سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان:

لابی‌ها را جمع کنیم/ رانت‌ها در سازمان‌ها یکی از بزرگترین مشکلات کشور است/ در برخی موارد مجازات متخلف آنچنان نازل است که متخلفان جری می‌شوند

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۱۲:۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۱۵۵۵۷۳
لابی‌ها را جمع کنیم/ رانت‌ها در سازمان‌ها یکی از بزرگترین مشکلات کشور است/ در برخی موارد مجازات متخلف آنچنان نازل است که متخلفان جری می‌شوند
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: در برخی موارد می بینیم که نظارت آنچنان ضعیف بوده و مجازات متخلف آنچنان نازل و نامتناسب است که متخلفان جری می شوند.

به گزارش برنا؛ متن مصاحبه نیره قوی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان، به شرح زیر است:

ضعف های ما به لحاظ ساختاری در سال گذشته چه بوده و برای ریل گذاری جدید چه اقداماتی لازم است؟ 

در بخش ضعف های ساختاری به نظر می رسد با توجه به شرایط کشورمان، مساله پیوند نداشتن چرخه تولید علم به صنعت مطرح است. ساختارهای کشور و مدیریت های مختلف در کشور با هم پیوندی ارگانیک و سیستمی ندارند. ما شاهد کار کردن به صورت پروژه ای در هر مدیریتی حتی مدیریت های یک وزارت خانه هستیم و مدیریت ها هویت خود را در حد یک نگاه پروژه ای دارند نه نگاهی نظام مند، ارگانیک و سیستمی. 

اولویت برای ریل گذاری چه مواردی است؟

ریل گذاری درست برای استفاده از ظرفیت های کشور که می تواند نیروی انسانی، علم و منابع باشد و چرخه را کارساز کند به درستی انجام نشده است. حاصل تولید محصول است و این مساله به اشتغال می انجامد. اینکه چرا نمی شود به عدم مدیریت درست اشاره دارد و ما در راهبردهای کلان خود این اشکال عمده را داریم.

اما بخش دیگر علوم انسانی است؛ علوم انسانی برای بخش های دیگر در نقش هدایتی قرار دارد. در کشور ما بهایی که باید به علوم انسانی داده نمی شود در دبیرستان ها بچه های ضعیف را به علوم انسانی می فرستند. حاصل این است که تولیداتی که باید در بخش علوم انسانی صورت بگیرد از جمله در حوزه اقتصاد و حکمرانی و... حاصل نمی شود. علوم اجتماعی برای تغییر شرایط جامعه علمی پایه است و باید سیاست گذاران ما را تغذیه علمی کند. بدون تئوری سازی علم ما به اجتماع برنمی‌گردد و علم اجتماعی نمی شود و علم تولید شده برای مساله شناسی و گره گشایی از مردم به کار گرفته نمی شود. اساتید ما باید براساس زیست بوم خود مشکلاتشان را پیدا کنند و بر اساس نگاهی که در علوم استانی وجود دارد راه حل مسائل استان خود را داشته باشند.

چه بخش هایی برای رسیدن به توسعه نیازمند اصلاح هستند؟

 توسعه به معنای عام مدنظر شما است. در هر کشوری برنامه های توسعه نوشته می شود ما تا اینجا شش برنامه توسعه داشتیم به نظر من آنچه که باید در برنامه توسعه هفتم به آن بپردازیم تحولات است. 40 سال از انقلاب گذشته و انقلاب و کشور به ثبات رسیده است باید باتوجه به بخش توسعه، نگاهی آینده پژوهانه داشت. نگاه دو ساحتی به سیاست ها باید مورد توجه باشد. شاخص های توسعه ما باید دینی و بومی باشد. یعنی باید دید در جمهوری اسلامی هدف انسان به طور فردی و هدف جامعه به طور عام چیست؟! هدف از این مسیر توسعه چیست؟ یقینا در نگاه قرانی و دینی ما نگاهی طیب مورد توجه است. اینکه جامعه ما در کنار براورده کردن نیازهای خود متجاوز نباشد و از طرفی ظلم را نپذیرد. این نگاهی محوری است که باید در همه برنامه های توسعه ما وجود داشته باشد. در عین توجه به مسائل معنوی باید مسائل دنیوی مردم و معیشت و اقتصاد آنها و رساندن جامعه به حدی از رفاه در برنامه توسعه کشور مدنظر قرار بگیرد. در برنامه توسعه چهارم در بحث های جنسیتی نسیمی از عقل وزیده و این مسائل وارد برنامه توسعه چهارم شده است. ما می بینیم که می خواهند ابعادی از شخصیت زن را وارد برنامه توسعه چهارم کنند اما الگوها اشتباه است. ما با وجود اینکه عدالت جنسیتی ترجمه کرده ایم اما در عمل، برابری جنسیتی رخ می دهد و این موارد است که نیاز به اصلاح دارد. از عدالت جنسیتی حرف می زنیم ولی در عمل به آنچه که پیاده می شود نظارت نمی کنیم و ادبیات غربی می آید و ورود پیدا و نفوذ می کند. یا همانطور که در برنامه کاهش جمعیت همه ظرفیت ها را به کار گرفتیم باید همه آن ظرفیت ها امروز به سمت افزایش جمعیت برود. سیاست گذاران ما در مقطعی کاری را که ضرورت داشت انجام دادند ولی باید کارشناسی و مشخص می شد این سیاست تا کجا باید ادامه داشته باشد. امروز که بحث جمعیت کاهش پیدا کرده قوانین ما همان قوانین است. برای تغییر قوانین فرایند طاقت فرسایی وجود دارد ولی باید اصلاح شود. تحقیقات در مراکز ذی ربط نشان می دهد ازدواج اولویت پنجم و ششم دختران است ما باید از مفاهیم غربی که جا افتاده ادبیات زدایی کنیم و باید دقت بیشتری داشته باشیم. اصل این است که در برنامه های توسعه نباید نگاهی کاریکاتوری وجود داشته باشد. گاهی در برنامه های توسعه، ظرفیت ها و استعدادها نادیده گرفته می شوند و می گوییم نخبه ها فرار می کنند. کشور برنامه ای ندارد و یا به بخشی نگاهی کاریکاتوری دارد از این رو در بخش های مختلف نیاز به اصلاحات زیادی داریم.

روند قانون گذاری و قوانین نیازمند چه تغییراتی است؟

در مورد قوانین نیاز داریم که برخی از مراکز به لحاظ ساختاری و قوانینی که در این ساختار است را تغییر بدهیم. برخی قوانین بسیار خوب است ولی برخی از قوانین کهنه شده اند و برخی از قوانین خود مانع هستند. قوانین باید در مسیر حل مشکلات مردم باشند.

اگر شما مسئول بودید برای برون رفت از این شرایط چکار می کردید؟

به نظر من مسائل اقتصادی بزرگترین مشکل کشور هستند در کنار آن بحث های فرهنگی ولی برای برون رفت از این وضعیت، مهمترین حرکت اتکا به ظرفیت های داخلی است که نباید به صورت شعاری مورد استفاده قرار بگیرد. نباید حل مشکلات را به کمک دیگران موکول کنیم و تمنایی از خارج داشته باشیم ما می دانیم که آنها کمکی به ما نمی کنند گره زدن همه چیز به اف ای تی اف و برجام تجربه شد و دیدیم که برای این برون رفت تنها راه عقلانی اتکا به نیروی داخلی است و توانمندترین آنها، نیروهای جوان ما هستند. باید چابک سازی نهادها و سازمان ها را مدنظر قرار بدهیم و لابی ها را جمع کنیم و جمع نخبگان را جایگزین کنیم رانت ها در سازمان ها یکی از بزرگترین مشکلات کشور است. کار بعدی رونق دادن به تولید است که می تواند با ایجاد اشتغال در بهبود وضعیت اقتصادی موثر باشد. ما در بخش کشاورزی نیروی انسانی و منابع کافی را داریم ولی در مدیریت های میانه و کلان مشکل داریم. یکی از وظایف مجالس در این دوره به نظر من نظارت بر اجرا برای برون رفت از این مسائل است. مساله دیگر اصلاح قوانین دست و پا گیری است که در همه بخش ها وجود دارد. مساله دیگر نظارت بر تخلفات است. در برخی موارد می بینیم که نظارت آنچنان ضعیف بوده و مجازات متخلف آنچنان نازل و نامتناسب است که متخلفان جری می شوند.

پیام نوروزی شما در سال جدید چیست؟

حال که خداوند به ما لطف کرده و رهبر بزرگوار و کریمی داریم که توصیه های مدبرانه ای برای ما دارند. ایشان سال پشتیبانی از جهش تولید و مانع زدایی را مطرح کرده اند و مصادف شدن نوروز با ماه مبارک شعبان باید این فرصت را برای همه داشته های خود غنیمت بشماریم. 9

نظر شما