نماینده مردم تهران در مجلس دهم:

طرح اصلاح انتخابات مجلس، شورا و ریاست جمهوری محدود کردن انتخاب مردم است/ در مصوبات و طرح‌های مجلس نگاه جناحی مشاهده می‌شود/ نمایندگان به شمارش معکوس چهار ساله توجه کنند

۱۴۰۰/۰۱/۰۸ - ۱۱:۵۷:۴۸
کد خبر: ۱۱۵۶۸۰۳
طرح اصلاح انتخابات مجلس، شورا و ریاست جمهوری محدود کردن انتخاب مردم است/ در مصوبات و طرح‌های مجلس نگاه جناحی مشاهده می‌شود/ نمایندگان به شمارش معکوس چهار ساله توجه کنند
نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: یکی از ضعف های مجلس یازدهم این است که پشتوانه مشروعیت رای مردمی پایینی دارد اما نمایندگان نباید این امر را در تصمیم گیری های خود دخالت دهند و خود را نماینده اقلیت بدانند، نمایندگان باید همه خواسته های مردم را پوشش دهند، نگاه یک سویی و جناحی نداشته باشند اما متاسفانه در مصوبات و طرح های مجلس این به وضوح مشاهده می شود.

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با قوانینی که نیاز است در سال جدید مورد بازنگری قرار بگیرد، گفت: قانون گذاری به تنهایی نمی تواند حلال مشکلات باشد؛ بسیاری از مشکلات در اثر تورم قوانین است، قوانین متعدد در حوزه های مختلف وجود دارد که اگر کار میدانی بر روی آنها صورت بگیرد و مورد ارزیابی قرار بگیرند اتفاقات خوبی را رقم می زند. باید ببینیم قوانینی که تصویب می شود تا چه مقدار قابلیت اجرا شدن دارد پیش از اینکه به دنبال حل مشکل از طریق قانون گذاری باشیم باید موانع اجرای قوانین را بدانیم، قوانین خوب کم نداریم.

او ادامه داد: گاهی قوانین با یکدیگر در تعارض هستند و یک قانون قانون دیگر را نسخ می کند. در زمینه قانون گذاری نیازمند بازنگری هستیم و باید دلایل عدم اجرای برخی قوانین را مورد ارزیابی قرار داد. گاهی بخشی از اینها به ناهماهنگی در اجزای حاکمیت  و عدم باورمندی بخش هایی از حاکمیت به قانون بر می‌گردد. در حوزه قانون گذاری خیلی نیاز به وضع قانون نداریم و باید به دنبال عدم اجرایی قوانین برویم. قانون جامع حمایت از معلولان از جمله قوانین خوبی بود که وضع شد و در ابعاد مختلف قشر بزرگ جامعه که نیاز به توانمند سازی دارد را حمایت می کند چه حمایت های مالی و حمایت زیر ساختی و توانند سازی اما بعد از گذشت سه سال از تصویب این قانون به گونه ای که باید اجرایی نمی شود.

صادقی گفت: عدم جامع نگری در حوزه قانون گذاری و تبعیض و نابرابری نهادینه شده در نظام حکمرانی، منجر شده کاریکاتور وار قانون اجرایی شود بخش های از قانون برجسته و بخش هایی از آن کمرنگ می شود، یکی از قوانین اصلی کشور قانون اساسی است. در قرن گذشته که چهل و دو سال آن به بعد از انقلاب برمی گردد و حتی پیش از آن یعنی از زمان مشروطه، بخش های از قانون که مربوط به اقتدار حاکمیت و دولت ها بوده در حداکثر ممکن اجرایی شده  اما بخش هایی که مربوط به ملت و حقوق مردم است مانند فصل سوم قانون اساسی که مربوط به آزادی های مدنی و مطبوعات و احزاب و حقوق مدنی در بخش های مختلف، عدالت قضایی، دادگاه های علنی است به نحوی که باید اجرایی و عمل نشده است.

او تاکید کرد: بخشی از عدم اجرای قوانین به تعارض های موجود حکمرانی برمی گردد که این امکان را می دهد به صاحب قدرت که قانون را  اجرا نکند و مورد مواخذه هم قرار نگیرد و جالب اینکه اگر کسی انتقاد کند فرد انتقاد کننده مورد تنبیه قرار می گیرد، این ها ضعف های ساختاری است که به اصلاح نیاز دارد.

صادقی اظهار کرد: یکی از ضعف های مجلس یازدهم این است که پشتوانه مشروعیت رای مردمی پایینی دارد اما نمایندگان نباید این امر را در تصمیم گیری های خود دخالت دهند و خود را نماینده اقلیت بدانند، نمایندگان باید همه خواسته های مردم را پوشش دهند، نگاه یک سویی و جناحی نداشته باشند اما متاسفانه در مصوبات و طرح های مجلس این به وضوح مشاهده می شود. نمایندگان بدانند نهاد مجلس برآمده از مبارزات مردمی است، سه طرح اصلاح انتخابات مجلس، شورا و ریاست جمهوری محدود کردن انتخاب مردم است. نمایندگان بیش از آنکه به فکر نمایش عملکرد خود باشند به فکر خدمت های حقیقی برای مردم باشند.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم مطرح کرد: نمایندگان باید به اصول قانون گذاری احاطه داشته باشند و قانونی را تصویب نکنند که بر مشکلات بیفزاید. قوانین که اجرای آنها تورم زا است، باید به تبعات و آثار اجرای قانون توجه کرد؛ نگاه تبلیغاتی به قوانین آسیب زا است. نمایندگان به مانیتوری که در جلوی آنها شمارش معکوس چهار ساله دارد توجه کنند تا قدر لحظه های که در خانه ملت هستند را بدانند و سوگندی را که در ابتدای کار خوردند، آویزه گوششان باشد.

صادقی در پیام نوروزی به مردم گفت: نوروز آغاز فصل بهار و تحول طبیعت است این می تواند چشم انداز خوبی برای سال جدید باشد و پیام امید باشد. امیدوارم سال ۱۴۰۰سال امید برای جهان باشد و درد مشترک کرونا با یک همبستگی ملی و جهانی ریشه کن شود. در آستانه انتخابات ۱۴۰۰هستیم که مهم ترین رویداد سال جدید است. امیدوارم انتخابات بتواند سکویی برای پرش مردم برای آرمان هایشان شود. امیدواریم با عملکرد مثبت حاکمیت و نهادهای مسئول، فضایی فراهم شود که فرصتی برای گام به جلو باشد. 9

نظر شما