فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

استفاده از جوانان در گذشته مطالبه بود اما امروز الزام است

۱۴۰۰/۰۱/۰۹ - ۱۱:۳۶:۴۲
کد خبر: ۱۱۵۶۶۹۰
استفاده از جوانان در گذشته مطالبه بود اما امروز الزام است
اگر استفاده از جوانان در گذشته یک مطالبه بود اما الان دیگر یک مطالبه نیست، الان دیگر تقریبا برای ما تبدیل به یک الزام شده است.

«احسان طاهری» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص میدان دادن به جوانان در عرصه مدیریتی گفت: در مورد موضوع مدیریتی که توسط جوانان شکل بگیرد شاید در گذشته یک مطالبه بود برای اینکه عملا آن گسست نسلی را بتوانیم  توسط جوان ها پوشش دهیم، دچار خلاء مدیریتی نباشیم، بتوانیم از افراد شایسته ای که هستند استفاده و از وقوع بعضی از این بحران‌ها با کمک جوان ها پیشگیری کنیم. اگر این در گذشته یک مطالبه بود اما الان دیگر یک مطالبه نیست، الان دیگر تقریبا برای ما تبدیل به یک الزام شده است.

او افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مدیران نسل اول و مدیرانی که اوایل انقلاب به مسئولیت رسیدند و مشغول کار شدند یا بازنشسته و یا در آستانه بازنشستگی هستند، این خلاء وجود دارد که بعد از آنها افرادی که باید در راس کار قرار بگیرند چه ویژگی هایی را باید داشته باشند و آیا آن ویژگی ها در بدنه کارشناسی و بدنه ای که قبلا در سیستم حضور داشتند این تجربه و پتانسیل ایجاد شده  یا خیر؟ ما دیر یا زود مجبور هستیم این عرصه را به جوانان واگذار کنیم و طبیعتا اگر جاهایی این اتفاق نیفتاده و جوانان برای این شرایط تربیت نشده باشند عملا دود این آتش در چشم همه ما خواهد رفت.

طاهری ادامه داد: شاید بعضی ها برای منافع کوتاه مدت خود از این موضوع جلوگیری کرده باشند اما خواهیم دید آن غفلت که آن موقع انجام شد در آینده نزدیک ضرر و زیانش را برای همه ما به بار خواهد داشت و به نظرم حضور جوانان قطعا باعث خیر و برکت خواهد بود. کما اینکه در تجربه هایی که در این مدت داشتیم و جوانان کارهای مختلف را در ساختار دولتی و مناسب مرتبط با ساختار حاکمیتی به عهده گرفتند توانستند تحولاتی را ایجاد کنند. وزیر ارتباطاتمان وزیر جوانی است و ما آن جسارت و توانمندی را در وی مشاهده می کنیم نه فقط در جریان اصلاح طلب که در جریان مقابل هم ما شاهد بودیم کارهایی که انجام شده بعضی از تجاربی که بوده موفق بوده هر چند که ما تجربیات ناموفق هم کم نداشتیم.

او با بیان اینکه "ما الان مجبور هستیم و لازم است که به سمت مدیریت جوانان و جوانترها حرکت کنیم" خاطرنشان کرد: باید با یک سری پیش نیاز و ابزارهایی بتوانیم به خوبی از پس آن برآییم و جلو ببریم چون هر چه دیرتر به آن سمت برویم خودمان ضرر می کنیم و مطمئنا جوانان منتظر تصمیم بزرگان نمی مانند. جوان ها خود در همین ساختار و چارچوب جایی پیدا می کنند. الان در عرصه تلاش و فعالیت های اقتصادی  و غیردولتی ما می بینیم که جوانان کارهای‌شان را خوب انجام داده و جلو می روند اگر از پتانسیل ها استفاده نکنیم طبیعتا خود ساختار دولتی ضربه خواهد دید. چون بعضی از آنها چه داخل کشور و چه خارج از کشور ممکن است بروند و توانمندی های خود را نشان دهند، این موضوع نیازمند حرکت جدی است و ما باید یک سری ساختارها و پیش نیازها را برای این موضوع فراهم کنیم.

این جوان اصلاح طلب در خصوص تحقق گام دوم انقلاب نیز تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب این موضوع را تبیین کردند، دستگاه های زیرمجموعه ایشان هم ما شاهد بودیم که به صورت ویژه این موضوع را مد نظر قرار داشتند. در بعضی از دستگاه ها چهره های جوانی با سنین بسیار قابل توجه ای مشغول فعالیت شدند. امیدواریم این روند هم در دستگاه زیر مجموعه رهبری و هم سایر دستگاه های حاکمیتی و دولتی ادامه پیدا کند و متوقف نشود. علاوه بر آن شفافیتی که باید انجام گیرد زمینه هایی که باید وجود داشته باشد برای اینکه ما بتوانیم موضوع را راحتر و سریعتر پیاده کنیم این است ما یک سعه صدر را در مجموعه حاکمیتی ایجاد کنیم . قطعا و صد در صد مسائلی و مشکلاتی وجود خواهد داشت اما مجموعه حاکمیتی باید بسیار دلسوزانه و قاطعانه و مشفقانه رفتار کند و نباید جوانان را بخاطر بعضی مسائل که به وجود می آید تخطئه  و سرکوب کنیم کما اینکه همین اشتباهات را ما شاهد هستیم که توسط دیگرانی با تجربیات بالاتر اتفاق افتاده است. حتی اتفاقات بسیار مهلک تری را ما در دوران 40 ساله گذشته داشتیم که بنا بر شرایط و اقتضائات زمانی از آن عبور کردیم و به حال حاضر رسیدیم . طبیعتا این جوانان هم در همین فضا بزرگ و تربیت شده اند اگر ما این شرایط را برایشان فراهم نکردیم که بتوانند تجربیات لازم را کسب کنند مقصر جوانان نیستند مقصر آن مجموعه حاکمیتی و دولتی است که این فضا را بسته و نگذاشته این اتفاق بیفتد.

او افزود: از سوی دیگر این جذب حداکثری که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند و آن صبر و حلمی که ما در سیره ائمه و بزرگان خودمان داشتیم در این حوزه هم باید وجود داشته باشد. ما نباید جوان ها را با برچسب های مختلفی و به راحتی با پرونده سازی های مختلف محروم بکنیم. باید این شرایط را به وجود بیاوریم که از گروه های مختلف و اقشار مختلف بتوانند به این فضا وارد شوند ولی از آن طرف هم باید شرایطی را فراهم کنیم تا در یک شرایط مناسب جوان ها بتوانند وارد شوند و کار کنند، در عرصه مدیریتی بیایند و بدرخشند.

طاهری عنوان داشت: با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور نیاز داریم که مطالبات و سطح توقع مان را از جوانان معقول کنیم و هم شرایط عمومی جامعه را برای جوانها مهیا کنیم و این فضای پر از خشم و کینه ای که در جامعه وجود دارد را مدیریت کنیم. به نوعی شاید ما آن پروژه ای که تحت عنوان گفتگوی ملی مطرح شد را بتوانیم پیش ببریم، این یکی از پیش نیازهایی باشد که بتوانیم فضا را آماده کنیم که جوانان در عرصه های مختلف بیایند و کار بکنند.استرس های جانبی را کم کنیم تا حدی بتوانیم بخشی از این بحران ها را مدیریت کنیم تا شرایط برای حضور آنها بهتر شود هر چند که جوان ها هم به خوبی می توانند در این فضا فعالیت کنند خودشان می توانند استارت این کار را بزنند به شرط اینکه هم آن فضای اولیه مهیا باشد و کمی از آن پرونده سازی ها را کم کنیم.

طاهری ادامه داد: در رابطه با اینکه جوانان توان تعامل با گروه هایی دیگر را دارند ؟ باید عرض کنم که یکی از مسائلی که متاسفانه وجود دارد و قبلا هم به آن اشاره کردم این است که گروه های مختلف در جامعه متاسفانه از هم دور هستند، خشم و کینه که به صورت ناخواسته در وجود ما شکل گرفته باعث دوری گروه ها از یکدیگر شده است.این موضوع کم و زیاد دارد و نتیجه و اتفاقی که می افتد قطعا ناگوار است، ما نیاز داریم که گروه های مختلف با هم تعامل داشته باشند. بعضی پروژه ها را به صورت مشترک و همگام با هم بنا به منافع ملی پیش ببریم که این اتفاق باید بیفتد فارغ از اینکه چه دیدگاه هایی ممکن است داشته باشیم ولی یک سری پروژه هایی هست که ما باید در راستای منافع ملی پیش ببریم و آن را  به گروه ها و شرایط مختلف محدود نکنیم.

او متذکر شد: ما نیاز داریم گروه های سیاسی یا غیرسیاسی با هم بنشینند و صحبت کنند، از دغدغه های یکدیگر با خبر شوند، اینکه چقدر این امکان وجود دارد و جوانان می توانند در این قضیه موثر باشند. شاید در خانه احزاب خیلی محدود داشته باشیم که این اتفاق بیفتد، یا در مناسبت ها و رویدادهای مختلف این اتفاقات وجود داشته باشد.برای این موضوع ما نیاز به تمرین در خودمان داریم بعضی ها هستند که حتی تحمل شنیدن صدایی که اندک تفاوت را با خودشان داشته باشد را ندارند این می توانم بگویم که هنر دموکراسی هست که می تواند ما را دور یک میز بنشاند. با تمام اختلاف سلیقه ها می توانیم دور یک میز بنشینیم، حرف بزنیم، با هم همکاری بکنیم و به نتایج مشترکی برسیم. از این نظر من بسیار خوشبین هستم که این اتفاق می تواند بیفتد هر چند فراز و نشیبهایی ممکن است داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز