سمینار تخصصی "معرفی نوروز ایرانی" در ژاپن برگزار شد

۱۴۰۰/۰۱/۰۸ - ۲۰:۵۲:۱۳
کد خبر: ۱۱۵۷۳۵۸
سمینار تخصصی معرفی نوروز ایرانی در ژاپن برگزار شد
وبینار تخصصی "معرفی نوروز ایرانی" امروز یکشنبه در ادامه برگزاری ویژه برنامه های نوروزی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن ، با حضور بیش از ۹۰ نفر از علاقه مندان و فرهنگ دوستان ژاپنی برگزار شده است.

به گزارش برنا، به نقل از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، در ابتدای این برنامه  «حسین دیوسالار» رایزن فرهنگی ایران در ژاپن ضمن برشمردن جایگاه این مناسبت بزرگ، باستانی و سنتی گفت: نوروز با بیش از ۳ هزار سال سابقه تاریخی و فرهنگی، دارای جایگاه منحصر به فرد و مهم نه در ایران که در بسیاری از کشورهای دیگر است و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز فرهنگ صلح و پیوند دیرینه با طبیعت در سال ۲۰۱۰ در تقویم رسمی این سازمان به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به تقارن این ایام در بهترین زمان و فصل و همزمانی آن با روز اعتدال بهاری در ژاپن افزود: دو فرهنگ بزرگ ایران و ژاپن در شرق و غرب آسیا دارای اشتراکات فرهنگی قابل توجه با سابقه دیرینه ای از تعاملات و همکاری ها هستند و نوروز در فصل بهار، نو شدن طبیعت و آغاز شکوفه ها همزمان با روز اعتدال بهاری و شکوفا شدن بهار در ژاپن که جزء تعطیلات رسمی در این کشور می باشد نیز بسیار مهم و قابل توجه است.

در ادامه این نشست، خانم شوری سوزوکی استاد دانشگاه و ایران شناس برجسته ژاپنی و متخصص حوزه شعر و ادبیات معاصر و مدرن ایران در سخنانی به تشریح موضوعات مرتبط با فرهنگ و آئین سنتی نوروز پرداخت و گفت: در این نشست علاوه بر معرفی نوروز به برخی اشعار در این زمینه نیز خواهم پرداخت نوروز عید بهار است که بیش از ۳ هزار سال سابقه تاریخی دارد و در ساعت تحویل سال، کره زمین به اعتدال بهاری می رسد و سال جدید تحویل می شود.

وی افزود: نوروز در سال ۲۰۰۹ در یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ در سازمان ملل به عنوان روز بین المللی نوروز تصویب گردید و این عید نه تنها در ایران بلکه در برخی کشورهای دیگر مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و ... نیز گرامی داشته می شود  و موضوعات متنوع و مهمی مانند چهارشنبه سوری، سفره هفت سین، سیزده بدر، دورهمی، عیدی دادن  و ... با این عید که برای ایرانیان آغاز امید و شکوفائی است همراه می باشد.

شوری سوزوکی در ادامه به مهمترین بخش های این عید سنتی، تشریح موضوعات مرتبط، آداب و رسوم این آئین سنتی و ... پرداخت و اشعار مختلفی نیز از شاعران ایرانی ارائه و تشریح کرد.

برگزاری سمینار مجازی " معرفی نوروز"، اجرای کنسرت کتاب قلبی بزرگ تر از جهان به زبان ژاپنی اثر عرفان نظر آهاری، برپایی جشنوراه موسیقی سنتی ایرانی در سالن شهرداری میناتوکو به صورت حضوری و مجازی، تهیه نمایشگاه مجازی تصاویر ایران، انتشار ویژه نامه نشریه تخصصی "ایران" به زبان ژاپنی با موضوع "موسیقی ایرانی"، پیام تبریک نوروزی اساتید و فارسی آموزان رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و دانشگاه مطالعات خارجی توکیو  نیز از دیگر ویژه برنامه های نورورزی ۱۴۰۰ رایزنی فرهنگی است.  

در این برنامه دکتر احسان جوانمردی نیز به تشریح برخی از موضوعات مرتبط و معرفی نشریات رایزنی فرهنگی پرداخت و در بخش های مختلف برنامه هم نماهنگ های متنوعی همچون قطعه موسیقی خاک مهر آئین، پیام تبریک نوروزی فارسی اموزان و ... پخش شد و در پایان نیز به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز