهارات خصمانه رئیس جمهور آمریکا درباره فعالیت قایق‌های سپاه واکنش نشان داد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس روسیه گفت که پرتاب ماهواره نور از سوی ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به پیام وزیر امور خارجه آمریکا به مناسبت روز جهانی زمین واکنش نشان داده و آن را شرم‌آور و ریاکارانه دانست.

رئیس جمهور در آئین بهره برداری از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گزارش تحولات عظیم کشور در حوزه صنایع معدنی را بسیار امیدوار کننده خواند و تصریح کرد: رساندن ایران از جایگاه هیجدهم به جایگاه چهاردهم جهان در تولید آلومینیوم وجایگاه های دهم در تولید فولاد و پانزدهم در تولید مس، بسیار حائز اهمیت است.

طرح‌های صنعتی، زیربنایی، ورزشی، درمانی و فرودگاهی با ارزش بالغ بر 2350 میلیارد ریال و اشتغال زایی برای بیش از 2000 نفر در استان فارس، با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

وزیر دفاع آمریکا در پی توییت خصمانه رئیس جمهور آمریکا درباره فعالیت قایق‌های سپاه در خلیج فارس گفت که آمریکا رفتار تهدیدآمیز علیه کشتی‌های جنگی‌اش را تحمل نخواهد کرد.

سخنگوی نمایندگی هیئت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به اظهارات خصمانه رئیس جمهور آمریکا علیه سپاه پاسداران ایران واکنش نشان داد.

رئیس جمهور آمریکا به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره از سوی ایران واکنش نشان داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که آمریکا درخواست اتحادیه اروپا برای تسهیل تحریم‌ها و موافقت با دریافت وام ایران از صندوق بین‌المللی پول را نپذیرفته است.

5 اردیبهشت 99:

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد مواضع فرانسه و انگلیس در خصوص ماهواره «نور» آن را ناشی از استانداردهای دوگانه آنها و پذیرش قلدری آمریکا خواند.

رئیس جمهور با تبریک موفقیت متخصصان جوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرتاب ماهواره «نور» به فضا، گفت: این دستاورد در شرایط بیماری کرونا و نگرانی مردم، ارزش مضاعف داشت.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز جمعه از ایران خواست تا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند بماند.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی که روز جمعه منتشر شد از دیگر کشورها خواست تا از جمهوری اسلامی ایران فاصله بگیرند.

رئیس جمهور با تقدیر از تلاش‌های همه کارکنان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آماده سازی زیرساخت ها برای توسعه و کارآمدی دولت الکترونیک در کشور، بر ضرورت بیش از پیش همکاری همه دستگاه ها در گسترش این امکان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی ادعاهای کشورهای خارجی مبنی بر اینکه پرتاب ماهواره نور مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بوده است را رد کرد.

6 اردیبهشت 99:

وزیر امور خارجه آمریکا در پی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور ادعاهایی را درباره برنامه فضایی ایران مطرح کرد.

هیات گذرگاه های مرزی عراق اعلام کرد که قرار است سه گذرگاه مرزی خود با جمهوری اسلامی ایران را باز کند.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر در خصوص آخرین تحولات در افغانستان تلفنی گفتگو کردند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پی توییت اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه قایق‌های سپاه خواستار خویشتن‌داری دو طرف شد.

مراسم معارفه معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری برگزار شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر با اشاره به ضرورت تلاش و همکاری همه کشورها در راستای تامین ثبات و امنیت منطقه در زمینه فعالیت های دو کشور در این زمینه گفتگو و تبادل نظر کردند.

7 اردیبهشت 99:

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به‌صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهوی با تاکید بر اهمیت کسب و کار و رونق تولید و تجارت، از همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های اقتصادی خواست، به‌منظور رونق کسب و کار، اشتغال و جهش تولید برنامه‌ریزی کنند.

سفیر ایران در توکیو، گفت: طی دو روز گذشته ۳۰ بسته از وسایل اهدایی سازمان‌های مردم‌نهاد ایرانیان مقیم ژاپن و برخی گروه‌های مردمی دیگر، به ایران ارسال شد.

سفیر ایران در لندن با صدور پیامی اعلام کرد که اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به پویش "همدلی مومنانه" پیوستند.

وزرای خارجه ایران و عمان تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق امروز تلفنی گفت‌وگو کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از تلاش‌های ایران برای آتش بس در یمن و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی استقبال کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان خواستار انجام شدن یک توافق جدید با ایران شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به پویش مواسات و همدلی مومنانه پیوست.

در ادامه رویکرد خصمانه واشنگتن درقبال کشورمان تعدادی از مقامات پیشین و کارشناسان آمریکایی در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ خواستار افزایش فشار بر ایران شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه برنامه فضایی و موشکی ایران، خواستار حمایت کشورها از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.

وزارت امور خارجه تصمیم اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در ایجاد محدودیت برای رسانه‌های ایرانی را محکوم کرد.

8 اردیبهشت 99:

یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا گفت که تلاش دولت ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، ایالات متحده را منزوی خواهد کرد.

روسای جمهور ایران و چین روز دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با ابراز همدردی و همبستگی ملت ها و دولت های دو کشور در غم از دست دادن تعدادی از شهروندان به علت بیماری کرونا و آرزوی موفقیت برای مهار این بیماری، بر همکاری های بهداشتی تهران – پکن برای مقابله با کرونا و انتقال تجارب و دستاوردهای تحقیقاتی متخصصان دو کشور تاکید کردند.

روسای جمهور ایران و کرواسی روز دوشنبه در یک گفت و گوی تلفنی بر توسعه و تعمیق مناسبات و همکاری ها تاکید و بر ضرورت همکاری همه کشورها برای مقابله با ویروس کرونا که تقریبا همه کشورهای دنیا را درگیر کرده است، تاکید کردند.

ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای به آمریکا و متحدان او هشدار داد که هنگام عبور از آب‌های انحصاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان و خلیج فارس و فضای هوایی این مناطق شامل FIR (فضای تحت مدیریت هوایی کشور) و ADIZ (منطقه شناسایی پدافند هوایی) به قوانین و مقررات بین المللی احترام بگذارند و از ایجاد هر گونه تنش و درگیری خودداری کنند.

هیئت نمایندگی روسیه در وین به برخی ادعاهای اخیر مبنی بر اینکه آمریکا هنوز خود را از طرف‌های برجام می‌داند، واکنش نشان داد و تاکید کرد که واشنگتن در سال 2018 از این توافق خارج شد.

وزیر امور خارجه کشورمان به برخی اخبار حاکی از تلاش وزیر امور خارجه آمریکا برای ارائه طرحی حقوقی که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از توافق هسته‌ای است، واکنش نشان داد.

پایگاه لبنانی العهد در یادداشتی به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی نور پرداخته و می‌نویسد که این اقدام پیام‌هایی برای غرب به دنبال دارد.

سفارت ایران در اوکراین در در اطلاعیه ای اعلام کرد: ۹ کامیون ایرانی متوقف در حوزه این نمایندگی (کشورهای اوکراین و مولداوی) پس از حدود دو ماه توقف به دلیل شرایط قرنطینه ناشی از شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، توانستند روزگذشته بندر« اودسا» را به مقصد ایران ترک کنند .

وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر خارجه اوکراین تلفنی گفت‌وگو کردند.

وزارت امورخارجه کشورمان در پیامی تاکید کرد که مایک پمپئو در دوران وزارت خود هیچ دستاوردی در دیپلماسی نداشته و در این مدت، حتی جهان به جایی ناامن تر تبدیل شده است.

رؤسای جمهور ایران و اندونزی با اشاره به "روابط صمیمانه، برادرانه و روبه گسترش دو کشور" بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران-جاکارتا در راستای منافع دو ملت تاکید کردند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد که وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال یک استدلال حقوقی است تا نشان دهد که کشورش همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و از این طریق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال فشار کند.

نماینده روسیه در وین موضع آمریکا در برابر پرتاب ماهواره نور از سوی ایران را استاندارد دوگانه و ریاکاری خواند.

پادشاه عربستان دستور لغو مجازات اعدام کودکان و جایگزینی آن با ۱۰ سال حبس را صادر کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد، واشنگتن معافیت عراق برای خرید برق از ایران را برای یک بازه زمانی ۳۰ روزه تمدید کرده است.

9 اردیبهشت 99:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ارمنستان روابط دو کشور را دوستانه و روبه گسترش دانسته و بر ضرورت تلاش مسئولان در کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور برای توسعه مناسبات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – ایروان تاکید کردند.

مدیرکل گمرک اقلیم کردستان عراق در رابطه با دلایل بازگشایی دو گذرگاه مرزی میان ایران و عراق توضیحاتی ارائه کرد.

مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان گفت: خبر استعفا عارف از شورایعالی سیاستگذاری صحت ندارد.

وزیر کشور با قدردانی از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما توانستیم این انتخابات را منطبق با مر قانون و در سلامت و امنیت کامل بدون باطل شدن حتی یک صندوق رای برگزار کنیم و از مجلس یازدهم انتظار داریم با جهت گیری مثبت و تعامل سازنده با دولت کمک کند تا بتوانیم مشکلات را از سر راه کشور برداریم و مطالبات مردم را با محور قرار دادن قانون پیگیری و عملیاتی کنیم.

وزارت اقلیم کردستان عراق از بازگشایی دومین گذرگاه مرزی خود با ایران خبر داد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی با انتقاد از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تاکید کرد: تصمیمات غیر سازنده واشنگتن بر رژیم عدم اشاعه در جهان و امنیت منطقه تاثیر منفی داشته است.

سفیر کشورمان در عراق با وزیر دادگستری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای امور خارجه ایران و روسیه طرح متوهمانه تازه آمریکا در خصوص برجام را مردود و غیر عملی دانستند

خبرگزاری فرانسه با اشاره به برخی گزارشات درباره تلاش جدید دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با این دستاویز که هنوز عضو قطعنامه ۲۲۳۱ است، تاکید کرد که این طرح با بدبینی متحدان غربی آمریکا مواجه شده و می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری به همراه داشته باشد.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی از رسیدگی دوباره به پرونده موکلش در ۱۴ اردیبهشت در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد.

روسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی روز سه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور بویژه روابط تجاری و اقتصادی، انتقال تجربیات و اطلاعات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و همکاری های بهداشتی و علمی دو کشور در این زمینه را ضروری خواندند.

رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، لزوم صرفه‌جویی همه دستگاه‌های دولتی و نیز ضرورت فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد.

عراق اعلام کرد که امروز یکی از مرزهای خود با ایران را باز خواهد کرد.

وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران گفت‌وگو کردند.

10 اردیبهشت 99:

رییس دفتر رییس‌جمهور در صفحه توییتر خود به یک توییت منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به تحولات اخیر در خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری حداکثری ایران و آمریکا در خلیج فارس شد.

در ادامه رایزنی‌های ایران با روسیه، «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با «سرگئی ورشینین» معاون امور بین‌الملل وزارت خارجه روسیه به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که کشورش اجازه نخواهد داد ایران پس از رفع تحریم‌های تسلیحاتی به خرید سلاح‌های متعارف بپردازد.

رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو ملت و روابط دوستانه و رو به گسترش دو دولت در عرصه‌های گوناگون از جمله تجاری و اقتصادی بر ضرورت توسعه مناسبات و همکاری‌های همه جانبه در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که در حال بررسی اعطای نشان افتخار به مجروحانی است که در حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق دچار آسیب مغزی شده اند.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفت و گوی خود با شبکه العربیه مدعی دخالت ایران در امور عراق شد.

شبکه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور، آن را ماهرانه و پیچیده توصیف و تاکید کرد که این اقدام، پیام "شکست فشارهای آمریکا" را منتقل کرد.

رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی خواستار توسعه و تعمیق روابط و مناسبات دو کشور شده و بر ضرورت اشتراک و انتقال تجربیات، دانش و تکنولوژی یکدیگر برای مقابله و مهار ویروس کرونا تاکید کردند.

11 اردیبهشت 99:

سفیر ارمنستان در ایران اعلام کرد که اجرای پروژه انتقال برق میان ارمنستان و ایران ادامه دارد

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن از تمام ابزارهایش در سازمان ملل برای مقابله با لغو تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران استفاده خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تلاش‌هایش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مدعی شد که ایالات متحده با استناد به "حقوقش تحت قطعنامه ۲۲۳۱" که "با توافق جامع هسته‌ای متفاوت است" برای تمدید این تحریم‌ها تلاش می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه مدعی شد که ایالات متحده می‌تواند خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شود.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کوبا در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه و برخی مسائل دیگر گفت‌وگو کردند.

معاون وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران موضوعی حل شده است، تاکید کرد: این محدودیت‌ها تمدید نخواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان و سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان امروز تلفنی گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای امور خارجه ترکمنستان و پاکستان درباره مسائل مورد اهتمام طرفین گفت‌وگو کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمی‌توانم بگویم پاسخ به ترور قاسم سلیمانی پایان یافته است، شهید سلیمانی، فرمانده و اسوه بزرگ مقاومت بود.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد که تلاش های آمریکا برای اینکه خود را عضوی از برجام نشان دهد، هیچ نتیجه ای ندارد.

نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به تلاش های جدید وزیر خارجه آمریکا برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: آمریکا هیچ استدلال حقوقی مبنی بر اینکه همچنان از شرکای برجام است، ندارد.

افتتاح ۲۲ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی تحت فشار فکه در شهرستان دهلران و همچنین افتتاح سد مخزنی شهدای ایلام (گلال) با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از جمله پروژه‌های مهم وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در استان ایلام است که با دستور رئیس جمهور افتتاح شد.

وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به تلاش های جدید آمریکا برای تمدید محدودیت های تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان تاکید کرد که پاریس کاملا به توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت پایبند است.

12 اردیبهشت 99:

رئیس جمهور در گفت و گوی تلفنی با رئیس سازمان برنامه و بودجه آخرین وضعیت بودجه کل کشور از حیث وضعیت درآمدها و مدیریت هزینه در شرایط اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین اختصاص اعتبارات به دستگاه ها را جویا شد.

رئیس‌جمهوری با اشاره با ضرورت از سرگیری تبادلات مرزی و حمل و نقل کالا با کشورهای همسایه با هدف تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری، بر ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی برای انجام هر چه سریع تر این کار با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در مشاجره‌ای با یکی از سناتورهای آمریکایی مدعی شد که آمریکا خارج از توافق جامع هسته‌ای با ایران امن‌تر خواهد بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌هایی جدید در ارتباط با ایران خبر داد.

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با رئیس کل بانک مرکزی درجریان آخرین اقدامات و تحولات مربوط به تأمین ارز کالاهای اساسی و ضروری کشور قرار گرفت.

رئیس‌جمهور به وزیر نفت دستور داد برای حضور بیشتر و فعال‌تر شدن شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در بازار سرمایه اقدامات لازم را به سرعت انجام دهد.

رئیس‌جمهور بر اطلاع رسانی به موقع ، دقیق و فراگیر به مردم درخصوص شاخص‌های تعیین وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز برای شهرها و استان ها از نظر وضعیت و شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور تاکید کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک روز معلم به همه معلمان در مدارس، دانشگاهها و حوزه‌های علمیه، کار بزرگ و جهاد معلمان را آموزش شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزشهای اسلامی و انقلابی با هدف ایجاد یک جامعه دینی عادلانه و آرمان‌خواه دانستند و خاطرنشان کردند: نسل جوانی که در این مسیر پرورش می‌یابد ثروتی آن‌چنان انبوه است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری با آن برابری نمی‌کند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بار دیگر از راهکار جدید دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرد.

یک دیپلمات آمریکایی مدعی شد که ونزوئلا هزینه خدمات ایران در صنعت نفت این کشور را با طلا می‌پردازد.

خبرگزاری سانا ساعات اولیه امروز (جمعه) گزارش کرد که بالگردهای رژیم صیونیستی اقدام به انجام عملیات و حمله‌ی هوایی در جنوب سوریه کرده‌اند که در این حمله حداقل سه غیرنظامی کشته شده‌اند

13 اردیبهشت 99:

سفیر ایران در عراق، اقدام تروریستی اخیر داعش در کشور عراق را محکوم کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، تاکید کرد: پذیرفتنی نیست که یک کشور با خروج از یک معاهده، هم تعهدات خود را زیر پا نهد و هم در پی بافتن و یافتن منافعی جعلی و گزینشی در آن باشد.

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: عراق کشور مستقلی است و نیاز به دخالت هیچکس ندارد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: با پیگیری های به عمل آمده ان‌شاءالله با پرواز اختصاصی هموطنان ساکن اتریش و کشورهای همسایه می‌توانند به کشور بازگردند.

غریب آبادی گفت: تلاش‌های آمریکا برای جا زدن خود به عنوان مشارکت کننده در برجام، هیچ مبنای حقوقی ندارد.

موضوع دستگیری 50 تن از اتباع افغانستان در منطقه دهانه ذوالفقار که سحرگاه امروز به نقل از خبرگزاری کهندژ منتشر شده از سوی منابع مختلف مورد پیگری و تحقیق قرار گرفت و این منابع از جمله مسئولین هنگ مرزی تایباد موضوع را تکذیب کرده و متذکر شدند که هیچ گونه دستگیری اتباع افغانستانی در منطقه یاد شده صورت نپذیرفته است.

وزیر برق عراق اعلام کرد که این کشور به وارد کردن انرژی از ایران ادامه می‌دهد.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به تلاش های جدید آمریکا برای تمدید محدودیت های تسلیحاتی ایران گفت: آمریکا خود سال هاست بیشترین هزینه های نظامی دنیا را دارد، اما مایک پمپئو نگران ایران است.

سران قوای مجریه، قضاییه و مقننه در مجموع با اهدای مبلغی معادل ۳۹۰ میلیون تومان در آیین گلریزان مجازی ستاد دیه کشور، ویژه ماه مبارک رمضان مشارکت داشتند.

سفیر ایران در چین از اهدای ۱۰ دستگاه صندلی ماساژ از سوی یک شرکت چینی و ارسال آن به وزارت بهداشت به پاس خدمات کادر درمان ایران خبر داد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از تلاش دولت آمریکا برای استفاده از حق عضویت در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در راستای اعمال فشار برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، انتقاد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اقدام آلمان در قرار دادن نام حزب الله لبنان در لیست گروه های تروریستی را "شگفتی" جدید نامید و گفت: داعش به اروپا نرسید چون پشت دیوار مقاومت گیر افتاد.

14 اردیبهشت99:

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به وضعیت عدم تأیید صلاحیت برخی از نمایندگان مجلس دهم در انتخابات مجلس یازدهم، تاکید کرد که شورای نگهبان با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته است.

متهم نجفی در دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در دور سوم گفت: بین دو تصمیم یعنی خودکشی و معرفی به آگاهی مردد بودم.

شرکت برق اینترژی اعلام کرد که راکتور شماره دو نیروگاه ایندین پوینت را پس از بیش از 45 سال فعالیت برای همیشه خاموش کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه ای برای بررسی وضعیت سیروس عسگری دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا خبر داد.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دادستان را از هیات اجرایی انتخابات مجلس حذف کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقد است که برجام با دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ و تداوم تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت.

15 اردیبهشت 99:

سفیر ایران در عمان با وزیر خارجه این کشور عربی دیدار و رایزنی کرد.

ستاد مرکزی آمریکا به شش سرباز آسیب دیده در حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد مدال شجاعت داد.

رییس‌جمهور گفت: در نتیجه اقدامات‌مان تاکنون موفق شده‌ایم که از شیوع کرونا ویروس در بسیاری از شهرها و مناطق ایران به شکل موثری جلوگیری کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که طبق توضیحات نماینده وزیر خارجه در صورت منفی بودن تست کرونا دکتر حسین عسگری دانشمند ایرانی زندانی درآمریکا سریع به ایران برگردانده می شود، بازگشت او قطعی بوده و مشکلات از سر راه برداشته شده است.

حدود ۸۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور با امضای نامه‌ای خطاب به حسن روحانی -رییس جمهوری - مخالفت خود را نسبت به ادغام تنها پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با موسسه تحقیقات و مراتع اعلام کرده و نسبت به تبعات آن هشدار دادند.

نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم تعهد عصر دوشنبه با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

۱۸۰ قاضی سابق دادگستری در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه بر ضرورت حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری تاکید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا به وزارتخانه‌های نیرو، کشور و امور اقتصادی و دارایی و همچنین سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

نماینده کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو راهکار آمریکا برای متوسل شدن به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره تصمیم دولت ایران در زمان تحریم مجدد تسلیحاتی، گفت: درباره نحوه واکنش و گزینه‌های مختلفی که در اختیار داریم با توجه به روندهایی که داریم تصمیم می‌گیریم. تصمیمی درباره خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم های تسلیحاتی نداریم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که در طی سه سال آینده واحد پول ایران تومان شود.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از راهکار آمریکا برای اعمال فشار در راستای تمدید تحریم تسلیحات ایران انتقاد کرد.

25 اردیبهشت99:

نمایندگی چین در سازمان ملل تصریح کرد که آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را تمدید کند.

وزارت خارجه آمریکا از صدور دستورالعملی برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های این کشور علیه ایران، سوریه و کره‌شمالی خبر داد.

وزیر امور خارجه در توئیتی با کنایه به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت که معتقدان تزریق مواد شوینده به بدن، همان کسانی هستند که مدعی شراکت در برجام هستند.

وزارت امورخارجه آمریکا به طور رسمی تائید کرد که نام ایران و چهار کشور دیگر را در فهرست کشورهایی قرار داده است که در سال 2019 با واشنگتن برای مقابله با تروریسم همکاری نکرده‌اند.

یک فروند هواپیمای سی - 130 توسط متخصصین فنی پایگاه هوایی شهید دوران بازآماد و به ناوگان هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.

ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای به حادثه اخیر برای ناوچه ایرانی که به شهادت ١٩ تن از افسران ازتش جمهوری اسلامی منجر شد، واکنش نشان داد.

در گفت‌وگوی سفیر کشورمان در روسیه با «آناتولی تیخانوف» معاون وزیر انرژی روسیه و دبیر روس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه، دو طرف بر اراده جدی مقامات عالی دو کشور برای تداوم همکاری های اقتصادی به‌خصوص اجرای پروژه‌های مشترک دولتی تاکید کردند.

فعالیت‌های توییتری منتخبین اصولگرای مجلس یازدهم نشان می‌دهد که اختلاف جدی میان جبهه پایداری و سایر اصولگرایان برای انتخاب رئیس مجلس وجود دارد.

در حالیکه برخی کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت مخالفت خود را با طرح جدید واشنگتن علیه کشورمان اعلام کرده اند، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تهدید به بازگشت تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران کرد.

در ادامه ادعاهای واهی مقامات آمریکایی علیه کشورمان، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که الحمدلله جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ هسته‌ای پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است، درباره اظهارات برایان هوک در مورد برجام، گفت: برجام به ایشان ربطی ندارد.

 

19 اردیبهشت99:

وزیر امور خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره ایران هفته آینده به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه از نامه ظریف به دبیر کل سازمان ملل متحد در ارتباط با موضوع برجام و خروج غیر قانونی آمریکا از این توافق بین المللی خبر داد.

یک‌ مقام دولت سوئیس روز جمعه به روزنامه دیلی بیست اعلام کرد که هیچ تراکنشی با ایران از طریق کانال مالی سوئیس انجام نگرفته است.

وزارت امور خارجه در توییتی نوشت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مردم با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام موافق نبوده‌اند.

محمدجواد ظریف از کمک زرتشتیان هند به مردم ایران تشکر کرد.

وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر اقتصاد از وی خواست روش و ساز و کاری مشخص در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند به‌راحتی و سهولت هرچه سریع‌تر در زمینه عرضه سهام عدالت در بورس اقدام کنند.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت انجام نظارت‌های دقیق برای کنترل قیمت کالاها، بر لزوم اقدام سریع و قاطع وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اصناف تاکید کرد.

کلیسای ارتدکس روسیه در پاسخ به نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان با اشاره به هدف مشترک رهبران دینی برای حفظ زندگی بشر، همبستگی و همکاری ادیان را در شرایط کنونی بسیار ضروری و مهم توصیف کرد.

رئیس جمهور بامداد جمعه و بلافاصله پس از وقوع زلزله 5.1 ریشتری تهران و برخی شهرستان های همجوار در تماس های جداگانه با وزیر کشور، استاندار تهران و رئیس جمعیت هلال احمر گفتگو کرد و ضمن استماع گزارش های آنان از چگونگی بررسی ها درباره این حادثه، دستورات لازم در راستای آمادگی کامل همه دستگاه های ذیربط برای امداد رسانی و ارائه خدمات به مردم صادر کرد.

در مذاکره تلفنی کاظم جلالی سفیر کشورمان با «مورگولف» معاون وزیر امورخارجه روسیه ، طرفین ضمن مرور آخرین تحولات صورت گرفته در حوزه دوجانبه ، تحولات منطقه ای از جملع افغانستان و حوزه های اقتصادی و هسته ای ، چشم انداز همکاری های دو کشور را با توجه به شیوع ویروس کرونا مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مقام ارشد روس در رشته توییتی اظهار کرد: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای منجر به افول امنیت در خلیج فارس شده است.

سنای آمریکا نتوانست مانع از وتوی رئیس‌جمهور این کشور علیه طرح کاهش اختیارات جنگی این کشور شود.

حسین ذوالفقاری و محترم اینجه، معاونین وزرای کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، امروز در تماس تلفنی در خصوص شیوع ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن بر معادلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کشورهای درگیر گفت‌وگو کردند.

20 اردیبهشت99:

دستیار ارشد ظریف در امور ویژه سیاسی با مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله به صورت تصویری رایزنی کرد .

ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد، با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق دیدار و رایزنی کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به گذشت دو سال از خروج یک جانبه آمریکا از برجام تاکید کرد: زورگویی قانون‌شکنانه اعتبار سازمان ملل را به خطر می اندازد و صلح و امنیت بین الملل را تهدید می کند.

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی شنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور سران سه قوه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام پرستیژ خود در روابط بین‌المللی و جامعه جهانی را از بین برد، گفت: برجام نتیجه استراتژی دقیق و انتخاب و عقلانیت درست در اوج دقت دستگاه دیپلماسی بود. ضرر و زیان آن برای کسانی باقی می‌ماند که آن را نقض کرده و از برجام خارج شدند.

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با طرح ادعاهایی بی اساس و ساختگی علیه کشورمان از شورای امنیت خواست تا به پرتاب ماهواره نور واکنش نشان دهد.

وزیر امور خارجه در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد، هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده شده به مردم ایران است و همه مسئولیت آن بر عهده ایالات متحده و هر موجودیتی خواهد بود که یا به ایالات متحده کمک کرده و یا تلویحا در قبال رفتار غیرقانونی اش سکوت نماید.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با اشاره به اظهارات برخی نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری برای بازگشت به برجام مدعی شد که تا انتخابات آمریکا "چیز زیادی از این توافق باقی نخواهد ماند که کسی بخواهد به آن بازگردد."

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، اظهار کرد: حفظ روابط با ایران و آمریکا که به نوعی در تقابل با یکدیگر هستند یکی از چالش‌های نخست وزیر جدید عراق است و آقای مصطفی الکاظمی باید با ظرافت و هوشمندی بالا این روابط دوگانه را حفظ کند.

سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا با طرح ادعاهایی علیه شرکت هواپیمایی ماهان، خواهان تحریم این شرکت از سوی کشورهای جهان شد.

نماینده کشورمان در نیویورک از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا انتقاد کرد.

کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سالروز خروج این کشور از توافق هسته‌ای از سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد.

با پیگیری های سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط و هماهنگی های انجام شده با وزارت امور خارجه عمان و وزارت امور خارجه کشورمان، مسافران و زوار بحرینی باقیمانده در ایران سرانجام به کشور خود بازگشتند.

21 اردیبهشت 99:

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تصمیم‌گیری کشورهای ضامن روند آستانه در مورد آینده حکومت سوریه را تکذیب کرد و آن را بی پایه و اساس دانست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور اعضای این ستاد و استانداران ۳۱ استان کشور برگزار شد، عملکرد ملت و مسئولان را در این زمینه در ابعاد مختلف اجتماعی- فرهنگی، درمانی، بهداشتی، علمی، مدیریتی و خدماتی «حرکتی جهادی، عظیم و افتخارآمیز» خواندند.

سخنگوی دولت گفت: بدون هیچ پیش‌شرطی آمادگی برای تبادل همه زندانیان و گفت‌وگو برای آزادی آنان وجود دارد، اما این دولت آمریکا بوده که تاکنون از پاسخ‌ خودداری کرده است.

جلسه‌ ستاد ملی مبارزه با کرونا، از طریق ارتباط تصویری با رهبر انقلاب برگزار شد.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که پس از خروج آمریکا از برجام، وضعیت خاورمیانه صلح‌آمیزتر است.

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستور داد با انتخاب نیروهای دلسوز، متخصص، با تجربه و جوان، تلاش خود را بر مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، جهش تولید، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار متمرکز کند.

وزارت خارجه کشورمان در واکنش به رشته توییت پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در زمینه دومین سال انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس توییتی منتشر کرد.

رئیس جمهور گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رعایت دقیق دستور العمل ها و پروتکل های بهداشتی از سوی ملت فهیم، بزرگ و نجیب ایران را در مراسم احیا شبهای قدر، افتخاری برای کشور و بیانگر همراهی و همگامی مردم و مسوولان در مبارزه با بیماری کرونا دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از تلاش‌های اخیر دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرد.

سناتور آمریکایی در یادداشتی دو راهکار برای بهبود روابط واشنگتن و تهران با توجه به همه‌گیر شدن ویروس جدید کرونا پیشنهاد کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه گفت: معاملات تجاری از طریق اینستکس در حال حاضر برای ایران قانع کننده نیست.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از تلاش آمریکا برای به کار بستن حقوق مندرج در برجام در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرد.

میدل ایست آی به نقل از "منابع آگاه" مدعی شد ولیعهد سعودی از نخست‌وزیر عراق خواسته است میان ریاض و ایران میانجیگری را آغاز کند.

یک مقام دولت آمریکا با مطرح کردن این ادعا که ایران به ونزوئلا سوخت می‌فرستد گفت که دولت ترامپ در حال بررسی واکنش به این اقدام است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه از تلاش دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرده و نتیجه آن را بحرانی احتمالی در شورای امنیت سازمان ملل تلقی کرد.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه گفت که هیأت کارشناسان مرزبانی کشور افغانستان با حضور در محل مورد ادعا (در رابطه با حادثه رخ‌داده برای تعدادی از مهاجران افغان) موضوعات را به طور میدانی مورد بررسی قرار دادند.

در جلسه مشترک مسئولان مرزی افغانستان و ایران، مرزبان درجه یک ایران با تأکید بر نقاط مشترک و تعلقات فرهنگی، دینی و قومی بین مردم دو کشور از مرزبانان افغانستانی درخواست کرد ضمن کنترل بیشتر بر مرزهای مشترک، پاسگاه‌های مرزی غیرفعال در کشور افغانستان به منظور کنترل بیشتر، هرچه زودتر فعال شوند.

27 اردیبهشت99:

علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی  با «عدنان حسن محمود» سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران دیدار کرد و در خصوص آخرین تحولات سوریه و روابط فیمابین دو کشور تبادل نظر کرد.

سفیر کشورمان در فرانسه با اشاره به درگذشت «حسین کاظم پور اردبیلی» گفت: ایران یک دیپلمات چیره‌دست در حوزه دیپلماسی، نفت و اوپک را از دست داد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از رویکرد مقامات آمریکایی در مخالفت با توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

22 اردیبهشت99:

سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر معاون وزارت امنیت داخلی آمریکا پاسخ داد.

روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری واکنش به ادعای رضا رحمانی وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلایل برکناری‌اش در جوابیه‌ای تصریح کرد: به هیچ وجه از جناب آقای رحمانی خواسته نشده از لایحه دولت حمایت کنند، بلکه تاکید شده از فعالیت‌ها و رایزنی‌های فشرده سه نفر از نزدیکان‌شان-که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد- در مجلس و رسانه‌ها علیه لایحه دولت، ممانعت بعمل آورند؛ همچنین از طرف رئیس‌جمهور به ایشان گوشزد شد که تداوم این روند تخلف است و قطعا با این تخلف برخورد خواهد شد.

نیروی دریایی آمریکا رزمایش مین‌روبی مشترکی را با نیروی دریایی انگلیس در خلیج فارس برگزار کرد.

سفیر ایران در کرواسی تاکید کرد که صدای واحد اتحادیه اروپا در حمایت از چندجانبه گرایی و برجام، باید به اراده و عمل واحد تبدیل شود.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای انتصاب ویدئویی در خصوص شلیک موشک و سانحه یگان شناور کنارک را تکذیب کرد.

۱۲هزار ماسک حفاظتی بین دانشجویان ایرانی از سوی سفارت کشورمان در مسکو توزیع شد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: سیروس عسکری دانشمند نخبه ایرانی به زودی به کشور برمی‌گردد.

روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به دیدارهای اخیر نخست وزیر عراق با سفرای ایران و آمریکا می‌نویسد که تلاش الکاظمی برای ایجاد تعادل در روابط کشورش با تهران و واشنگتن "بسیار مثبت" بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق توضیحات وزیر خارجه در جلسه امروز این کمیسیون، مبادله زندانیان و بازداشت شدگان بین ایران و آمریکا مشکلی ندارد و نیاز به مذاکره نداریم، ما اصلا مذاکره ای با آمریکا نخواهیم داشت و مبادله زندانیان با هماهنگی حافظ منافع آمریکا در ایران انجام می‌شود. سخنگوی دولت نیز همین موضوع را اعلام کرده است لذا تغییر سیاستی نداریم.

فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که همکاری امنیتی این کشور با ایران، روسیه و سوریه ادامه دارد.

رئیس جمهور در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر عراق تاکید کرد که ایران همچون همیشه از دولت عراق برای موفقیت هایش به نفع ملت این کشور به طور کامل حمایت خواهد کرد.

سفیر ایران در کاراکاس موضع کشورمان را درباره برخی ادعاهای مطرح شده راجع به روابط ایران و ونزوئلا تشریح کرد.

یک نماینده دموکرات آمریکا با انتقاد از خروج یک جانبه دونالد ترامپ از برجام گفت: سیاست فشار حداکثری علیه ایران به شکلی فاجعه بار شکست خورده است.

مشاور وزیر کشور طی نامه‌ای در واکنش به اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه " وزیر کشور مقصر اصلی حوادث آبان" این پرسش را مطرح کرد که آیا دستور برای ایجاد امنیت و برخورد با عناصری که کاملا مشخص و هدفمندانه اقدام به تهدید و تعرض به انبار غلات و آذوقه و تخریب اموال عمومی و دولتی و به ویژه مراکز اقتصادی و امنیتی و انتظامی و حتی مردم عادی داشتند را قصور در انجام وظیفه می دانید؟

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی با تاکید بر اینکه برجام یک دستاورد بزرگ در عرصه دیپلماسی بود، اظهار داشت: آمریکا در این موضوع کاملا در شورای حکام آژانس منزوی است.

معاون وزیر امور خارجه کویت پیام رئیس جمهور کشورمان به امیر کویت را دریافت کرد.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد.

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای با اشاره به تماس تلفنی وزیران خارجه ایران و افغانستان درباره حادثه رخ داده در مرز دو کشور مرتبط با سرنوشت تعدادی از افغان‌ها که قصد داشتند غیرقانونی وارد ایران شوند، اعلام کرد که در صورت ضرورت، هیات‌های تعیین شده از سوی دو طرف در محل حادثه، شهرهای مشهد و هرات جلسه مشترک برگزار خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، وزرای خارجه ایران و افغانستان توافق کردند تا با تشکیل هیاتی مشترک، حادثه به‌ وقوع پیوسته در مرز مشترک دو کشور را مورد رسیدگی قرار دهند.

28 اردیبهشت99:

در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

در پی مکاتبات موافقین و مخالفین اصلاح آئین نامه وکالت، آیت‌الله رئیسی به معاون حقوقی قوه قضائیه دستور داد مهلت مناسبی برای ارائه پیشنهادات کانون‌های وکلا درنظر گرفته شود.

 جمعی از نمایندگان تشکلهای دانشجویی کشور با حضور در دانشکده‌ی صداوسیما، از طریق ارتباط تصویری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتگو و نظرات خود را بیان کردند.

وزیر خارجه کشورمان دقایقی پیش تلفنی با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت‌وگوهای سیاسی بین الافغانی و ادامه روند همسویی گروه‌های افغانستان به شمول طالبان اعلام کرد.

در دیدار سفیر ایران با وزیر جدید برق عراق راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه برق و انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

یک مسئول سفارت روسیه در تهران از ارسال محموله‌های پارچه‌ای از جانب روسیه  برای تولید ماسک‌های پزشکی خبر داد.

عراق اعلام کرد که بازگشایی گذرگاه مرزی شلمچه میان ایران و این کشور تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

وابسته نظامی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق با وزیر دفاع این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، در مراسم تشییع و تدفین مرحوم «حسین کاظم‌پور اردبیلی» یکی از دیپلمات های برجسته کشورمان شرکت کرد.

با حضور محمد جواد ظریف و جمعی از کارشناسان و فعالان جریان مقاومت و فلسطین از سراسر جهان، برنامه گفتگو و سخنرانی به مناسبت روز جهانی قدس در لایو اینستاگرام برگزار می شود.

نماینده روسیه در وین با استناد به دو پاراگراف از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل استدلال کرد که آمریکا نمی‌تواند بدون پایبندی به برجام از سازوکار آن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

29 اردیبهشت99:

وزرای امور خارجه آمریکا و آلمان در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص ایران به رایزنی پرداختند.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادعا کرد که اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا از سوی ترامپ ممکن است با اعلام وضعیت اضطراری علیه ایران مرتبط باشد.

در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص یمن ، علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی، با «محمد عبدالسلام » مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله به صورت تلفنی رایزنی و گفت و گو کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم نجیب ایران در روزهای سخت و دشوار در کنار یکدیگر و همدل و همزبان هستند، تاکید کرد: همگرایی و همدلی که پس از کرونا در بین همه دستگاه‌ها، جناح‌ها و آحاد مردم شکل گرفت، یادآور دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود و در این ایام نیز همه مردم برای کمک و یاری یکدیگر در کنار هم قرار گرفتند و این اقدام بسیار ارزشمند و افتخارانگیزی است.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در توییتی مدعی شد که ایران و چین برای شرمسار کردن آمریکا همکاری می‌کنند.

آیین‌نامه «جایزه جهانی سردار سلیمانی» مصوب جلسه ۸۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط دکتر حسن روحانی برای اجرا ابلاغ شد.

جمعی از فعالان سیاسی  با حسن روحانی، رییس جمهوری دیدار و گفت وگو کردند.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی بار دیگر به انتقاد از رویکرد آمریکا درقبال ایران و برجام و پرداخت و تاکید کرد که سیاست واشنگتن در این زمینه حساب شده نیست.

شبکه المیادین به نقل از یک منبع امنیتی ایرانی اعلام کرد که تهدید هرگونه کشتی ایرانی، تهدیدی برای همه طرف ها به شمار می رود.

وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که در صورت عدم توافق با ایران درباره حادثه هواپیمای اوکراینی، امکان دارد به همراه کشورهای مرتبط با این حادثه یک روند قانونی علیه ایران به جریان بیندازند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از بررسی دقیق و جامع ابعاد مختلف پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد.

رؤسای جمهور ایران و عراق روابط دو کشور را برادرانه، تاریخی و فرهنگی دانستند و بر ضرورت تلاش برای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات تهران- بغداد بویژه افزایش همکاری ها و تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

16 اردیبهشت 99:

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و گرجستان سه شنبه شب به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند.

با پیگیری‌های انجام شده ساعت 14 به وقت وین (16/30 دقیقه به وقت تهران) حدود 150 نفر از هموطنان ایرانی ساکن اروپا با پرواز اختصاصی ایران ایر به کشور به سمت کشورمان پرواز کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی تاکید که برجام بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ است.

تعدادی ازدیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که آمریکا با خروج یک‌جانبه از برجام حق استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران را از دست داده است.

رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه در گفت و گویی تلفنی با اشاره به ضرورت همکاری همه کشورهای جهان برای مقابله با ویروس کرونا، بر ضرورت همکاری های دو کشور در این زمینه و همچنین انتقال و اشتراک تجربیات به یکدیگر تاکید کردند.

معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت که آمریکا مانع از پرداخت وام صندوق بین المللی پول به ایران و سوریه در شرایط بحران جهانی شیوع کرونا می شود.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی واخواست عدم پرداخت براتی که در روز معین قابل پرداخت است، باید ظرف مدت ده روز از سررسید انجام شود.

سفیر و تمامی همکاران سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل به پویش مواسات و همدلی مومنانه پیوستند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد را اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع ایراد شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به موافقت‌نامه حمل و نقل مواد غذایی را اصلاح کردند.

17 اردیبهشت99:

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که حافظ منافع واشنگتن در تهران از جمهوری اسلامی خواسته مرخصی استعلاجی یک‌ زندانی آمریکایی تمدید شود.

رؤسای جمهور ایران و ازبکستان با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش دو کشور، بر تلاش و تعامل بیشتر مسئولان در راستای توسعه و تقویت همه جانبه مناسبات فی مابین تاکید کردند.

نشست کارگروه اجرایی تفاهم‌نامه ملی قوای‌سه‌گانه در امر تنقیح قوانین و مقررات، چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور نمایندگان سه‌قوه در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد.

رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان روز چهارشنبه در گفت‌وگویی تلفنی با اشاره به اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی دو ملت و روابط دوستانه و برادرانه دو دولت، بر ضرورت توسعه بیش از پیش همکاری‌ها و مناسبات فی مابین در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش با تاکید بر اینکه برای مبارزه با یک پاندمی، همکاری های همه جانبه بین المللی ضروری است، گفتند که آماده اند تجربیات خود را در این مبارزه به اشتراک بگذارند و همکاری های مشترک خود را در این عرصه تقویت کنند.

معاون مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید با انتقاد از سیاست های دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی تاکید کرد، ایران تا پیش از خروج آمریکا از برجام کاملا به این توافق پایبند بود.

رئیس گذرگاه های مرزی عراق اعلام کرد که دو گذرگاه مرزی این کشور با ایران که به دلیل انتشار ویروس کرونا بسته شده بودند به زودی بازگشایی می شوند.

شیخ الاسلام حاج الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا، خواستار لغو تحریم‌ها علیه مردم ایران شد.

رهبر انقلاب به‌ مناسبت هفته کاروکارگر، در ارتباط تصویری مستقیم و ۳ ساعته با هفت مجموعه تولیدی ضمن تأکید بر نقش و اهمیت جایگاه کارگر و وظایف متقابل کارگر و کارفرما در افزایش کمّی و کیفی تولید و ایجاد ثروت در یک اقتصاد سالم، به بیان نکاتی در خصوص علت نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید و الزامات تحقق این شعار و بخش‌هایی که باید بر آنها تمرکز ویژه شود، پرداختند و وظایف مسئولان در این عرصه را بیان کردند.

محمد ابراهیم طاهریان نماینده ویژه وزیر امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در تماس تلفنی با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر به بررسی تحولات جاری در افغانستان پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: سینا کمالخانی منتخب تفرش در انتخابات مجلس یازدهم، از راهیابی به مجلس بازماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه خروج از فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل یک افتخار سیاسی است، گفت: برجام در تاریخ سیاسی کشور ما کم نظیر بود.

شرکت برق توهوکو ژاپن اعلام کرد که کار تقویت ایمنی واحد دوم نیروگاه اوناگاوا تا مارس ۲۰۲۱ پایان نخواهد یافت و این روند بیشتر از مدت تعیین شده قبلی به زمان نیاز دارد.

26 اردیبهشت 99:

مثلث ترامپ، پمپئو و هوک تصویری از هیئت حاکمه آمریکا ساخته است.

سفیر چین در سازمان ملل اظهار کرد که تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران باعث اختلال در ذخایر جهانی نفت شده است‌.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که برای کمک به ایران جهت مبارزه با کرونا تحریم‌ها علیه ایران باید رفع یا تعلیق شوند.

30 اردیبهشت99:

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت چینی را به اتهام ارتباط با ماهان‌ایر در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

رئیس جمهور با بیان این‌که ملت ایران در زمینه مقابله با ویروس کرونا، با اتحاد، انسجام و همبستگی یک معجزه تاریخی انجام داد، تصریح کرد: وحدت و انسجام عمومی و همراهی مردم با تصمیمات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، باعث عبور موفقیت‌آمیز ما از این مرحله سخت شد و رسانه‌های همگانی در ایجاد و تقویت این همراهی و انسجام، نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که همکاری اتحادیه اوراسیا با سایر کشورها همچون ایران و چین باید ادامه پیدا کرده و توسعه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان، تاکید کرد : آمریکا اجازه ندارد روند تجارت قانونی در دنیا را مختل کند.

سفیر مسکو در تهران ضمن بیان موضع کشورش درباره به پایان رسیدن مهلت تحریم تسلیحاتی ایران گفت که به نظر نمی‌رسد تلاش دولت آمریکا برای تمدید تحریم ایران با موفقیت مواجه شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تلاش بی‌حاصل آمریکا برای تداوم تحریمتسلیحاتیایران واکنش قاطع روسیه، چین و سردرگمی و تردید متحدین واشنگتن را بدنبال داشته است.

عدنان حسن محمود، سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین¬ الملل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

دادگاهی در آمریکا یک شرکت خدمات آنلاین و دو تن از مدیران ارشد آن را به نقض تحریم‌های آمریکا متهم کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: نیروهای خارجی که دولت سوریه حضور آنها را غیرقانونی می‌داند باید این کشور را ترک کنند و آمریکا هم باید به اشغال سوریه با نقاب مبارزه با تروریسم پایان دهد.

31 اردیبهشت99:

سخنگوی شورای نگهبان به تحریم وزیر کشور از سوی رژیم امریکا واکنش نشان داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق دیدار و رایزنی کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. نام عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و حسین اشتری‌ فرمانده ناجا در بین افراد تحریم شده به چشم می‌خورد.

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه هواپیمای مسیر تهران- یاسوج مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان به ریاست قاضی عالیشاه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد.

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان، روابط دو کشور را رو به توسعه دانستند و تاکید کردند که برای گسترش و تعمیق این روابط در حوزه‌های مورد علاقه، همه تلاش خود را بکار خواهند گرفت.

یک مقام نظامی مسئول با اشاره به دستورالعمل جدید ارتش آمریکا در خلیج فارس تاکید کرد: یگانهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان چون گذشته به ماموریت‌های عادی خود با رعایت اصول حرفه‌ای ادامه خواهند داد.

نیروی دریایی آمریکا هشدار داد که فاصله کمتر از ۱۰۰ متری سایر شناورهای حاضر در خلیج فارس با کشتی‌های آمریکایی را یک تهدید محسوب می‌کند.

رئیس جمهوری با اشاره به این که ما هدف اصلی روز قدس را در هیچ شرایطی از یاد نمی‌بریم گفت: قدس فراموش نمی‌شود و در اشغال ستمگران باقی نخواهد ماند.

سخنگوی انصارالله یمن با بیان اینکه هیچ طرح جایگزینی قادر به از بین بردن مساله فلسطین نیستند تاکید کرد ترور سردار سلیمانی و تحریم ایران همگی به دلیل مواضع شرافتمندانه آنها نسبت به مسائل مرکزی امت اسلامی است.

طی درگیری نیروهای جان بر کف سپاه بیت المقدس با ضد انقلاب دو نفر از نیروهای ضد انقلاب به هلاکت رسیدند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که ایران باید با دولت ترامپ مذاکره کند و در غیر این صورت شاهد تبعات تحریم‌های آمریکا برای اقتصادش خواهد بود.

معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارم،‌ تاکید کرد که با سواستفاده کنندگان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران و مشاور روابط خارجی ریاست جمهوری آذربایجان، با ابراز رضایت از روند رو به گسترش همکاری های تهران – باکو بویژه در حوزه اقتصادی، درباره راههای گسترش بیش از پیش این روابط و همکاری‌ها گفت و گو کردند.

خبرگزاری رویترز مدعی شد که به احتمال زیاد یک تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام خواهد شد که تبادل دکتر سیروس عسگری بخشی از آن است.

نشست رایزنی های سیاسی میان معاونین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با پذیرش ۲۱ درصد کل بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی در سال ۲۰۱۹ و همچنین پذیرش بیش از ۹۰ درصد از بازرسی‌ها در گروه ۶۲ کشوری که به آن تعلق دارد، یک بار دیگر در صدر کشورهای پذیرنده بازرسی‌های آژانس قرار گرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که ایران منابع مالی خود را صرف "ترویج تروریسم" می‌کند.

18 اردیبهشت99:

در پاسخ به دعوت وزیر امورخارجه و شورای معاونین وزارت امور خارجه از مدیران مرکز و سفارتخانه ها و سر کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای پیوستن به پویش مواسات و همدلی مومنانه، دیپلمات های کشورمان در ژنو مبلغی معادل ۱۰ درصد از حقوق یک ماه خود را به این امر ملی و خداپسندانه اختصاص دادند.

به منظور بررسی آخرین وضعیت همکاری های دوجانبه و بین المللی، سفیر جمهوری ایران در فدراسیون روسیه با «ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه این کشور به صورت تلفنی رایزنی و گفتگو کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نامه نوشت.

وزیر کشور گفت: پیشنهاد داده‌ایم اورژانس سرمایه گذاری در قالب کارگروه‌های تولید در سراسر کشور تشکیل شود تا هر استانی مشکلی در زمینه تولید و سرمایه گذاری داشت، موضوع به سرعت به این کارگروه ارجاع و حل شود.

در ادامه رایزنی های سفارت با مقامات بهداشتی و دانشگاهی بلاروس در خصوص حفظ و ارتقاء سطح سلامت دانشجویان ایرانی و نیز تسهیل بازگشت آنها به وطن، سعید یاری، سفیر کشورمان، با ناتالیا ژوکووا، معاون وزیر بهداشت، پروفسور آناتولی سیکورسکی، رئیس دانشگاه دولتی پزشکی و سرگی ماسکوویچ، رئیس دانشگاه ساخاروف رایزنی کرد.

وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد موضوعات برجام را مطرح کند.

محمد جواد ظریف صبح امروز در گفت‌وگویی تلفنی با عبدالعزیز کامیلف وزیر امور خارجه ازبکستان ضمن رایزنی درباره مسائل دوجانبه، با دولت و ملت این کشور ابراز همدردی کرد.

در پی انتشار برخی اخبار در رسانه‌های آذربایجانی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت پل بر روی رود ارس است، معاون وزیر خارجه این کشور ضمن رد این خبار و ادعاها اعلام کرد که بر اساس توافق سال ۲۰۱۶ میان دو کشور، طرف ها بر اساس حق حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع هر دو کشور بر روی رودخانه مرزی ارس در رابطه با ادامه ساخت و بهره برداری سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی به صورت مشترک فعالیت می کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های موجود در بخش معادن جهت تحقق شعار «جهش تولید» در سال جاری، تمرکز بر اکتشاف، واگذار کردن پهنه‌های معدنی، واگذاری به بخش خصوصی و جلوگیری از خام فروشی را به عنوان موضوعات مورد توجه این بخش عنوان کرد.

۴ طرح ملی صنعت مس ایران با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۲۱۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای بیش از ۲۰۰ نفر در استان کرمان، با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

سنای آمریکا امروز یک رای‌گیری برای لغو وتوی ترامپ علیه قطعنامه کاهش اختیارات نظامی رئیس جمهور آمریکا در برابر ایران انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از آن که کابینه مصطفی الکاظمی موفق شد از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، با نخست‌وزیر جدید عراق تلفنی گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا مصوبه‌ کنگره‌ ایالات متحده مبنی بر محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهوری در جنگ‌افروزی علیه ایران را وتو کرد.

هیأت گذرگاه‌های مرزی عراق از بازگشایی مرز مهران- زرباطیه خبر داد.

23 اردیبهشت 99:

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل وقوع حوادث تروریستی در کابل، ننگرهار و لغمان را که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها تن از مردم بی‌گناه افغانستان منجر شد، به شدت محکوم و همدردی و همبستگی خود را با ملت و دولت افغانستان اعلام کرد.

وزارت دادگستری اعلام کرد: با رایزنی‌های وزارت امورخارجه و وزارت دادگستری با مقامات قضایی تاجیکستان، یک نفر از محکومان ایرانی از تاجیکستان به کشور منتقل و در استان خراسان رضوی تحویل مقامات قضایی استان گردید تا باقیمانده محکومیت خود را در زندان های کشور بگذراند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در جریان سفرش به سرزمین‌های اشغالی درباره آنچه تهدیدات ایران خواند، رایزنی خواهد کرد.

شبکه قطری الجزیره پادکستی از سردار شهید سلیمانی منتشر کرد که انتقاد شبکه سعودی العربیه را به دنبال داشت.

مشاور جو بایدن گفت که تحریم‌های اعمال شده دولت ترامپ بر ایران نتیجه مورد نظر را نداشته است و دولت آینده آمریکا باید در دیپلماسی هسته‌ای در برابر ایران تغییر موضع دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : برای پرداخت غرامت در موضوع سفارتخانه انگلیس در ایران ،طرفین باید مذاکره کنند هنوز هیچ اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است .

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه سوییس درباره بازگرداندن شهروندان آمریکایی از ایران گفت‌وگو کرده است.

24 اردیبهشت99:

وزارت امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت، آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ مستاصل و ناکام گشته است.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه از ایران به عنوان یکی از پنج کشوری که "با آمریکا در زمینه مقابله با تروریسم همکاری نمی‌کند"، یاد کرده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو هیچ وجاهت قانونی ندارد گفت که این موضوع را هفته آینده در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

سفیر ایران در مسکو با دستیار رئیس جمهور روسیه در امور بین الملل، به صورت تلفنی رایزنی و گفتگو کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه مذاکرات برای فروش تسلیحات به ایران را پس از پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران امکان‌پذیر دانست.

در ادامه فرافکنی‌های مقامات آمریکایی، وزیر امورخارجه این کشور در جریان سفرش به سرزمین‌های اشغالی ادعاهای قبلی‌اش علیه ایران را تکرار کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر مالزی تاکید کردند که آماده اند روابط تهران – کوالالامپور را در همه حوزه ها بویژه در حوزه اقتصادی، بیش از پیش گسترش و توسعه دهند.

رییس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم بعد از مشخص شدن تمام زوایای آن تاکید کرد.

سفارت ایران در ژاپن خواستار همراهی نکردن توکیو با تحریم های آمریکا و حمایت از قطعنامه 2231 شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ابتدای ورودش به سرزمین‌های اشغالی به محور ضد ایرانی رایزنی‌هایش با مقامات رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

سفیر ایران در دوشنبه از بازگشت ۱۳۷ شهروند ایرانی از تاجیکستان به کشورمان خبر داد.

نماینده روسیه در وین از موضع آمریکا درباره حمایت روسیه از برجام انتقاد کرده و آن را ارزیابی افراطیون تلقی کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به منزله پایان قطعی برجام خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان از تشکیل جلسه این شورا برای بررسی ۱۳ مصوبه مجلس و ۶ اساسنامه مصوب هیات وزیران برای فردا خبر داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، در مقاله‌ای که به مناسبت دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام در سایت خبرگزاری یورونیوز منتشر شد، ضمن تشریح ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی برجام، بر ضرورت حفظ توازنِ طراحی‌شده در این سند بسیار مهم توسط همه اعضا و اطرافِ آن تاکید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز