دیپلمات پیشین در گفت و گو با برنا:

فضای رسانه‎‌ای کشور به شدت مخدوش و مسموم شده است/ گروه‌های سیاسی برای اهداف جناحی خود کانال‌های خبری متعدد ایجاد کرده‌اند/ برخی گروه‌ها با انتشار دروغ به دنبال اهداف انتخاباتی هستند

۱۴۰۰/۰۱/۰۸ - ۱۱:۲۷:۲۵
کد خبر: ۱۱۵۶۶۶۳
فضای رسانه‎‌ای کشور به شدت مخدوش و مسموم شده است/ گروه‌های سیاسی برای اهداف جناحی خود کانال‌های خبری متعدد ایجاد کرده‌اند/ برخی گروه‌ها با انتشار دروغ به دنبال اهداف انتخاباتی هستند
دیپلمات پیشین گفت: گروه های سیاسی برای اهداف جناحی خود کانال های خبری متعدد ایجاد کرده اند، و مسلسل وار اخباری منتشر می کنند که هیچ سند و مدرکی برای اثبات آن نیست.

به گزارش برنا، متن مصاحبه سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین، با خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

شما از چهره های سیاسی و رسانه ای مطرح در سال 1399 بودید. از کجا و کی وارد دنیای مطبوعات و رسانه شدید؟

یادش بخیر سال ۵۹-۶۰ که با آقای مهدی خندق آبادی از طرف شهید دکتر بهشتی مامور شدیم تا برویم، روزنامه تهران تایمز را از دست بنی صدر و قطب زاده خارج و اداره کنیم.

من و آقای خندق آبادی هیچ کدام سابقه و تجربه کار ژورنالیستی نداشتیم. روزنامه هم بخاطر بدهی‌های سنگین مالی، ورشکسته و در حال تعطیلی بود. چه روزهای سختی برما گذشت تا توانستیم روزنامه را از ورشکستگی مالی نجات دهیم. آقای خندق آبادی بخاطر گرفتاریهای متعدد، حدود یکی دو سال بعد از روزنامه رفت، منتهی من به مدت ۱۰ سال ماندم تا سال ۱۳۶۹ که عازم ماموریت آلمان شدم.

اخیرا" تکذیبه ای از سوی شما منتشر شد که گفته بودید، "خبر تهیه ۶ گام برای بازگشت امریکا و ایران به برجام توسط شما صحت ندارد" به نظر شما این دروغ پردازی ها با چه هدفی صورت می گیرد؟

به اعتقاد من گروه های مختلف با اهداف متفاوتی این کارها را می کنند و عمدتا این اقدامات با دو هدف صورت می‌گیرد. یکی ایجاد نگرانی در مقام معظم رهبری نسبت به وزارت خارجه در مورد زد و بندهای پشت پرده و دور از چشم معظم له که نتیجه آن بدبینی به هر تحرک احتمالی دست اندرکاران و مسئولان وزارت خارجه، برای رفع تحریم هاست. دوم ایجاد موج خوشحالی کاذب و تصنعی چند روزه برای مردم و سپس با عدم تحقق آن دروغ ها، تشدید ناامیدی بین مردم نسبت به دولت. گروه هایی که این دروغ ها را تولید و منتشر می‌کنند، قاعدتا دنبال اهداف انتخاباتی هستند که متاسفانه هزینه دروغ پردازی ها بدبینی مردم به کل حاکمیت است.

فضای رسانه ای کنونی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

 تا زمانی که روزنامه ها چاپ می شدند قدری فضای رسانه ای ما شفاف تر بود. یعنی می شد فهمید که الان کدام طیف چه روزنامه ای را منتشر می کند و مسئولیت انتشار اخبار و اطلاعات نیز شفاف تر بود. از زمانی که اینترنت آمد و سایت های خبری با شناسنامه و بدون شناسنامه رایج شد، قدری این شفافیت و مسئولیت پذیری مخدوش شد.

 ولی از زمانی که شبکه های اجتماعی رایج شد و تکنولوژی این امکان را داد که هر نفر بتواند، چندین کانال ایجاد کند و هر چه می خواهد از راست و دروغ، درست و غلط منتشر کند، فضای رسانه ای کشور به شدت مخدوش و مسموم شده است. با این روند فعلی متاسفانه ارزش های اخلاقی و اسلامی ما نادیده گرفته می شود و هر کسی با ادعای انقلابی و ارزشی هر چه می خواهد می کند و تهمت و دروغی را نشر می دهند.

افکار عمومی هم متحیر و گیج شده اند. بسیاری از مردم عادی هم که قادر به راستی آزمایی این نوع خبرها نیستند، آن را باور کرده و پخش می‌کنند. در این حالت واقعا شرایط رسانه ای ما بحرانی است و حتی برای اهل فن هم تشخیص اخبار درست از نادرست سخت می شود البته این مشکل مختص کشور ما نیست. در همه دنیا شبکه های اجتماعی و تکنولوژی این امکان و فضای مسموم را ایجاد کرده است.

اما نگرانی برای کشورمان این است که ارزش های اسلامی و ایرانی در این فضای مجازی بی منطق و خالی از مسئولیت به بازی گرفته شده است. گروه های سیاسی برای اهداف جناحی خود کانال های خبری متعدد ایجاد کرده اند، و مسلسل وار اخباری منتشر می کنند که هیچ سند و مدرکی برای اثبات آن نیست. این شرایط احتمال و امکان نفوذ سرویس های اطلاعاتی کشورهای دشمن برای نفوذ در افکار عمومی ما را زیاد کرده است که هدف شان هم تفرقه و بدبینی در بین مسئولین و مردم، بدبینی مردم نسبت به حکومت، ایجاد شورش و ناامنی و بهم ریختن کشور است که نتیجه آن هم قربانی کردن امنیت و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران خواهد بود. خداوند حافظ دین و مردم و نظام وکشور باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز